DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE LIDERATGE D'EQUIPS Codi 20204201
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Optativa AN conv. única
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
Adreça electrònica joanramon.alabart@urv.cat
Professors/es
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant <p>El material de suport a l'assignatura (apunts, vídeos, etc.) es troben disponibles a l'espai Moodle de l'assignatura o en d'altres espais accessibles. L'assignatura està preparada per poder-se impartir en les modalitat virtual, si s'escau.</p><p>El sistema d’avaluació en aquest període excepcional és el que s’explica a l’apartat “Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria” sota el títol ADAPTACIÓ DE L’AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21.</p><p>DESCRIPCIÓ GENERAL: El propòsit d'aquesta assignatura és facilitar el desenvolupament de la&nbsp;<b>capacitat de lideratge d'equips (<i>Project Manager</i>)&nbsp;</b>mitjançant una metodologia d'aprenentatge experiencial que combina simultàniament els tres elements següents:</p><div><ol><li><b>Formació</b> en eines i metodologies rellevant per al món empresarial: metodologies àgils de gestió de projectes (Scrum), el Model de les 5 disfuncions d'un Equip de l'autor Patrick Lencioni, com crear equips altament compromesos (instrument Gallup Q12) i <i>Performance Management</i>.</li><li><b>Desenvolupament personal</b>: CliftonStrengths i&nbsp;<i>coaching </i>basat en fortaleses.</li><li>Dirigir un equip format per estudiants de 1r curs del GEQ i del GEBA per realitzar un <b>projecte molt reptador</b>. </li></ol><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
El rol del líder d'equip de projecte. El líder d'equip com a facilitador de l'aprenentatge i desenvolupament dels membres de l'equip.
Funcions específiques.
Autoconeixement i desenvolupament de la capacitat de lideratge d'equips (Project Manager). Rols de Belbin.
Metodologia CliftonStrengths.
Procés de coaching personal.
Metodologies àgils de gestió de projectes. El manifest de les metodologies àgils.
El procés Scrum.
El procés d'avaluació del rendiment individual. Deixar clares les expectatives.
Converses que impulsen el rendiment: 1) connexió ràpida, 2) check-in i 3) coaching per al desenvolupament.
Reunions de revisió del progrés.
Avaluació del rendiment.
Formació i posada en marxa d'un equip de projecte. Diversitat i sinèrgia als equips.
Creació del Team Charter.
Com crear equips altament compromesos (engagement). Què entenem per engagement.
El qüestionari Gallup Q12.
Els 12 elements clau per crear "ganes" en els membres de l'equip.
El Model de les Cinc Disfuncions d'un Equip. Visió general del model.
Generar confiança.
Facilitar el conflicte.
Crear compromís.
Exigir responsabilitats.
Enfocament en els resultats.
Avaluació del funcionament de l'equip
Direcció i gestió d'equips de projecte remots. Com dirigir i gestionar equips remots.
MS Teams.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Seminaris
A4.12
20 40 60
Avantprojecte
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
4.5 45 49.5
Atenció personalitzada
B4.1
B4.2
B4.3
B5.1
22 44 66
 
Proves mixtes
A4.12
2 0 2
Proves pràctiques
A4.12
B1.1
B2.1
B2.2
B2.3
B2.5
B3.3
B5.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
1 20 21
Proves pràctiques
A4.12
B1.1
B4.2
B4.3
B5.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
1 8 9
Proves pràctiques
B1.1
B4.3
B5.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
1 16 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Seminaris Exposició dels continguts de l'assignatura.
Avantprojecte Lideratge d'un equip de projecte de disseny format per estudiants de 1r curs del grau o bé d'un equip emprenedor.
Atenció personalitzada Sessions periòdiques de seguiment i de coaching personal.

Atenció personalitzada
Descripció

Sessions periòdiques de seguiment i de coaching personal, d'acord amb l'horari d'atenció publicat convenientment. Aquestes sessions poden realitzar-se virtualment.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A4.12
Examen de preguntes de resposta curta i de tipus test juntament amb la resolució de casos curts. 33,3%
Proves pràctiques
A4.12
B1.1
B2.1
B2.2
B2.3
B2.5
B3.3
B5.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
Elaboració del Team Charter de l'equip. 33,3%
Proves pràctiques
A4.12
B1.1
B4.2
B4.3
B5.1
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
Elaboració de l'Informe de Tancament del projecte. 33,3%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21

No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura en cas d'afectacions pel COVID-19.

---

L'assistència a les classes programades en el calendari és obligatòria. Més de tres faltes no justificades comportarà l'avaluació de l'estudiant com a un no presentat.

Per a fer el còmput total de la nota, l'estudiant haurà de treure com a mínim una nota de 3,5 en cadascun d'aquest elements del mètode d'avaluació.

El professor responsable de l'assignatura rebrà assessorament de professors de suport, assignats pel Departament d'Enginyeria Química, pel que fa al procés d'avaluació..

Assignatura que pel seu caràcter eminentment pràctic sols disposa d'una sola convocatòria d'avaluació. Els estudiants que es matriculin a aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i d'altres aparells electrònics que no estiguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica Markus Buckingham and Donald O. Clifton, Now, Discover Your Strengths: How to Develop Your Talents and Those of the People You Manage, , Pocket Books
Antonio Montes Orozco, Scrum para no informáticos, , Amazon Media EU sarl
Markus Buckingham and Curt Coffman, First, Break All the Rules: What the World's Greatest Managers Do Differently, , Simon & Schuster
Ingrid Bens, Team Launch!: Strategies for New Team Start-Ups, , GOAL/QPC
Patrick Lencioni, The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable, , Jossey-Bass
Frank LaFasto and Carl Larson, When Teams Work Best, , Sage Publications

Complementària Ingrid Bens, Advanced Team Facilitation: Tools to Achieve High Performance Teams, GOAL/QPC, 2000

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GESTIÓ DE PROJECTES/20204101
 
Altres comentaris
No es pot garantir que tots els estudiants matriculats a l'assignatura puguin assumir el rol de líder d'equip de projecte de 1r curs. Això depèn del nombre d'estudiants matriculats a 1r curs i a aquesta mateixa assignatura. En cas de ser necessària una selecció, com a mínim s'utilitzaran els dos criteris següents: 1. El grau de motivació per assumir el rol de líder d'equip. 2. Haver superat totes les assignatures de 1r, 2n i 3r (almenys en una primera iteració). Els estudiants que no participin en el projecte 1r-4t, duran a terme un projecte, escollit per ells mateixos, i en el que actuaran ja sigui com a líders o com a membres d'equip.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent