DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FISICOQUÍMICA Codi 20204004
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
GIAMBERINI , MARTA
BONET AVALOS, JOSÉ
Adreça electrònica josep.bonet@urv.cat
marta.giamberini@urv.cat
yaride.perez@urv.cat
Professors/es
BONET AVALOS, JOSÉ
GIAMBERINI , MARTA
PEREZ PACHECO, YARIDE
Web http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=24568
Descripció general i informació rellevant <p> En aquesta assignatura les classes teòriques seran classes magistrals mixtes amb horari programat, és a dir, una part de l’alumnat assistirà presencialment a l’aula i la resta d’estudiants seguiran la classe simultàniament per videoconferència. </p><p>El sistema d’avaluació en aquest període excepcional és el que s’explica a l’apartat “Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria” sota el títol ADAPTACIÓ DE L’AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21. </p><p>S’introdueixen els principis de la Termodinàmica d’equilibri i la seva aplicació a sistemes ideals relacionats amb l’Enginyeria Química.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la Termodinàmica Temperatura, pressió i altres variables d’estat, propietats dels gasos ideals, equacions d’estat per a gasos ideals.
Primera llei de la Termodinàmica Treball, calor i enunciat de la primera llei, capacitats calorífiques, càlcul de magnituds relacionades amb la primera llei per sistemes ideals.
Segona i tercera llei de la Termodinàmica Enunciat de la segona llei, aplicació a màquines tèrmiques, entropia, càlcul de diferències d’entropia per sistemes senzills. El zero absolut
Equilibri termodinàmic en el bescanvi de matèria Potencial químic i equació de Gibbs, potencials de Helmholtz i Gibbs, equilibri de fases, equilibri químic.
Funcions termodinàmiques estàndard de reacció Estats estàndard, entalpies estàndard de reacció i de formació, dependència dels calors de formació amb la temperatura, energia de Gibbs estàndard de formació i reacció.
Equilibri químic en barreges de gasos ideals Potencial químic per a una barreja de gasos ideals, dependència en funció de la pressió, dependència de la constant d’equilibri amb la temperatura, equilibri de reacció, desplaçament de l’equilibri en canviar les condicions de T i P.
Dissolucions Composició, magnituds de barreja, dissolucions ideals i dil.luides ideals. Propietats col.ligatives.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1.1
A3.2
42 63 105
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A3.2
C1.4
15 19.5 34.5
Atenció personalitzada
2.5 0 2.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A3.2
C1.4
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Atenció personalitzada Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura, amb l'avantprojecte o amb la resolució de problemes i/o qüestions. Els professors de l'assignatura es poden contactar directament en els seus despatxos respectius, o concertant cita a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció

Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura o amb la resolució de problemes i/o qüestions  mitjançant teams y adobe connect. El professor de l'assignatura es pot contactar directament en el seu despatx, o concertant cita a través del correu electrònic.

 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A3.2
C1.4
Resolució de problemes a classe 10%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A3.2
C1.4
2 parcials. Tots els parcials tenen el mateix pes. 90%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura.

No es poden tenir mòbils ON durant l'examen. No es poden tenir els mòbils a la vista i l'alumne no pot manipular-los durant la prova. L'alumne no pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès a l'examen.

Cal obtenir una nota mitjana mínima de 4 dels dos parcials per tal que us conti la nota de problemes.

Segona convocatòria: Prova individual (90%) i Problemes (10%).


Fonts d'informació

Bàsica I.N. LEVINE, FISICOQUIMICA, MCGRAW-HILL LATINOAMERICANA S.A.,

Complementària SMITH, S.; VAN NESS, H.C., INTRODUCCIÓN A LA TERMODINÁMICA EN INGENIERÍA QUÍMICA, MCGRAW-HILL,
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, W.H. Freeman &amp;amp; Co.,
PERRY, R. H. (ed.); GREEN, D. (ed.), Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent