Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC7 |
Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació |
|
AC8 |
Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació |
|
AC12 |
Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats |
|
AC16 |
Dissenyar i implementar projectes d’investigació |
|
AC17 |
Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
CT1.Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic. |
|
BC2 |
CT2.Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC5 |
CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixements i habilitats per dur a terme el disseny d'un projecte de recerca amb metodologia qualitativa. |
AC7 AC12 AC16 AC17
|
|
|
Identificar, d'acord a l'objecte d'estudi, les tècniques qualitatives d'obtenció d'informació més pertinents.
|
AC12
|
|
|
Demostrar de forma oral i escrita tenir capacitat de síntesi i crítica. |
AC8
|
|
|
RA1. L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
RA2. L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe)
RA3. L’estudiant presenta i defensa eltreball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa) |
|
BC1
|
|
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de maneraautònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
RA4. Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir) |
|
BC2
|
|
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexesi interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia) |
|
BC5
|
|
Tema |
Subtema |
1.- Introducció |
Aproximacions teòriques a l’estudi de la realitat social: positivisme i fenomenologia.
La dicotomia/complementarietat de les tècniques qualitatives i quantitatives.
|
2.- La construcció de l'objecte d'estudi |
Teoria, Metodologia i Tècnica
L'accés al camp
Unitats d'Observació i Unitats d'Anàlisi
|
3.- Tècniques qualitatives d'investigació |
L'observació participant.
Les entrevistes.
Les històries de vida, les autobiografies i els relats biogràfics.
Cartes de parentiu i genealogies.
Grups focals.
Fonts documentals i arxius.
Fotografies i material audiovisual. |
4.- Registre i organització de la informació |
Formes de registre i sistematització. |
5.-El procés d'anàlisi |
Introducció a l’ús del software lliure Weft-QDA d’anàlisi de dades. |
6.- L'escriptura |
Les relacions cas-context.
Disseny d'un projecte de recerca. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Webconferència |
|
6 |
0 |
6 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
20 |
30 |
50 |
Fòrums de debat |
|
20 |
20 |
40 |
Activitats d’auto seguiment |
|
1 |
2 |
3 |
Avantprojecte |
|
10 |
27 |
37 |
|
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves de validació |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explica l'organització i el programa de l'assignatura. |
Webconferència |
videoconferència de seguiment i prova de validació
|
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Activitats de reflexió crítica en base a les lectures proposades |
Fòrums de debat |
Fòrum de debat sobre les aportacions del mètode etnogràfic a la recerca en salut i cuidatges |
Activitats d’auto seguiment |
Realització de prova-test d'auto seguiment |
Avantprojecte |
Iniciació en el procés investigador i redacció d'un projecte d'investigació amb metodologia qualitativa |
Atenció personalitzada |
Es dóna suport, guia i assessorament a l'alumne. |
|
Descripció |
Es proporciona suport, guia i assessorament a l'alumne. |
|
|
Descripció |
Pes |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Activitats de reflexió en base a les lectures proposades |
25% |
Fòrums de debat |
Discussió sobre les aportacions del mètode etnogràfic a la recerca en salut i cuidatges |
5% |
Activitats d’auto seguiment |
Realització de proves test d'autoseguiment |
5% |
Avantprojecte |
Iniciació en el procés investigador i redacció d'un projecte de recerca amb metodologia qualitativa |
60% |
Altres |
Participació |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. |
Bàsica |
Romaní, O (ed.), Etnografía, metodologías cualitativas e investigación en salud: un debate abierto, 2013, Publicacions URV
Lleixà, M i Montesó, P (coord.), Investigació en infermeria: teoria i pràctica, 2015, Publicacions URV
Hammersley, M. i Atkinson, P, Etnografía. Métodos de investigación., 1994, Paidós
Taylor, S. i Bogdan, R,, Introducción a los métodos cualitativos de investigación, 1992, Paidós
Guasch, Óscar, Observación participante, 1997, CIS: Cuadernos metodológicos
García Jorba, Juan M., Diarios de campo, 2000, CIS: Cuadernos metodológicos
Pujadas, J.J, Método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales, 1992, CIS: Cuadernos metodológicos
Festinger, L i Katz, D., Los métodos de investigación en ciencias sociales, 1989, Paidós
O'Reilly, Karen, Ethnographic methods, 2004, Routledge
Stake, Robert, Qualitative Research, 2010, The Guilford Press
Romaní, O., Casadó, L, Jóvenes, desigualdades y salud: vulnerabilidad y políticas públicas, 2013, Publicacions URV
Silverman, David, Interpreting qualitative data, 2015, Sage
Hennink, Monique; Hutter, Inge; Bailey, Ajay, Qualitative research methods, 2020, Sage
Creswell, John; Poth, Cheryl, Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches, 2017, Sage
Miles, Matthew; Huberman, Michael; Saldaña, Johnny, Qualitative data analysis. A methods sourcebook., 2014, Sage
|
|
Complementària |
Morse, J.i Niehaus, L. , Mixed Method Design. Principles and procedures, Left Coast Press, 2009
Morse, Janice M., Qualitative health research, Left Coast Press, 2012
|
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|