DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) CUIDATGES I DEMANDES DE SALUT Código 18615104
Titulación
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012) - Virtual
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
5 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Correo-e msagrario.acebedo@urv.cat
Profesores/as
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Web
Descripción general e información relevante En aquesta assignatura s'exploren les demandes de salut en els diferents escenaris de la pràctica. I des d'una perspectiva del cuidatge s'aborden i s'analitzen el què i el com de les respostes professionals a aquestes demandes.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC3 CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC5 CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC6 CT6.Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Adquirir una perspectiva crítica dels processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars i la construcció narrativa de la experiència pràctica AC1
AC4
AC13
Explorar i prendre consciència de la manera com els professionals estan responent a les demandes de salut de pacients i famílies en diferents situacions i escenaris i repensar maneres de millorar la pràctica AC1
AC2
AC3
AC12
Utilitzar el relat com mètode d'investigació de la pràctica i millorar els processos de socialització del coneixement i perspectives pràctiques AC4
AC7
AC15
RA1. Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió) RA2.Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts iper identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi) RA3.Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat) BC3
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat) RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) BC5
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement professional. (Autoconeixement) RA2. Desenvolupar l’actitud professional. (Actitud professional) RA3. Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat. (Entorn) BC6

Continguts
tema Subtema
Tema introductori
Problemes i demandes de salut. Exploració i visió infermera
Es tracta d'explorar les preguntes
Quines són les demandes de salut de pacients i famílies podem conèixer les seves necessitats des de la demanda? pot la "no demanda" reflectir també les necessitats de salut? Com és la visió infermera de les noves demandes de salut? ¿Què hem après de la crisi de l'Covid-19? Es el propi sistema un determinant de salut?
Què podem replantejar de el sistema per respondre a les noves demandes de salut?
Módul1
REVISIÓ I ANÀLISI DE LA PRÀCTICA
Tema 1.1:
Problemes actuals i fonts de solucions en el desenvolupament de la pràctica
Tema 1.2:
Desenvolupament de competència clínica
Tema 1.3:
D'identitats i pràctiques com influeix la filosofia?
Módul 2
RE-PENSANT EL JUDICI CLÍNIC I SABERS PRÀCTICS
Tema 2.1: Capital, coneixement i cuidatge
Tema 2.2: Models de raonament pràctic
Tema 2.3: Coneixement pràctic i narrativa
Módul 3
EXPLORANT DEMANDES DE SALUT, VIVÈNCIES, I AFRONTAMENT
Tema 3.1:
La vivència de situacions. Una aproximació des de la Teoria transaccional del estrès i la fenomenologia
Tema 3.2:
Necessitats i demandes de salut de pacients i famílies
Módul 4
ATENCIÓ CENTRADA EN EL PACIENT I FAMÍLIA. ESTUDI DE LA RESPOSTA INFERMERA
Tema 4.1
El cuidatge centrat en la persona / família.
Tema 4.2
Components i dominis de la pràctica infermera en els diferents ambits d'atenció.
Cuidatges omesos, un risc per a la salut de pacients-families i infermeres

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 1 3
 
Metodologies integrades
42 84 126
Fòrums de debat
3 1.5 4.5
 
Atenció personalitzada
3 1.5 4.5
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents mòduls Debat: Exploració i visió infermera dels problemes i demandes de salut.
Metodologies integrades Sessions interactives amb exercicis individuals i treball col·laboratiu:
-Pràctiques reflexives i debats per fomentar la presa de consciència i la resposta infermera a les demandes de salut de persones i famílies en diferents escenaris de la pràctica.
- Revisió i anàlisis crític dels models de raonament i judici clínic
- Estudi d'històries i vivències per explorar els dominis de la pràctica en l 'atenció a pacients i famílies des d'una visió fenomenològica i constructivista del coneixement pràctic
- Debat de temes que generen controvèrsia en la pràctica clínica
Fòrums de debat Al llarg del curs s'establiran una serie de debats sobre els temes que es vagin treballant
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories per orientar o resoldre dubtes sobre les activitats proposades

Atenció personalitzada
 
Metodologies integrades
descripción
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats reflexivas i critiques Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació

Avaluació
  descripción Peso
Metodologies integrades s'avaluaran tres activitats :
1.- Activitat:Exercicis de reflexió : Els propis marcs de referència a examen
Estudi de la competència i judici clínic
2.- Activitat exercicis de reflexió personal, Sobre la vivència de l'emmalaltir i l'afrontament
3.-Treball col·laboratiu: Estudi de les respostes professionals en situacions particulars de la pràctica.
Actividad 1: 30%
Actividad 2: 20%
Actividad 3: 30%
Otros

Participació en les videoconferencies Participació en els fòrums de moodle Reflexió crítica i l'argumentació des de les teories i evidències propostes.

Activitats d'autoseguiment: 5 %
Participació en fòrum i video-conferències: 15%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluació mitjançant portafoli a l'moodle que contindrà les evidències descrites.

Es recuperaran les activitats no presentades o no superades.

Prova de validació. Per validar la nota obtinguda en l'avaluació contínua de l'assignatura és necessari realitzar la prova de validació


Fonts d'informació

Bàsica Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C. , Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics , New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing , 1996
Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D. , Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach , Saunders, In Press - To be published December , Philadelphia:1998
Bourdieu, P , El sentido práctico , Taurus, 1991
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional , Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Medina JL , La problemática de la construcción del saber disciplinar a través del de el regreso a la razón , Ponencia V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Schön, D. A., El profesional reflexivo, Ultima edición disponible, 1983
Acebedo S, Rodero V, Vives C; Aguaron MJ , La mirada de Watson, Parse y Benner para el análisis complejo y la buena práctica , Index de enfermeria Índex Enferm 16(56): 40-44. , 2007
Acebedo, S; Jimenez; María Fca.; Rodero, V Y Vives, C., Re-Pensando las complejidades del rol profesional desde la teoría de Bourdieu. , Index Enferm [online]. 2011, vol.20, n.1-2, pp. 86-90., 2011
- Acebedo-Urdiales, MS; Medina-Noya JL, Ferré-Grau C, Practical knowledge of experienced nurses in critical care: a qualitative study of their narratives, BMC Medical Education , 14:173, 2014
Maria Sagrario Acebedo-Urdiales, Maria Jiménez-Herrera, Carme Ferré-Grau, Isabel Font-Jiménez, Alba , The emotion: A crucial component in the care of critically ill patients, Nurs Ethics 0969733016643863, first published on April 24, , 2016
Sastre Paz, Marta et al, Orientación comunitaria: hacer y no hacer en Atención Primaria, SemFYC ISBN: 978-84-15037-85-9, 2018

La bibliográfica específica podéis encontrarla en las guías didácticas de cada tema 

Complementària Benner, P, The role of embodiment, emotion and lifeworld of rationality and agency in nursing practice., Science Ltd Nursing Philosophy 1 pp.5-19 , 2000
Marquez, S. y Meneu, R, La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
Allué, M, Perder la Piel, Seix-Barral-Planeta, 1996

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205
TEORIES I MODELS D'INFERMERIA/18615103
 
Otros comentarios
Es recomana l'assistència a les videoconferències per generar debat. Es recomana la utilització de tutories virtuals o de fòrum de dubtes Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si escau, mitjançant el Fòrum de notícies de campus virtual
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.