DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) METODOLOGIA I INNOVACIÓ DOCENT Código 18615113
Titulación
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012) - Virtual
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Correo-e mariaantonia.martorell@urv.cat
annamaria.sort@urv.cat
Profesores/as
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
SORT GONZALEZ, ANNA MARIA
Web
Descripción general e información relevante Actualment la societat canviant on vivim, on els coneixements son a l’abast de tothom, les infermeres en el nostre rol d’educadores (de futurs professionals, de persones sanes, de persones malaltes, etc.), hem de saber transmetre coneixements específics, ajudar a asimilar aprenentatges, a adquirir hàbits saludables, etc. És per això que hem de saber dissenyar, planificar i avaluar activitats docents adequades, adoptant metodologies i estratègies docents més actives i participatives on el protagonista passa a ser l’alumne i/o la persona a la qual va dirigida la ensenyança. En aquesta assignatura es pretèn facilitar coneixements i eines que ens ajudin a aprofitar els recursos que actualment tenim disponibles per motivar i dinamitzar nous aprenentatges, en els quals adquireixen un paper fonamental les metodologies basades en les TIC, les xarxes socials i altres. Es tracta d’innovar i investigar en la pràctica de la docência i l’educació per poder avançar i comprovar l’eficàcia dels mètodes i estratègies utilitzades.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC10 Aplicar els mètodes necessaris per a l’exercici de la docència en l’àmbit professional
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 CT2.Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Dissenyar, planificar i avaluar processos d’ensenyança aprenentatge AC10
AC16
Identificar i aplicar les TIC per afavorir el aprenentatge AC10
Orientar i acompanyar els individus en el seu procés d'adquisició de nous aprenentatges, hàbits de salut. AC10
Innovar en la pràctica docent, aplicar diferents metodologies i estratègies de treball AC16
Afavorir el desenvolupament d’habilitats per promoure l’aprenentatge autònom AC10
Incentivar investigació en l’àmbit de la innovació ensenyança-aprenentatge AC16
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital) RA2. Cercar i obtenir informació de maneraautònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar) RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar) RA4. Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear) RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir) BC2
RA1. Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió) RA2.Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts iper identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi) RA3.Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat) RA4.Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació) RA5.Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació) BC3

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Introducció a la societat digitalitzada

Tema 2. Les Xarxes socials i el seu ús en l'àmbit de la salut i la infermeria
Tema 3. La creació de campanyes de salut en xarxes socials (facebook, twitter,...)
Tema 4. Les noves tendències de comunicació en sectors específics (joves, dones, etc.) de la població: Snapchat, Instagram, Pinterest
Tema 5. La gamificació i l'ús del joc com estrategia docent en productes de salud

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Fòrums de debat
0 12 12
Pràctiques a través de TIC
0 38 38
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
0 15 15
Webconferència
3 0 3
Activitats d’auto seguiment
0 2 2
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de validació
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Sessió de presentació de l'assignatura, on s'explica l'estructura, materials, activitats a presentar, funcionament, tutorització, comunicació, cronograma, avaluació, bibliografia recomanada... presentació de l'assignatura i metodologies. també s'avaluaran les expectatives de l'alumnat envers l'assignatura
Fòrums de debat Es realitzaran foros aplicats a diferents activitats del curs (twitchat, foro per joc, altres)
Pràctiques a través de TIC Pràctiques sobre diferents temes del contingut de l’assignatura, es realitzaran exercicis pràctics, alguns utilitzant eines web 2.0.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Webconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge.
Atenció personalitzada Temps del docent reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Fòrums de debat
Webconferència
descripción
S'ofereix una atenció personalitzada a l'alumnat via correu electrònic, tots els missatges seran contestats amb 48 hores laborables màxim. Es dispossa d'un fòrum de dubtes al Campus Virtaul de l'assignatura. Es podrà realitzar tutories per webconferència.

Avaluació
  descripción Peso
Fòrums de debat Es considerarà la participació, aportacions i activitats lligades al fòrum 10
Pràctiques a través de TIC Prácticas a través de TIC En funció de cada activitat es considerarà la planificació, el disseny, l'abast, el contingut, l'ús de la estratègia de educació. 80
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Es considerarà la realització dels tests disponibles per cada tema. 10
Proves de validació Aquestes activitats es proposen amb la finalitat de validar que l’estudiant és l’autor/a de les activitats formatives i/o d’avaluació plantejades al llarg de l’assignatura. Es podrà realitzar de forma presencial o per webconferència. El professorat farà preguntes sobre les activitats realitzades. 0
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

S'adopta un model d'avaluació contínua reflectit amb el lliurament de diferents activitats, cal lliurar totes les tasques en les dates establertes per poder fer les mitjanes i obtenir la qualificació final. Per aprovar l'assignatura s'ha de superar cada apartat. En segona convocatòria cal aprovar i / o lliurar la part de l'assignatura que quedi pendent


Fonts d'informació

Bàsica

Quan sigui necessàri es recomanaran lectures, vídeos i altres materials per a l'estudi

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.