DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ECONOMIA DE LA SALUT Código 18615206
Titulación
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012) - Virtual
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Correo-e misericordia.carles@urv.cat
Profesores/as
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura vol analitzar la complexa realitat de l’entorn sanitari utilitzant els fonaments i la metodologia de l’anàlisi econòmica bàsica

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC3 CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
  BC5 CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC7 CT7.Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Conèixer la relació entre economia, serveis sanitaris i salut. Valorar els objectius d’eficiència i equitat. Reflexionar sobre el paper del sector públic a l’entorn sanitari AC13
AC14
BC3
BC4
BC5
BC7
Reconèixer el funcionament del mercat sanitari i del mercat assegurador. Entendre el comportament dels usuaris i dels professionals, del que se’n dedueix la compra de serveis sanitaris i els resultats de salut de la població AC13
AC14
BC3
BC4
BC5
BC7
Aplicar el concepte d’avaluació econòmica de tecnologies sanitàries AC13
AC14
BC3
BC4
BC5
BC7

Continguts
tema Subtema
TEMA 1:
Anàlisi econòmica i entorn sanitari
1.1. Salut, economia i economia de la salut
1.2. Objectius econòmics del sistema sanitari
1.3. Els sistemes sanitaris actuals
TEMA 2:
Entorn sanitari i comportament d'usuaris i proveïdors
2.1. El mercat sanitari
2.2. Les assegurances sanitàries
2.3. El comportament dels usuaris
2.4. Els proveïdors sanitaris: professionals i institucions sanitàries
TEMA 3:
Avaluació econòmica de tecnologies sanitàries
3.1. Priorització i presa de decisions
3.2. Anàlisi cost-efectivitat i anàlisi cost-benefici

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
0 46 46
Fòrums de debat
0 3 3
Webconferència
3 0 3
Activitats d’auto seguiment
0 6 6
 
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves de desenvolupament
0 6 6
Proves objectives de tipus test
0 3 3
Proves de validació
0 1 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es presentarà l’assignatura per webconferència i s’exposaran, detingudament, els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral En el cas de docència no presencial, aquesta metodologia equival a les hores de treball de l'estudiant.
Fòrums de debat S'obrirà un espai de debat específic per aquesta activitat en cadascun dels temes.
Es valorarà positivament el raonament de les opinions basat en els conceptes estudiats durant el curs.
Aquesta activitat forma part de l'avaluació de l'assignatura i té caràcter d'avaluació grupal.

Webconferència Els continguts bàsics de cadascun dels 3 temes s'introduiran mitjançant 3 webconferències.
El seguiment de les webconferències forma part de l'avaluació de l'assignatura
Activitats d’auto seguiment L'estudiant podrà fer el seguiment del seu aprenentatge a través de les activitats d'autoavaluació.
Aquesta activitat forma part de l'avaluació de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps a disposició dels estudiants per donar-los suport en l'assoliment dels continguts de l'assignatura, segons el ritme personal de cadascú.

Cada tema comptarà amb un "fòrum de dubtes" on l'estudiant pot plantejar les seves preguntes sobre els continguts corresponents.
La participació en el "fòrum de dubtes" forma part de l'avaluació de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats d’auto seguiment
Webconferència
descripción

Cada estudiant haurà de comentar periòdicament la marxa del curs amb la professora. 

Qualsevol dubte sobre el contingut del programa es podrà resoldre mitjançant els respectius "fòrums de dubtes".


Avaluació
  descripción Peso
Fòrums de debat Els debats formen part de l'avaluació 1.5
Webconferència La participació o visualització de les webconferències forma part de l'avaluació 0.375
Activitats d’auto seguiment Les activitats d'autoavaluació formen part de l'avaluació. 0.75
Atenció personalitzada La participació en els "fòrum de dubtes" forma part de l'avaluació 0.375
Proves de validació La prova de validació té com a objectiu la identificació de l'estudiant. Forma part de l'avaluació, però no té pes a la nota final 0
Proves de desenvolupament Avaluació dels continguts de l'assignatura 4.5
Proves objectives de tipus test Avaluació dels continguts de l'assignatura 2.5
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

PRIMERA CONVOCATÒRIA (AVALUACIÓ CONTINUADA)

Per superar l'assignatura s'han d'aprovar totes i cadascuna de les proves que formen part de l'avaluació.

RECUPERACIÓ DE LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ CONTINUADA

Existeix la possibilitat de resoldre de nou les activitats d'avaluació que no s'hagin superat en la primera convocatòria.

A l'espai moodle s'establirà la data límit d'entrega d'aquesta segona oportunitat de superar l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Gimeno JA, Rubio S, Tamayo P., Economía de la Salud: fundamentos , Madrid: Diaz de Santos, 2006
González López-Valcarcel, B., et al., Economía de la Salud, Madrid: Piramide, 2018
Krugman, P; Wells, R and Graddy, K, Fundamentos de Economía, Editorial Reverte, 2015
Pindyck-Rubinfeld, Microeconomía, Madrid: Prentice Hall 7ed., 2009

A cada tema del programa es fa constar els capítols de bibliografia bàsica i complementària que hi corresponen.

Complementària Drummond FD. Et al., Métodos para la evaluación económica de los programas de asistencia sanitaria, Madrid: Díaz de Santos 2 ed., 2001
Folland, S; Goodman, AC and Stano, M, The economics of health and health care, NY: Prentice Hall 6 ed., 2010
López Casasnovas, G. Y Ortún, V., Economía y Salud: fundamentos y políticas, Madrid: Ediciones Encuentro, 1998
McPake, B., Health Economics: an international perspective, London: Routledge, 3a Edició, 2013
OECD, OECD Health Statistics, ,
Ortún, V., La economía en sanidad y medicina: instrumentos y limitaciones, Barcelona: La llar del libre, 1991
Pinto, JL. y Sánchez, FI., Métodos para la evaluación económica de nuevas prestaciones., Madrid: CRES – Ministerio de Sanidad y Consumo, 2003
Plans Rubio, P., Aplicación del análisis coste/efectividad de los medicamentos y los programas de salud en la planificación sanitaria., Barcelona: Elsevier, 2014

A cada tema del programa es fa constar els capítols de bibliografia bàsica i complementària que hi corresponen.

Recomanacions


 
Otros comentarios
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual Cal tenir en compte que si no s’arriba al número mínim d’alumnes definit per la URV,aquesta assignatura no s’impartirà. Els alumnes afectats seran reconduíts cap a una altre assignatura.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.