DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) BIOÈTICA I INVESTIGACIÓ EN CIÈNCIES DELS CUIDATGES Código 18615108
Titulación
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012) - Virtual
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Correo-e maria.jimenez@urv.cat
Profesores/as
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura s’emmarca en el contexte de la bioètica, incloent altres aspectes més amplis relacionats a les investigacions biomèdiques. Partim de consideracions generals de la historia de la investigació, la creació dels comitès i la importància de les normes de les bones pràctiques en investigació relacionat amb la bioètica, per arribar a qüestions ètiques de la pràctica de la investigació en el diferents camps d’investigació en l’àmbit de la infermeria.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC1 CT1.Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC2 CT2.Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC5 CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC7 CT7.Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Conocer las escuelas y nociones éticas relevantes para la práctica de la investigación en cuidados AC3
Identificar los problemas éticos que plantea la investigación cuantitativa AC4
AC12
AC16
Identificar los problemas éticos que plantea la investigación cualitativa AC3
AC4
Utilizar el razonamiento crítico para la elaboración de documentos éticos para la investigación en el ámbito del cuidado humano AC8
AC13
AC14
Percepción critica de la implicaciones normativas de la actividad científica y divulgación de los resultados AC3
AC7
AC14
AC15
Conocer los ámbitos de investigación en el campo de la bioética y la ética aplicada AC15
AC17
RA1. Planifica y desarrolla de forma autónoma, organizada y científica el proyecto (proceso). RA2. Genera un documento científico en cuanto a estructura y contenidos (memoria o informe). RA3. Presenta y defiende el trabajo; en el caso del TFM, lo hace ante un tribunal (defensa). BC1
RA1. Dominar las herramientas destinadas a la gestión de la propia identidad y a las actividades en un entorno digital, asícomo en un contexto científico y académico (ser digital). RA2. Buscar y obtener información útil para la creación de conocimiento de manera autónoma, de acuerdo con criterios de relevancia, fiabilidad y pertinencia (buscar). RA3. Organizar la información con las herramientas adecuadas, ya sea en línea o presenciales, para garantizar su actualización, recuperación y tratamiento a fin de reutilizarla en futuros proyectos (organizar). RA4. Crear información con las herramientas y formatos adecuados a la situación comunicativa y hacerlo de manera honesta (crear). RA5. Utilizar las TIC para compartir e intercambiar resultados de proyectos académicos y científicos en contextos interdisciplinares, de modo que se potencie la transferencia del conocimiento (compartir). BC2
RA1. Producir un texto de calidad, sin errores gramaticales ni ortográficos, con una presentación formal esmerada y un uso adecuado y coherente de las convenciones formales y bibliográficas (calidad). RA2. Construir un texto estructurado, claro, cohesionado, rico y de extensión adecuada, capaz de transmitir ideas complejas (construcción del discurso). RA3. Producir un texto adecuado a la situación comunicativa, consistente y persuasivo, capaz de transmitir ideas complejas (eficacia). RA1. Usar los mecanismos de comunicación no verbal y los recursos expresivos de la voz necesarios para hacer una buena intervención oral (comunicación no verbal y uso de la voz). RA2. Construir un discurso estructurado, claro, cohesionado, rico y de extensión adecuada con capacidad para transmitir ideas complejas (construcción del discurso). RA3. Producir un discurso persuasivo, consistente y preciso, con capacidad para hacer comprensibles ideas complejas e interactuar de manera efectiva con el auditorio (eficacia). BC5
RA1. Incorporar la perspectiva de género y otros tipos de desigualdades en su actividad como estudiante o profesional (igualdad). RA2. Analizar los principales problemas ambientales desde la perspectiva de su ámbito de conocimiento en su actividad como estudiante o profesional (medio ambiente). RA3. Argumentar basándose en valores sociales y formular propuestas comprometidas en la mejora de la comunidad (responsabilidad social como ciudadanos). RA4. Aplicar los conceptos éticos y deontológicos del área de conocimiento desde un compromiso personal y profesional (ética). BC7

Continguts
tema Subtema
I. Introducció
1. La història de l'ètica de la recerca
2. L'ètica, els valors morals i la recerca
3. Principis ètics de la recerca: autonomia, consentiment informat, confidencialitat i protecció dels participants de les recerques
4. Els comitès d'ètica de recerca clínica.
II.Metodología de la investigació i ètica.

1. Metodologia quantitativa i ètica
2. Metodologia qualitativa i ètica
3. La qualitat i validesa metodològica dels estudis
III.Els participants de la investigació.

1. La recerca amb persones vulnerables
2. El consentiment informat en recerca
IV.Ètica de las publicaciones
1.Normes ètiques per la publicación d'articles a revistes científiques.
V.Investigacions de ètica aplicada i bioètica
1. Actualitat de la investigació relacionada ambas aspectes étic a la pràctica.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Fòrums de debat
4 5 9
Treballs
1 25 26
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
10 20 30
 
Atenció personalitzada
2 5 7
 
Proves de validació
0 2 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el desenvolupament de la mateixa així com la evaluació.
Fòrums de debat Participació activa per part de l'estudiant en el fòrum de discussió sobre la temàtica de l'assignatura
Treballs Treballs anàlisis i reflexió crítica dels aspectes ètics de diferents materials científics d'ètica de la recerca
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Analitzar i aprofundir en aspectes concrets del programa
Atenció personalitzada Assesoramet durant l'assignatura per que l'alumne assoleix els objetius de la mateixa.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
descripción

Es duran a terme tutories durant el curs per resoldre dubtes i fer aclariments del temes treballats.  


Avaluació
  descripción Peso
Fòrums de debat Activitats on l'estudiantat argumenta i confronta idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual. 15%
Treballs Lectura i treballs de documentació publicada en diversos formats amb l’objectiu de facilitar a l’estudiantat el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per l'aplicació a la práctica. 80%
Proves de validació Exercici oral 5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Les activitats que es lliurin fora dels terminis establerts només podran optar a una nota màxima d'aprovat(5).


Fonts d'informació

Bàsica LOLAS, F i QUESADA, A, Pautas éticas de investigación en sujetos humanos: nuevas perspectivas, 2003, http://www.paho.org/Spanish/BIO/pautas.pdf
GAFO, J, La experimentación humana, 1991, Madrid
CASADO,MARÍA y col., Estudios de bioética y derecho, 1998, Santa Fe de Bogotá
KEYEUX, G i col., Ética de la investigación en seres humanos y politicas de salud, 2006, http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001512/15125
GALENDE, I, Etica en Investigación clínica, 2008, http://www.fundacionastrazeneca.es/_mshost4572932/

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
Aquesta guia és orientativa. A l'inici de curs es donarà informació de la seva planificació així com de les activitats avaluatives. Aquesta guia pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.