DADES IDENTIFICATIVES | 2020_21 | ||||||||||||||||
Assignatura (*) | RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA | Codi | 18234006 | ||||||||||||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | ||||||||||||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | Horaris i dates d'examen | ||||||||||||
6 | Formació bàsica | Segon | 1Q |
||||||||||||||
Modalitat i llengua d'impartició | Vegeu grups activitat | ||||||||||||||||
Departament | Infermeria |
||||||||||||||||
Coordinador/a |
|
Adreça electrònica | mdolors.burjales@urv.cat laura.ortega@urv.cat ines.sombrero@urv.cat judit.vives@urv.cat |
||||||||||||||
Professors/es |
|
||||||||||||||||
Web | |||||||||||||||||
Descripció general i informació rellevant | A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.
Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.).
Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…).
L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. L'assignatura preten introduir l’alumnat en els aspectes de comunicació i relació d’ajuda bàsics pel desenvolupament de la seva pràctica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral. La planificació de l’assignatura es realitzarà de manera sincrònica o asincrònica en funció de les circumstàncies del moment. Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal |
Relació intrapersonal: autoconeixement, autocura, autoestima , autoconcepte, valors i creences i anàlisi transaccional. |
Procés comunicatiu: estils comunicatius i tècniques relacionals. Habilitats per a parlar en públic. Unitat temàtica II: Relació terapèutica i comunicació |
Relació terapèutica: empatia, escolta activa, respecte i emocions. |
L'entrevista motivacional. Expectatives i temors. La comunicació amb el sistema familiar. Procés comunicatiu en situacions difícils (pèrdua i dol). Intervencions d'infermeria. La infermera com a membre de l'equip. Registres d'infermeria. Comunicació intercultural. Noves formes de comunicar. Unitat temàtica III: Tècniques d'assessorament i negociació |
Tècniques per desenvolupar recursos personals: tècnica de resolució de problemes i reestructuració cognitiva. |
Tècniques de negociació. Tècniques de benestar psicològic. |
Planificació |
Metodologies :: Proves | ||||||||||
Competències | (*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals | |||||||
Activitats Introductòries |
|
2 | 0 | 2 | ||||||
Sessió Magistral |
|
24 | 30 | 54 | ||||||
Pràctiques a laboratoris |
|
34 | 30 | 64 | ||||||
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 | 30 | 30 | ||||||
Atenció personalitzada |
|
2 | 0 | 2 | ||||||
Proves mixtes |
|
1 | 0 | 1 | ||||||
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies |
Descripció | |
Activitats Introductòries | Presentació de l'assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir expectatives i motivacions de l'alumnat. |
Sessió Magistral | Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d'anàlisi i reflexió. |
Pràctiques a laboratoris | Laboratoris interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l'estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup, sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S'entrenarà per l'adquisició d'aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques de grup, casos pràctics i visionant pel·lícules i/o documentals. Es reflexionarà sobre les activitats desenvolupades realitzant diaris reflexius post sessió, realitzant també una presentació oral. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge | Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l’assignatura: treballs de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional seguint les normes de presentació prèviament facilitades a l’alumnat. |
Atenció personalitzada | Es realitzaran atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, prèvia demanda, de forma presencial o en l'espai moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Atenció personalitzada |
Descripció |
A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà reaitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic o mitjançant altres eines virtuals. |
Avaluació |
Metodologies | Competències | Descripció | Pes | ||||
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin i la presentació oral de les activitats que s'indiquin. | 30% | ||||
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluaran el conjunt d'activitats realitzades durant l’assignatura: treballs de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional Presentació: expressió escrita, capacitat d’anàlisi i síntesi, i bibliografia. |
30% | ||||
Proves mixtes |
|
Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o exercicis pràctics i/o modalitat oral. | 40% | ||||
Altres |
Altres comentaris i segona convocatòria | |||
En primera convocatòria: L'avaluació continuada suposa seguir les activitats programades al llarg del curs: prova objectiva, portafoli i assistència. Cal superar cadascuna de les parts segons el barem establert. La no assistència als tallers quedarà penalitzada mitjançant la nota final. En segona convocatòria: S'aplicaran els mateixos criteris que en la primera. Els tallers no són recuperables, el no haver assistit quedarà penalitzat mitjançant la nota final. En cas d'introduir modificacions en l'avaluació a causa de la situació de pandèmia s'informarà de les modificacions en el moodle de l'assignatura. Els examens es realitzaran de forma presencial, tot i que en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat per l'emergència sanitària, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es faran on-line en les dates previstes. La informació s'actualitzarà en el moodle. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tables i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realizació demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari |
Fonts d'informació |
Bàsica |
Novel G y cols , Enfermeria psicosocial y de salud mental , Última edició disponible , Masson Tazon P y cols , Relación y comunicación , Última edició disponible , DAE Cibanal L y cols , Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciencias de la salud, Última edició disponible , Elsevier Roca E , Cómo mejorar tus habilidades sociales , Última edició disponible , ACDE Ediciones Bellido J.C, Lendínez J.F , Proceso enfermero desde el modelo de cuidados de Virginia Henderson y los lenguajes NNN (en línia), Última edició disponible , Ilustre Colegio Oficial de Enfermería de Jaen Granados G, Sánchez M , Enfermería en salud mental , Última edició disponible, Editorial Universitaria Ramon Areces Gómez Sánchez R, Gómez Díaz M , Manual de atención piscosocial, Última edició disponible , Monsa Prayma Küppers V , Vivir la vida con sentido. Actitudes para vivir con pasión y entusiasmo , Última edició disponible , Plataforma Actual Molins J, Coaching i salut. Pacients i metges: una nova actitud , Última edició disponible , Plataforma Actual |
||||||||
Complementària | |||||||||
Recomanacions |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament | ||
|