Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A18.1 |
Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa. |
| A18.2 |
Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions. |
| A19.3 |
Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions. |
| A19.4 |
Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se. |
| A19.5 |
Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors. |
| A19.6 |
Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament. |
| A19.7 |
Ser capaç de proporcionar educación per a la salut als pares o cuidadors primaris. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A18.1 |
Identificar i relacionar els factors associats als problemes de salut reproductiva
Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
| | A18.2 |
Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
| | A19.3 |
Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
| | A19.4 |
Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A19.5 |
Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
| | A19.6 |
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
| | A19.7 |
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I: Introducció. Problemes de salut reproductiva. |
Repàs de l'anatomofisiologia de l'aparell reproductor dona/home.
- Infertilitat/Esterilitat
- Reproducció assistida
- Climateri/Menopausa
|
UNITAT TEMÀTICA II: Problemes de salut durant l'embaràs. |
- Embaràs de risc
- Diagnòstic prenatal
- Problemes hemorràgics
- Estats hipertensius
- Diabetis gestacional
- Embaràs múltiple
- Atenció d'infermeria a les dones gestants amb problemes de salut relacionats amb l'embaràs
|
UNITAT TEMÀTICA III: Problemes de salut durant el part |
- Part prematur
- Part distòcic
- Part indüit
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el part |
UNITAT TEMÀTICA IV: Problemes de salut durant el puerperi. |
- Problemes de salut relacionats amb les intervencions obstètriques
- Infeccions
- Alteracions mamàries en les dones lactants
- Alteracions psicosocials.
- Dol perinatal
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el puerperi |
UNITAT TEMÀTICA V: Atenció d'infermeria al nounat. |
- Classificació dels nadons
- Atenció immediata al naixement
- Traumatismes de part
- Icterícia neonatal
|
UNITAT TEMÀTICA VI: El procés d'emmalaltir durant la infància. |
- Impacte de la malaltia en els nens i nenes i les seves families
- Peculiaritat de l'hospitalització en pediatria
- Malaltia terminal i mort durant la infància |
UNITAT TEMÀTICA VII: Problemes de salut més freqüents en pediatria. |
- Accidents infantils
- Problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància
- Atenció d'infermeria en els problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
33 |
34 |
67 |
Seminaris |
|
16 |
20 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
Proves mixtes |
A7 | A18.1 | A18.2 | A19.3 | A19.4 | A19.5 | A19.6 | A19.7 | |
5 |
5 |
10 |
Proves mixtes |
A7 | A18.1 | A18.2 | A19.3 | A19.4 | A19.5 | A19.6 | A19.7 | |
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir les expectatives dels alumnes. Presentació de l'assignatura, cronograma i criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició activa dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Activitats participatives, basades en el treball en profunditat d'un tema relacionat amb els continguts de l'assignatura. Treballant a partir de casos pràctics relacionats amb el quefer professional, recolzant-se amb el visionat de pel·lícules i/o documentals. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions pràctiques, per aprofundir en les alteracions de salut reproductiva i/o infantil i les respectives cures infermeres.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.
|
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de
l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant
reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic,
o mitjançant altres eines virtuals.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
A7 | A18.1 | A18.2 | A19.3 | A19.4 | A19.5 | A19.6 | A19.7 |
|
Les proves mixtes poden combinar:
Preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
El temari de les proves estarà relacionat amb el contingut dels ABP/Seminaris. |
30% |
Proves mixtes |
A7 | A18.1 | A18.2 | A19.3 | A19.4 | A19.5 | A19.6 | A19.7 |
|
Les proves mixtes poden combinar:
Preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
