Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
| A25 |
Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
| | A23.2 |
Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia al llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
Donar la informació adequada a la situació, respectant les decisions del pacient i la família
| | A25 |
Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1 Introducció a les cures pal·liatives |
- Definició de conceptes generals.
- Evolució històrica de la atenció a les persones al final de la vida i la creació de les Unitats de Cures pal·liatives.
- Organització i serveis d'atenció de les cures pal·liatives.
|
TEMA 2 Els símptomes en el procés final de la vida. |
- Control dels símptomes més freqüents: dolor. símptomes digestius, respiratoris i neurològics.
- Principis generals del control de símptomes: avaluació, tractaments farmacològics i no farmacològics més habituals
|
TEMA 3 L'acompanyament i l'atenció al final de la vida |
- Significat de l'acompanyament al malalt i a la família en el procés final de la vida.
Anàlisi i reflexió sobre les emocions i sentiments davant la pèrdua i la mort, tant de les persones que tenen cura com de les persones cuidades.
- Confiança i comunicació entre malalt-família-equip
- El procés de dol en el malalt i la família. |
TEMA 4 Cures específiques d'infermeria al malalt i família al final de la vida |
- Cures de confort físic i emocional al malalt i família.
- Agonia: signes d'agonia, cures en l'agonia i cures post-mortem.
- Cures a la família en els moments post-morten.
|
TEMA 5 Aspectes ètics en la atenció al final de la vida |
- Dilemes ètics en la presa de decisions.
- Voluntats anticipades i testament vital.
- Eutanàsia, suïcidi assistit, limitació de l'esforç terapèutic, sedació pal·liativa... |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
7 |
3.5 |
10.5 |
Debats |
|
12 |
18 |
30 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts de manera interactiva i participativa |
Debats |
Visualització i cinefòrum de pel·lícules projectades a l'aula, debats en grups petits i en grup gran |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració |
Atenció personalitzada |
Es faran tutories presencials personalitzades a tot l'alumnat prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al Moodle. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.
Es faran tutories presencials personalitzades a tot l'alumnat prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Debats |
|
Es valorarà l'assistència, la participació activa i la presentació dels treballs de grup |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Mitjançant rúbrica es valorarà: responsabilitat, gestió de la informació, treball en grup, capacitat de crítica i autocrítica i comunicació.
Autoavaluació. Avaluació grupal |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. Es considera aprovat si la nota és igual o superior a 5. A la segona convocatòria es recupera la prova en el mateix tipus d'examen. L'ABP i els i els debats no es recuperen En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari |
Bàsica |
Sociedad Española de Cuidados Paliativos, Guía de cuidados paliativos, , www.secpal.com
López Imedio, E., Enfermería en cuidados paliativos, última edició publicada, Panamericana S.A.
Sanz Ortiz i cols, Cuidados Paliativos, última edició publicada, Ministerio de Sanidad y Consumo
Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia., última edició publicada, EUNSA
García González, Asunción (coord), Enfermería en cuidados paliativos, última edició publicada, Editorial Universitaria Ramón Areces
• Benito, E. Barbero, J. Payás, A., El acompañamiento espiritual en cuidados paliativos. Grupo de trabajo sobre espiritualidad en cuidados Paliativos de la SECPAL., , http://www.paliativossinfronteras.com/upload/publi
• Martínez Cruz, M., Monleón Just, M., Carretero Lanchas, Y., & García-Baquero Merino, M., ). Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida., última edició publicada, Barcelona: Elsevier
|
|
Complementària |
Maria Hernández Martín, Que no, que no me muero: y si me muero no es el fin del mundo, última edició publicada, modernito book
Gómez Sancho, M., Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales, última edició publicada, Instituto Canario de Estudios y Promoción Social
Bermejo, J., Acompañamiento espiritual en cuidados paliativos (Cuadernos del centro de humanización de la salud, 16), última edició publicada, Santander: Sal Terrae
SECPAL, Planes de cuidados estandarizados de enfermería dirigidos a paciente y familia en procesos avanzados y terminales., última edició publicada, 2ª ed. Saned grupo.
Porta, P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer avanzado y terminalterminal, última edició publicada, Arán
Arranz, P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelos y protocolos, última edició publicada, Ariel Ciencias Médica
Gozález Otero, J. Stablé Duharte, M, Cuidados paliativos: recomendaciones para Atención Primaria, última edició publicada, Ed. Médica Panamericana
Triviño Caballero R, Rodriguez-Arias D (editores), Cuestiones de vida y muerte: perspectivas éticas y jurídicas en torno al nacer y al morir, última edició publicada, Pozuelo de Alarcon: Plaza y Valdés
Gómez Sancho, M., Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, última edició publicada, Aran
Monje Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida, última edició publicada, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
Gili, E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
Ariès, P., La muerte en Occidente, última edició publicada, Argos Vergara
Jomain, C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
Suarez, M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
Kübler-Ros, E., La muerte: un amanecer, Luciérnaga, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
Torralba, F., El sofriment un nou tabú?, Barcelona 1995, Caret
Roussel, M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Vivir hasta despedirnos, Barcelona 1991, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Morir es de vital importancia, última edició publicada, Luciérnaga
Rodríguez, P., Morir es nada, última edició publicada, Edicciones B
Dirigida por Mike Nichols., Amar la vida, ,
Eduardo Chapero-Jackson, Alumbramiento, ,
Jean Pierre Ameris, La vida, ,
Antoni P. Canet, Las alas de la vida, ,
Antonio Mercero, Planta cuarta, ,
Isabel Coixet, Mi vida sin mi, ,
Carl Franklin, Cosas que importan, ,
Chis Columbus, Quedate a mi lado, ,
|
|
|
Altres comentaris |
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|