IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) QUIMIOMETRIA PEL CONTROL DE BEGUDES FERMENTADES Code 19625103
Study programme
Begudes Fermentades (2014)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Química Analítica i Química Orgànica
Coordinator
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
E-mail ricard.boque@urv.cat
Lecturers
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
Web http://www.quimica.urv.es/quimio/index.php?lang=ca
General description and relevant information En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura. En aquesta assignatura els estudiants aprendran a utilitzar les eines estadístiques clàssiques i d'anàlisi multivariant per a resoldre problemes en l'àmbit de l'anàlisi agroalimentària. També coneixeran la seva aplicació potencial en els camps de l'autentificació alimentària, el control de qualitat de productes i les tecnologies analítiques de procés (PAT).

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1 Aprofundir en els processos químics, bioquímics i tecnològics, així com en els últims avenços cientificotècnics, que intervenen en l'elaboració de begudes fermentades, des de la matèria primera al producte final
 A5 Interpretar i extreure informació útil a partir de dades obtingudes en el context de l'elaboració de begudes fermentades, utilitzant de manera adequada les eines d'anàlisi estadística, quimiomètric i de tractament gràfic de dades
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1 Tenir criteri per a seleccionar la tècnica quimiomètrica més adequada per a solucionar el problema enològic/alimentari plantejat.
 A5 Ser capaç d'interpretar amb caràcter crític els resultats analítics.
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1. Introducció a les eines estadístiques bàsiques Disseny d'experiments
Proves d'hipòtesi
Anàlisi de la variància (ANOVA)
Regressió
2. Tècniques d'anàlisi multivariant Tècniques de visualització
Tècniques de classificació
Tècniques de predicció
3. Autentificació alimentària Control de qualitat
Control de fraus
4. Control de processos Tecnologies analítiques de procés (PAT)
Exemples d'aplicació de PAT en la indústria agroalimentària

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
15 20 35
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
CT2
CT3
6 11 17
Presentacions / exposicions
CT5
2 10 12
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A5
CT5
1 8 9
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia docent i de l'avaluació.
Sessió Magistral Explicació d'alguns continguts bàsics de l'assignatura. Donat que l'assignatura és semipresencial, els estudiants hauran de consultar i estudiar la documentació penjada al Moodle.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Realització i discussió posterior d'exercicis i casos pràctics que els estudiants prèviament hauran preparat.
Presentacions / exposicions Presentació oral d'un article científic i discussió posterior
Atenció personalitzada Tutoria al despatx, a través de correu-e o fòrum de discussió, per a resoldre dubtes sobre l'assignatura.

Atenció personalitzada
Description
Tutoria al despatx, a través de correu-e o a través del fórum de discussió de Moodle, sobre aspectes relacionats amb l'assignatura (expectatives, planificació, seguiment,...).

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
CT2
CT3
Es valorarà la preparació prèvia dels casos pràctics, el seu procés de resolució i la capacitat d'interpretar amb caràcter crític els resultats obtinguts. 40%
Presentacions / exposicions
CT5
Es valorarà la planificació de la presentació, la seva estructura, forma i contingut, així com la capacitat de l'estudiant de connectar amb el públic i respondre a les preguntes plantejades. 30%
Atenció personalitzada
Es valorarà l'esperit crític de l'estudiant, com planifica i gestiona l'assignatura, així com la seva motivació i expectatives. 5%
Proves mixtes
A1
A5
CT5
Es valorarà el criteri de l'estudiant a l'hora de resoldre problemes i la seva capacitat d'interpretació dels resultats. 25%
Others  
 
Other comments and second exam session

L'assignatura té convocatòria única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Editor: Federico Marini, Chemometrics in food chemistry, 1ª ed. Elsevier (Oxford), 2013
Editor: Katherine A. Bakeev, Process analytical technology : spectroscopic tools and implemented strategies for the chemical and pharmaceutical industries, 2ª ed. Wiley (Chichester), 2010
J.N. Miller; J.C. Miller, Estadística y quimiometría para química analítica , 1ª ed. Prentice Hall (Madrid), 2002

Els dos primers llibres es poden consultar electrònicament a través dels següents enllaços a la web del CRAI:

http://cataleg.urv.cat/search~S13*cat?/Xchemometrics%20food&SORT=D/Xchemometrics%20food&SORT=D&SUBKEY=chemometrics+food/1%2C2%2C2%2CB/frameset&FF=Xchemometrics%20food&SORT=D&2%2C2%2C

http://cataleg.urv.cat/search~S13*cat?/Xprocess%20analytical&SORT=D/Xprocess%20analytical&SORT=D&SUBKEY=process+analytical/1%2C16%2C16%2CB/frameset&FF=Xprocess%20analytical&SORT=D&2%2C2%2C

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.