DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PROGRAMES DE SALUT EN LA COMUNITAT Codi 18234114
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Adreça electrònica mariaamaya.moron@urv.cat
mariadelcarmen.perez@urv.cat
rosadolores.raventos@urv.cat
Professors/es
MORON UGALDE, MARIA AMAYA
PÉREZ GURREA, MARIA DEL CARMEN
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. &nbsp;</p><div><br /></div><div>Els programes de salut a la comunitat és una matèria que, en els últims anys, s’ha desenvolupat d’una forma molt important per la relació que existeix amb els estils de vida, l’ambient que ens envolta, les conductes de les persones i el desenvolupament de certes patologies. Els programes de promoció, prevenció i educació per la salut són cada cop més importants per intentar augmentar el nivell de salut de la població. Amb aquesta assignatura s’espera afavorir en l’estudiant el desenvolupament de coneixements, habilitats i actituds per identificar i realitzar un projecte tenint en compte les necessitats de la comunitat, per que com a futurs professionals d’infermeria i agents de salut puguin portar-los a terme amb la màxima qualitat </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.1 Descriure els programes de salut que es duen a terme en Atenció Primària
 A16.2 Adquirir els coneixements per al desenvolupament de programes de salut en l'àmbit de l'Atenció Comunitària
 A16.3 Participar activament en la resolució de casos i treballs en grup
 A16.8 Explicar necessitats en salut i valorar estratègies per millorar el nivell de salut de la població
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I:
1.-Introducció als programes de salut
2.- Què és un programa de salut?
3.-Models d’intervenció comunitària. Metodologia APOC
4.-COMSalut

Unitat temàtica II:
5.- La Salut en la comunitat
6.- Programa Salut i escola
7.- Abraça'm
8.- Paper d'infermeria a la comunitària.
Unitat temàtica III:
9.-GID. Gestió infermera de la demanda
10.-Teleconsulta en Atenció Primària. Noves formes de valoració del pacient.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
20 5 25
Seminaris
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
10 10 20
Webconferència
A16.1
0 0 0
Treballs
A16.1
CT4
1 25 26
Atenció personalitzada
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i explicació del seu desenvolupament i de la metodologia d'avaluació. Introducció als programes de Salud comunitària.
Sessió Magistral Exposició dels diferents temes continguts en l'assignatura, mitjançant l'exposició oral a l'aula.
Seminaris En els seminaris s'acabaran de treballar i s'esposaran els treball dels diferents mòduls
Webconferència En cas de necessitat degut a la via d'excepcionalitat, l'exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes es podrà realitzar mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Treballs Activitats i exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Els treballs realitzats formen part de les activitats d'avaluació continuada descrites a l'assignatura i podran ser de forma individual o grupal, segons indicacions que es trobaran en el moodle.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada i individualitzada prèvia sol·licitud, via correu electrònic o webconferència al professor/a

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció personalitzada i individualitzada prèvia sol·licitud via correu electrònic a la professora. Mètode individualitzat per orientar a l'alumne d'acord amb les seves necessitats d'aprenentatge.


A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
Es valorarà la participació, presentació i resposta del treballs tant pot ser de forma individual o de l'equip Els criteris d'avaluació estaran descrits al campus virtual.

20%
Treballs
A16.1
CT4
Es plantegen diferents activitats d'avaluació continuada. Cada activitat té uns criteris d'avaluació descrits al campus virtual. Aquest es realitzaran individualment o en equip.
70%
Altres  

Es realitzarà un Glossari d'Atenció Primària. Els criteris de realització i d'avaluació estaran descrits al campus virtual.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació Continuada consta de tres parts:

Seminaris es valorarà la participació individual i en equip (20%), es realitzaran diferents treballs (70%) i realització d'un Glossari (10%). Tot haurà de ser lliurat en els dates previstes al Moodle.

L'avaluació continuada representa aprovar cadascuna de les proves avaluatives.

Els alumnes que no optin a l'avaluació continuada o que no hagin presentat algun dels exercicis demanats o que els hagin presentat fora de plaç hauran d'anar al'examen final de 2a convocatòria (60%) i realitzar un treball proposat per el professor que s'entregarà en la data prevista en el moodle(40%) i s'han d'aprovar les dues parts.

Els alumnes que vulguin pujar nota hauran d'anar a l'examen final de 2a convocatòria i renunciar a totes les notes de l'avaluació continuada. Només comptarà la nota de l'examen final i del treball que proposarà el professor@a i s'hauran d'aprovar les dues parts.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica

Piña V. Metodologías para la evaluación de los programas de salud. Red Universidad del Zulia.1998

Milanese E, Merlo R, Laffay B. Prevención y cura de la farmacodependencia: una propuesta comunitària. Plaza y Valdés, S.A.. 2001

Palomas, S. Estrategias metodológicas para la promoción de la salud comunitaria: los títeres tienen la palabra. Espacio Editorial. 2012.

Raventos Torner, R. D. (2017). Adherència al tractament farmacològic en el pacient crònic a l’Alt Penedès. Funció i reptes de la infermeria (Doctoral dissertation, Universitat Rovira i Virgili).http://www.publicacions.urv.cat/llibres-digitals/cum-laude/12-cum-laude/794-adher%C3%A8ncia-al-tractament-farmacol%C3%B2gic-en-el-pacient-cr%C3%B2nic-a-l%E2%80%99alt-pened%C3%A8s

Aliaga-Díaz Elizabeth, Cuba-Fuentes Sofía, Mar-Meza Marcela. Promoción de la salud y prevención de las enfermedades para un envejecimiento activo y con calidad de vida. Rev. perú. med. exp. salud publica  [Internet]. 2016;  33( 2 ): 311-320. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342016000200017&lng=es. http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2016.332.2143.

Oliver-Mora, M., & Iñiguez-Rueda, L. (2017). El uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en los centros de salud: la visión de los profesionales en Cataluña, España. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 21, 945-955.

Complementària

Falcon Romero M, Luna Ruiz-Cabello A. Alfabetización en salud: concepto y dimensiones. Proyecto europeo de alfabetización en salud. Revista Comunicación y Salud. 2012: 2(2);91-98.

Alarcón, A. M. (2019). Enfermería Intercultural: Un desafío en la sociedad actual. Revista Horizonte de Enfermería, 12(1), 39-45.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18234007
 
Altres comentaris
“Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual”
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent