DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) QUÍMICA I Código 19204009
Titulación
Grau de Biotecnologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
CALULL BLANCH, MARTA
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
Correo-e mar.reguero@urv.cat
gerard.lligadas@urv.cat
mariasoledad.larrechi@urv.cat
marta.calull@urv.cat
nuria.ruizm@urv.cat
joseantonio.reina@urv.cat
omar.boutureira@urv.cat
nabil.bensabeh@urv.cat
luca.guerrini@urv.cat
yeamin.mdbin@urv.cat
oscar.castro@urv.cat
Profesores/as
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
LLIGADAS PUIG, GERARD
LARRECHI GARCÍA, MARIA SOLEDAD
CALULL BLANCH, MARTA
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
BOUTUREIRA MARTÍN, OMAR
BENSABEH -, NABIL
GUERRINI , LUCA
YEAMIN , MD BIN
CASTRO SERRANO, OSCAR
Web
Descripción general e información relevante
Aquesta assignatura permet que l'estudiant adquireixi els coneixements i desenvolupi les competències de la química general, com a matèria bàsica de la branca de ciències, concretament en els aspectes que fan referència a la nomenclatura, l'estructura atòmica, l'enllaç químic, les forces intermoleculars, l'estequiometria i l'experimentació en el laboratori.

La docència de teoria i de problemes serà mixta (presencial i a distància) amb horari programat. Les classes pràctiques de laboratori es realitzaran preferentment de forma presencial amb horari programat tenint en compte l'aforament dels laboratoris i les limitacions sobrevingudes per la Covid-­19. L’organització concreta s'especificarà en l'espai Moodle de l’assignatura en funció de la situació d'emergència sanitària. 

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars
 A6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Reconèixer la nomenclatura i formulació química
Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria
Conèixer les forces intermoleculars i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars)
Saber les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic)
Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
Reconèixer la nomenclatura i formulació química
Conèixer les bases de la Química nuclear
 A6 Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
Conèixer i saber aplicar tècniques experimentals bàsiques en el laboratori químic
Saber interpretar dades i resultats experimentals
 A8 Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
Saber interpretar dades i resultats experimentals
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1.- Estructura atòmica Números quàntics. Orbitals. Configuracions electròniques. Taula periòdica.
2.- Enllaç Tipus d'enllaç. Enllaç covalent. Estructures de Lewis. Hibridació. Representacions bi- i tridimensionals dels compostos.
3.- Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica.
4.- Forces intermoleculars i estats d'agregació Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaços d'hidrogen. Conseqüències en les propietats: solubilitat, punts d'ebullició, etc.
5.- Reaccions i estequiometria Tipus de reaccions. Estequiometria i reactiu limitant. Estequiometria de dissolucions.
6.- Pràctiques de laboratori. 1.- El laboratori (Material de laboratori).
2.- Volumetria àcid-base. Ús d'indicadors.
3.- Calor de neutralització.
4.- Extracció de la cafeïna i purificació per sublimació.
5.- Els oxalats metàl.lics en la vida diària. Preparació de l'oxalat de ferro (II).
6.- Purificació per destil.lació.
7.- Síntesi i purificació d'acetaminofèn o paracetamol.
8.- Determinació d'un producte de solubilitat. Efecte de la temperatura i de l'ió comú.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A2
1 0 1
Sessió Magistral
CE2
A6
A8
19 30 49
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CE8
10 12 22
Pràctiques a laboratoris
A6
50 18 68
Atenció personalitzada
A2
CE8
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A8
4 4 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power-Point.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i qüestions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori de manera tutelada. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de nocions de seguretat al laboratori químic i de gestió de residus.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
A6
L'assistència a pràctiques és requisit imprescindible per poder aprovar l'assignatura.

Del 50% del pes d'aquest bloc a la nota de l'assignatura, un 30% correspon a la qualificació del treball presencial i el 20% restant a la nota d'una prova escrita.

Per optar a superar aquest bloc, cal una nota mínima de 4 a la prova escrita i de 5 al treball presencial.

Per poder aprovar l'assignatura cal treure una nota mínima de 5 en aquest bloc.

Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
50%
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A8
Es realitzarà 1 prova de preguntes curtes.
Per poder aprovar l'assignatura, cal una nota mínima global de 4,75 en aquest bloc.
Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
50%
Otros  

La qualificació de l'assignatura serà el resultat d'aplicar el percentatge de ponderació corresponent. La nota mínima per aprovar, després de fer la mitja entre els dos blocs, és de 5.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

A la segona convocatòria només es podran recuperar les qualificacions corresponents a les proves escrites, mantenint les notes de les pràctiques al laboratori (si s'ha aprovat aquesta part de l'assignatura).


Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica , Nomenclature of organic compounds, 2005, Alpha Science International, Oxford
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, General Chemistry: Principles and Modern Applications, 2008, Prentice Hall
, Nomenclature of inorganic chemistry: IUPAC recommendations, 2008, RCS Publishing, Cambridge
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, 2003, Prentice Hall
J. Sales I J. Vilarrassa, Introducció a la nomenclatura inorgànica i orgànica , 2003, Reverté, Barcelona
J. Martínez Urreaga, A. Narros Sierra, M.M. de la Fuente García Soto, F. Pozas Requejo, V.M. Díaz Lo, Experimentación en Química General, 2006, Thomson

Complementària American Chemical Society, Chemistry: a project of the American Chemical Society, 2005, W. H. Freeman
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, 2004, University Science Books
American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, 2005, Ed. Reverté
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, 1993, Ed. Vicens Vives
V. López Solanas, Técnicas de Laboratorio, 1994, Edunsa

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
QUÍMICA II/19204010


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.