DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) OPERACIONS UNITÀRIES BÀSIQUES Codi 17655207
Ensenyament
Enginyeria Industrial (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
FONT CAPAFONS, JOSÉ
Adreça electrònica jose.font@urv.cat
Professors/es
FONT CAPAFONS, JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant
La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Curs dedicat a la modelització i disseny bàsic de les operacions de separació més habituals a la indústria del procés químic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 TI4 Capacitat per a l'anàlisi i disseny de processos químics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 TI4 Descriu l'equip necessari per a sistemes absorció. Càlcul del balanç de matèria diferencial i el número d'Unitats de Transferència (NTU).
Descriu les operacions d'etapes d'equilibri més típiques, els equips necessaris i el concepte d'etapa d'equilibri. Calcula el balanç de matèria, línies d'operació, nombre d'etapes d'equilibri mitjançant mètodes gràfics.
Descriu els diferents tipus de destil · lació: flaix, destil · lació amb reflux, i els seus equips. Calcula les línies d'operació, el nombre d'etapes pel mètode de McCabe-Thiele i la relació de reflux mínima.
Troba a la literatura els valors de les propietats físiques i termodinàmiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció Característiques i tipus d'operacions de separació.
Operacions d'etapes d'equilibri Equipaments. El concepte d'etapa d'equilibri. Balanç de matèria. Línies d'operació. Càlculs per mètodes gràfics.
Destil·lació binària Destil·lació flash (vaporitzador). Destil·lació amb reflux. Equipaments. Línies d'operació. Càlcul del nombre d'etapes pel mètode de McCabe-Thiele. Concepte i avaluació d'eficàcia d'etapa. L'equació de Fenske (nombre mínim d'etapes). Relació de reflux mínim.
Principis bàsics d'operacions de transferència de matèria Models teòrics i avaluació de coeficients de transferència mitjançant correlacions empíriques.
Absorció de gasos Equipament de contacte continuo. Balanç de matèria diferencial. Nombre d'unitats de transferència (NTU): correlacions empíriques i models.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
TI4
CT5
12 22.5 34.5
Resolució de problemes, exercicis
TI4
CT5
12 21.5 33.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
TI4
CT5
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. Revisió del material disponible a l'espai Moodle.
Sessió Magistral Presentació dels continguts principals de l'assignatura. Es desenvoluparà mitjançant una mescla d'exposició ordenada i estudi de casos com exemples d'aplicació. Així mateix, els estudiants disposaran de material preparat per treballar per ells mateixos.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, amb participació directe de l'estudiant. Així mateix, els estudiants disposaran de material preparat per treballar per ells mateixos.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants, de forma grupal o individual.

Atenció personalitzada
Descripció

Atendre als alumnes de forma individual, o grupal si s'escau, per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Malgrat que les consultes normalment es fan mitjançant visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor, degut a l'emergència sanitària derivada del COVID-19, es recomana acordar videoconferències o consultes per correu electrònic sempre que sigui possible. L'horari i via d'atenció a l'alumnat s'establirà al començament del curs i serà visible a l'espai Moodle, a l'igual que els conductes per comunicar-se.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
TI4
CT5
Exercicis a entregar.

Freqüència: Cada dues o tres setmanes
25%
Proves mixtes
TI4
CT5
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.

En principi es realitzaran dues proves presencials d'avaluació dels continguts de l'assignatura (26% + 49%).
75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per fer mitja de les diferents parts en el procés d'avaluació contínua cal:

1) Obtenir almenys una mitjana de 3.5 sobre 10 en la part d'exercicis a entregar.

2) Obtenir almenys una puntuació de 3.0 sobre 10 en la primera de les proves presencials.

3) Obtenir almenys una puntuació de 4.0 sobre 10 en la segona de les proves presencials.

Segona convocatòria: Es mantindrà la contribució dels exercicis a entregar. En conseqüència, es realitzarà una prova d'avaluació, amb un pes del 75%, que substituirà les dues proves d'avaluació presencials realitzades durant el procés d'avaluació contínua. Igualment, caldrà obtenir almenys una puntuació de 4.0 sobre 10 en aquesta prova.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves si no existeix consentiment exprés del professor.


Fonts d'informació

Bàsica Warren L. McCabe, Julian C. Smith, Peter Harriott, Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 2005

Complementària J. J. M. Coulson and J. F. Richardson ; with J. R. Backhurst and J. H. Harker, Chemical Engineering (vol. 2), Butterworth Heinemann, 1996
Henry Z. Kister, Distillation Design, McGraw Hill, 1992
Don W. Green (ed.), Perry's chemical engineers' handbook, McGraw Hill, 2008
Anthony L. Hines, Robert N. Maddox, Mass Transfer. Fundamentals and Applications, Prentice-Hall, 1985
Robert E. Treybal, Mass-transfer operations, McGraw-Hill, 1981
Matthew Van Winkle, Distillation, McGraw-Hill, 1967
C. Judson King, Separation processes, McGraw-Hill, 1980

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANÀLISI I DISSENY DE PROCESSOS QUÍMICS/17655113

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CINÈTICA I REACTORS/17655206
FONAMENTS D'ENGINYERIA QUÍMICA/17655205
LABORATORI D'OPERACIONS UNITÀRIES/17655208

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent