Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat 1
INTRODUCCIO
Tema 1
Generalitats. |
Definició de l'enginyeria de de productes. Definir què és l'enginyeria de productes. Llistar feines pròpies d'un enginyer de productes. Llistar els aspectes socials, econòmics i històrics que fan evolucionar els processos químics i/o agroalimentaris. Llistar i estructurar el mapa conceptual de les matèries que conformen l'enginyeria agroalimentaria. |
Unitat 1
INTRODUCCIO Tema 2
Variables i Unitats. |
Variables de procés emprades en Enginyeria Química i en Enginyeria Agroalimentaria: Quantitat de matèria, massa, cabal, composició, pressió, temperatura, etc. Propietats intensives dels compostos: densitat, capacitat calorífica, etc.
Dimensions i unitats. Sistemes d’unitats. Xifres significatives. Consistència termodinàmica, dimensional i d’unitats de les equacions. |
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 3. |
Classificació de processos: Discontinus i continus, oberts i tancats, estat estacionari i estat no estacionari.
Representació gràfica del processos. Diagrames de flux.
Plantejament de l’equació general del balanç de matèria. Elecció del sistema i de la base de càlcul. Aplicació del balanç de matèria a diverses unitats de procés. |
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 4. |
Balanç de matèria en sistemes amb múltiples subsistemes, recirculació, bypass, purgues. Aplicacions pràctiques basades en processos de producció. |
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 5. |
Balanç de matèria aplicat a sistemes amb reacció química.
Grau d’avanç i conversió. Selectivitat i rendiment. Reaccions de combustió. |
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 6. |
Balanços de matèria en sistemes monofàsics. Densitat i capacitat calorífica de sòlids, líquids i gasos. Equacions d’estat. Mescla de components purs. |
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 7. |
Sistemes multifàsics. Diagrames de fases i regla de les fases. Pressió de vapor.
Sistemes multifàsics i multicomponent. Equilibri de fases. Humitat, evaporació i condensació. Lleis de Raoult, Dalton i Henry. Punt de rosada i bombolla Diagrames Txy i Pxy. |
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 8. |
Energia i formes de l’energia. Mecanismes de transferència d’energia. Calor i treball.
Energia interna i entalpia. Plantejament general del balanç d’energia en sistemes oberts i tancats. Establiment de l’estat de referència en l’aplicació dels balanços d’energia. |
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 9. |
Aplicació dels balanços d’energia a processos no reactius. Influencia de la temperatura, pressió i composició i canvi de fase en el càlcul de les diverses formes de l’energia. |
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 10. |
Aplicació dels balanços d’energia a processos amb reacció química. Calor estàndard de reacció. Calor estàndard de formació i de combustió. Llei de Hess. Càlcul del calor de reacció en diverses condicions.
Aplicació dels balanços d’energia a sistemes isotèrmics i adiabàtics.
Resolució simultània de balanços de matèria i energia. |
Unitat 4
BALANÇOS EN ESTAT NO ESTACIONARI
Tema 11. |
Introducció del concepte d’acumulació de matèria i/o energia. Càlcul de l’acumulació d’una propietat.
Plantejament dels balanços de matèria i energia en estat no estacionari. Resolució. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
37.5 |
25 |
62.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Avantprojecte |
|
75 |
50 |
125 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
0 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i programa. Mètode d'avaluació. Bibliografia |
Sessió Magistral |
Presentar els conceptes fonamentals inclosos en el temari i fomentar que els alumnes cerquin informació addicional i complemetaria que ajudi a integrar els coneixements adquirits. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de casos pràctics relacionats amb els conceptes exposats en la classes magistrals. |
Avantprojecte |
Desenvolupament de l'estudi d'un cas pràctic d'obtenció d'un producte a partir d'unes materies primeres.
Fomentar la capacitat d'anàlisi i síntesi de l'alumne en el disseny d'un procés de fabricació.
Fomentar la capacitat de treball en equip, interdependència i competències tècniques i socials de l'alumne. |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant. |
Atenció personalitzada |
Resolucio de consultes i dubtes invividualment per cada alumne en el despatx del professor. |
Descripció |
Atendre als alumnes de forma individual per tal
d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials.
Les consultes normalment es fan en visites concertades a través de TEAMS en
horari d'atenció. L'horari d'atenció es comunicarà oportunament a traves de MOODLE.
Malgrat no es necessari avisar amb antelació, és recomanable concertar cita per
correu electrònic. En el desenvolupament de l'Avantprojecte Integrat API1, els grups de treball establiran protocols de comunicació periòdica amb líders i tutors, per videoconferència. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Correcció d' exercicis recollits durant les hores de classe i realitzats individualment o en grup segons indicarà el professor per cada exercici. Es podran avaluar exercicis realitzats fora de les hores de classe. |
3.5% |
Avantprojecte |
|
Treball pràctic (API1)que s'avaluarà mitjançant :
la presentació d'un informe escrit per grup (40%),
una presentació pública en format de poster per grup (15%), i una nota de valoració de balanços de matèria i energia realitzats per grup 20%. Tot aquest conjunt queda afectat per un factor individual d'avaluació creuada.
A més, qualificació individual en prova oral, presencial o remota, 25%
|
65% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització de tres proves parcials a l'aula (8.75% cadascuna) i tres
qüestionaris on line (1.75% cadascun). |
31.5 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a poder aprovar l' assignatura en primera convocatòria s'ha de treure una nota superior a 4.5/10 en l'avantprojecte i una nota superior a 4.5 /10 en la resolució de problemes (continguts pròpis). El resultat de la ponderació expressada en la taula anterior ha de ser superior a 5/10 per superar l'assignatura. En segona convocatòria es mantindrà la nota de la part pràctica (avantprojecte API1) així com la nota corresponent als exercicis lliurats a l'aula i els qüestionaris on line. L'alumne té l'opció de repetir qualsevol o les tres proves d'avaluació fetes durant el curs. Per aprovar en segona convocatòria també serà necessari obtenir una nota superior a 4.5/10 en els dos blocs i que la ponderació de les dues parts superi 5/10. L'Avantprojecte Integrat (API1) té una avaluació única, sense segona convocatòria |
Bàsica |
FELDER R.M. i R.W. ROUSSEAU, Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3a edició. Addison-Wesley IberoAmericana, 2003
HIMMELBLAU, D.M , Basic Principles and calculations in Chemical Engineering , Prentice Hall, New Jersey , 1989
|
|
Complementària |
COSTA, J., S. CERVERA, F. CUNILL, S. ESPLUGAS, C. MANS i J. MATA, Curso de química técnica, Reverté, 1991
, http://www.eia.doe.gov/ , ,
, Perry's Chemical Engineers' Handbook , ,
, Handbook of Chemistry and Physics, ,
, Encyclopedia of Chemical Processing and Design , ,
, Chemical Process and Design Handbook, ,
, Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology, ,
, Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, ,
Vale, J.; Fernandez, C.; et al, Problemas resueltos de Ingenieria Química, Thomson Ed., 2004
COULSON, J.M. i J.F. RICHARDSON, Ingeniería Química, Prentice Hall, New Jersey, 1989
Reid, R. C., Prausnitz, J. M. Sherwood, T.K., The properties of gases and liquids, McGraw-Hill. New York, 1984
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|