Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | EI3 |
Coneixement dels fonaments i les aplicacions de l'electrònica digital i els microprocessadors.
|
| EI6 |
Capacitat per dissenyar sistemes electrònics analògics, digitals i de potència.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| EI3 |
Coneix els blocs funcionals d'un microcontrolador
Desenvolupa habilitats bàsiques de programació en assemblador
Programa convertidors i temporitzadors
Troba els components adients en base a les seves especificacions
| | EI6 |
Tria el microcontrolador adequat per a una aplicació específica
Programa microcontroladors de baix cost
Programa comunicacions punt a punt
Utilitza estratègies de validació de sistemes digitals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció |
Importància, aplicacions i mercat dels microcontroladors.
Estructura bàsica.
Microcontrolador vs. microprocessador.
Arquitectura Von Neumann vs. Harvard.
CISC vs. RISC.
Característiques i fonts d'informació. |
Memòria |
Memòria de programa i memòria de dades.
Característiques de les memòries.
Tipus de memòria.
|
Unitat Central de Procés |
Mapa de memòria.
Cicle d'instrucció.
Registres.
Modes d'adreçament.
Conjunt d'instruccions.
Processament d'excepcions. |
Programació |
Programació en assemblador.
Estructures de dades.
Gestió de la pila.
Subrutines. Pas de paràmetres.
Servei a les interrupcions.
Validació de software encastat. |
Periférics |
Entrada/sortida.
Coversors: DAC, ADC, PWM.
Temporitzadors, watchdogs.
Interrupcions.
Circuits d'alimentació, reset i oscil·lació.
Comunicacions. |
Comunicacions |
Característiques.
Serie vs. Paral·lel
Asíncrona vs. síncrona.
Detecció i correcció d'errors.
Standards i protocols: RS232, I2C, SPI, USB i d'altres.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
25 |
15 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
15 |
16 |
Projectes |
|
28 |
42 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
5 |
6 |
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
2.5 |
3 |
Proves de desenvolupament |
|
1.5 |
7.5 |
9 |
Proves pràctiques |
|
0.5 |
3 |
3.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. Descripció dels continguts, mètodes d'avaluació, calendari previst, moodle i pla de treball.
Contextualització dels continguts a la societat, entorn industrial i la pròpia titulació. |
Sessió Magistral |
Explicació a classe, per part del professor, dels diferents conceptes de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució per part de l'alumne, com a treball autònom i individual, de problemes o exercicis plantejats periòdicament pel professor. Activitat via Moodle. |
Projectes |
Desenvolupament autònom d'un projecte.
L'alumne proposarà un problema, aplicació o proces, susceptible de ser solucionat o millorat per mitjà d'un sistema basat en microcontrolador. Haurà de definir les especificacions del sistema i les proves a superar per verificar el seu correcte funcionament. El projecte inclourà el disseny i implementació d'una petita quantitat de "hardware" perifèric, així com la programació de tot el codi ASSEMBLADOR que sigui necessari(del microcontrolador que s'estigui fent servir com a exemple a les sessions magistrals) . La planificació temporal de les tasques a desenvolupar també son responsabilitat de l'alumne.
El professor marcarà d'antuvi una serie de requisits mínims que han d'incloure les especificacions proposades, per tal d'assegurar l'adquisició de les competències/continguts lligats a l'assignatura. També s'encarregarà, per mitjà dels informes periòdics de seguiment de la planificació i de la memòria final de projecte, de l'avaluació de l'eficàcia i eficiència del prototipus final (en quant a l'assoliment d'objectius, qualitat del desenvolupament i complexitat total del sistema).
|
Atenció personalitzada |
Les pràctiques tindran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es pretén tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independència de forma continuada.
L'atenció personalitzada genèrica servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareguin a qualsevol de les activitats relacionades amb l'assignatura. L'aprofitament d'aquest servei permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte.
A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es realitzarà mitjançant reunions on line, a la sala Teams de l'assignatura. Es prèviament, per correu electrònic, s'haurà de concertar cita dins els horaris de consultes del professor (publicats a la web de l'ETSE). |
Descripció |
Les pràctiques tindran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es pretén tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independència de forma continuada. L'atenció personalitzada genèrica servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareguin a qualsevol de les activitats relacionades amb l'assignatura. L'aprofitament d'aquest servei permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es realitzarà mitjançant reunions on line, a la sala Teams de l'assignatura. Es prèviament, per correu electrònic, s'haurà de concertar cita dins els horaris de consultes del professor (publicats a la web de l'ETSE). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Entrega de la resolució de problemes plantejats periòdicament, via moodle. Es valorarà: el compliment dels terminis d'entrega, els resultats obtinguts i la seva correcta presentació escrita. |
0.10 |
Projectes |
|
Es valorarà el compliment dels terminis d'entrega, la metodologia de treball, l'actitud pro-activa a la recerca i correcció d'errors, els resultats obtinguts (en quant a grau de complexitat, diversitat de conceptes abastats i assoliment d'objectius) i la seva correcta presentació escrita. |
0.30 |
Proves mixtes |
|
Prova de control, cap a meitat de curs, amb preguntes tipus test i proves de desenvolupament. Es valorarà: els resultats obtinguts, el mètode per aconseguir-los i la seva correcta presentació escrita. |
0.15 |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova de control, a final de curs, amb preguntes tipus test de resposta múltiple. Es valorarà: el nombre d'encerts i el de fallades. |
0.10 |
Proves de desenvolupament |
|
Prova de control, a final de curs, amb proves de desenvolupament. Es valorarà: els resultats obtinguts, el mètode per aconseguir-los i la seva correcta presentació escrita. |
0.15 |
Proves pràctiques |
|
Prova individual de control, a final de curs. Es valorarà: l'acompliment d'objectius en el temps estipulat, la metodologia de treball, l'actitud proactiva a la recerca i correcció d'errors, els resultats obtinguts i la demostració clara del seu funcionament. |
0.20 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura, la mitja ponderada total ha de ser més gran o igual que 5.00 i ser més gran o igual que 2.50 la mitja de cadascuna de les següents metodologies: projecte, test, conjunt dels tres problemes d'examen, examen pràctic. Hi haurà segona convocatòria per la part teòrica i per la part pràctica, l'alumne es podrà presentar a l'una i/o a l'altra (conservant la nota de la part que no examini). La part teòrica consistirà en una prova mixta (un test de resposta múltiple i proves de desenvolupament) amb un pes del 50%. La part pràctica corresponent al projecte no es pot recuperar i la nota obtinguda a l'avaluació continua tindrà un pes del 20% a la segona convocatòria (i no el 30%), si l'alumne s'examina de la prova pràctica que tindrà un pes del 30% a la nota final. Durant la realització de les proves els alumnes no podran fer servir cap dispositiu de comunicació i/o transmissió de dades. |
Bàsica |
Microchip Technology Inc, ATmega48A/PA/88A/PA/168A/PA/328/P Data Sheet, Microchip Technology Inc, 2018
Microchip Technology Inc, AVR Instruction Set Manual, Microchip Technology Inc, 2020
Microchip Technology Inc, ATmega328P Xplained Mini User Guide, Microchip Technology Inc, 2020
|
|
Complementària |
Sepehr Naimi, The AVR Microcontroller and Embedded Systems Using Assembly and C: Using Arduino Uno and Atmel Studio, , 2017
Tianhomg Pan, Yi Zhu, Designing embedded systems with arduino. A fundamental technology for makers, ,
Roger L. Stevens, Serial communications : using pic microcontrollers , Square 1 Electronics, 2002
Predko, Michael, 123 PIC microcontroller experiments for the evil genius , McGraw-Hill, 2005
Manuel Jiménez, Rogelio Palomera, Introduction to embedded systems, using microcontrollers and the MSP430, ,
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INFORMÀTICA INDUSTRIAL II/17204120 | APLICACIONS AMB MICROCONTROLADORS/17204205 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE COMPUTADORS/17204002 | FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ/17204001 | INFORMÀTICA INDUSTRIAL I/17204119 | ELECTRÒNICA DIGITAL/17204108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|