El temari de les proves estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Important: - La nota final de l'assignatura és la suma dels percentatges obtinguts en les dues proves mixtes. Per poder fer la suma cadascuna de les proves mixtes ha d'estar superada amb una qualificació mínima de 50 (5,0).. - Per a que les proves mixtes siguin corregides, l'estudiant ha d'haver respost e l 95 % de les preguntes. - L'alumne que no supera les proves mixtes ha de presentar-se a la prova de recuperació (segona convocatòria). Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se enmodalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativaacadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença dedispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de lesproves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfonsmòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats perla prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulentad'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material comvirtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquestaactivitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets,el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que seràincoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitats'obrirà el corresponent expedient disciplinari Recuperació (segona convocatòria): Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, els seminaris, i els ABP. - Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95% de les preguntes de cadascuna de les parts que la composen. - La prova mixta es considerarà aprovada amb una qualificació mínima de 50 (5,0). Recuperació en convocatòria extraordinària: - Quan un estudiant, per causes de força major i/o en casos excepcionals, no pugui assistir a una activitat avaluativa i sigui acceptada la seva sol· licitud de convocatòria extraordinària, l'activitat avaluativa podrà ser mitjançant prova mixta i/o prova oral. |
Bàsica |
Hockenberry, Rodgers & Wilson, Nelson. Tratado de Pediatría, 10ª, Elsevier
White, A. J.; Dusenbery, S. M., Manual Washington® de Pediatría, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/108250?page=14, 10ª ed. Wolters Kluwer Health (2010)
Kliegman et al, • Wong. Enfermeria pediátrica, Darrera disponible, Elsevier
Giberti E, Técnicas de abordaje psicológico en una sala de pediatría, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/4967?page=1, Bogotá: Fund. Un. Konrad Lorenz
Hay, W. W., Levin, M. J., & Sondheimer, J. M Edició: 10ª, Diagnóstico y tratamiento pediátricos, https://public.ebookcentral.proquest.com/choice/publicfullrecord.aspx?p=4721669., 19ª ed. McGraw-Hill Interamericana (2010)
Chuck Sepúlveda, J. A, Bioética en pediatría, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/39720?page=1, El Manual Moderno (2015)
Brazelton T; Greenspan SI, Las necesidades básicas de la infància. Lo que cada niño - niña precisa para vivir, crecer y aprender, Darrera disponible, Graó (2005)
Helen Baston and Jenny Hall, Bases de la Enfermería Materno-Infantil : Guías de Enfermería Obstétrica y Materno-Infantil, Darrera disponible, Elsevier
Helen Baston and Jenny Hall, Cuidados Posnatales : Guías de Enfermería Obstétrica y Materno-Infantil, Darrera disponible, Elsevier
Martínez Bueno, C. & Torrens Sigalés, R.M., Enfermería de la mujer (T1)., https://ebooks-enfermeria21-com.sabidi.urv.cat/ebooks/-html5-dev/618/?key=bTVoYldVOVVrOVdTVkpCSm01dl, DAE
Martínez Bueno, C. & Torrens Sigalés, R.M., Enfermería de la mujer (T2)., https://ebooks-enfermeria21-com.sabidi.urv.cat/ebooks/-html5-, DAE
Cunningham, F. G., & Williams, J. W., Williams obstetricia, https://urv.on.worldcat.org/oclc/1156643494, McGraw-Hill Education
Gibbs, Ronald S., Karlan, Beth Y., Haney, Arthur F., Nygaard, Ingrid E., Obstetricia y Ginecologia de Danforth., https://urv.on.worldcat.org/oclc/96620501, Lippincott Williams & Wilkins
Busquets, E, Infermeria i Bioètica, Darrera disponible, Institut Borja de Bioètica
|
|
Complementària |
Markenson, DS, Asistencia pediátrica prehospitalaria, Darrera disponible, Elsevier
Cloherty J.P. Eichenwald E.C. y Hansen A.R., Manual de neonatología, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/108237?page=1, 7º ed. Barcelona: Wolters Kluwer Health
Aguilar, MJ, Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos, Darrera disponible, Elsevier
Emans, S., Laufer, M. R., & Goldstein, Ginecología en la infancia y en la adolescencia, Darrera disponible, Lippincott Williams & Wilkins
Berek, J. S., & Novak, E., Berek y Novak ginecologia, https://urv.on.worldcat.org/oclc/968649041, Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins
|
Llibres electrònics en el fons del CRAI:
- eLibrary: títols
de l'editorial Elsevier
- Enferteca: llibres
de l'editorial Paradigma
- NNNConsult: Nanda,
Nic i Noc
- ELibro: inclou
llibres d'infermeria i salut de la majoria d'editorials espanyoles,
d'infermeria: Dyckinsom McGraw Hill, Manual Moderno, Macmillan Iberica,
Diaz de Santos, Pearson, etc.
- Proquest eBook Central: inclou llibres d'infermeria d'editorials com
McGraw Hill, Desclee Brouwer, Trotta, DeVecchi., etc.
- Ingebook: Conté
tota la col·lecció de la serie Enfermeria de l'editorial Pearson, entre
altres
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18244103 | FARMACOLOGIA/18244107 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18244112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18244101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|