DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) MODELITZACIÓ DE PROCESSOS BIOTECNOLÒGICS Codi 20204216
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
Adreça electrònica carmenmaria.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <div>En aquesta assignatura els continguts es proporcionaran via Moodle (transparències, vídeos i manuals&nbsp;resum) i l’alumnat el treballarà a distància. Les classes presencials a l’aula s’utilitzaran per a treballar&nbsp;en problemes d’aplicació i casos d’estudi, resoldre dubtes i per a resoldre presencialment exercicis que&nbsp;formaran part de l’avaluació continuada de l’assignatura.&nbsp;&nbsp;</div><div><br /></div><div>El sistema&nbsp;d’avaluació en aquest període excepcional és el que s’explica a l’apartat “Avaluació. Altres&nbsp;comentaris i segona convocatòria” sota el títol ADAPTACIÓ DE L’AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21.&nbsp;</div><div><br /></div><p>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA :</p><p>Assignatura eminentment de caire pràctic encaminada al disseny i a la planificació de processos discontinus per a la producció de bioproductos, amb l’ajut de programes de simulació comercials (SuperPro) i fulls de càlcul.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Modelar processos biotecnològics, prenent les decisions pertinents durant el disseny en funció de criteris de disseny (p. ex. dimensionant els equips).
Entendre els fonaments i criteris de disseny de productes biotecnològics.
Adquirir una correcta metodologia aplicable en simulació de processos i aprendre els conceptes necessaris per simular i analitzar processos en estat estacionari utilitzant Super.Pro.
Determinar les condicions òptimes d'operació respectant les restriccions del procés i / o del producte.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Presentació de l'assignatura.
2. Introducció a la programació d'operacions en plantes discontínues (scheduling.
3. Organització de la producció en plantes flexibles.
4. Disseny i re-disseny de plantes discontínues.
5. Introducció al paquet de simulació SuperPro.
6. Casos pràctics d'iniciació a SuperPro.
7. Cas d'estudi sobre processos de fermentació.
8. Cas d'estudi sobre processos de separació.
9. Projecte de simulació d'un procés industrial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
20 25 45
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.1
C1.4
5 20 25
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1.1
C1.4
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica de la teoria mitjançant resolució de problemes en programari especialitzat i qüestionaris a la plataforma de campus virtual
Atenció personalitzada Atenció a l'estudiant

Atenció personalitzada
Descripció

La atenció personalitzada es fara intentant prioritzar l’atenció virtual degut a la excepcionalitat del curs 2020-2021:

- Videoconferencia amb el Teams: en horari de 9:00 a 17:00 previ enviament d'un correu electronic a carmenmaria.torres@urv.cat per a confirmar disponibilitat de dia i hora de la reunió.

- Es recomana lùs de els fòrums de dubtes de Moodle per a resoldre dubtes que puguin ser comuns a tots els estudiants.

- Per a dubtes molt concretes també es pot enviar un correu electronic.

Dr. Carmen M Torres Costa
Departament de Enginyeria Quimica, Lab213
carmenmaria.torres@urv.cat
977558553

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.1
C1.4
Exercicis pràctics entregables 50%
Proves pràctiques
A1.1
C1.4
Examen pràctic a final de curs 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21

Avaluació sense afectacions: No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura.

Avaluación continuada

Es manté el 50% de la entrega de exercicis relacionats amb els continguts del curs. El examen pràctic a final de curs consisteix en la resolució de problemes (planificació i simulació) semblants als fets durant el curs fent ùs del software especific. És necessari obtenir un 4 a la prova final per poder-ne calcular el promig.

Segona convocatòria

Es guardarà la nota dels exercicis entregables, per tant no son recuperables (50%). El 50% restant consistirá en una nova prova pràctica.


Fonts d'informació

Bàsica Elmar Heinzle, Arno P. Biwer, Charles L. Cooney, Development of sustainable bioprocesses: Modelling &amp; assessment,, John Wiley &amp; Sons, 2006
L. Puigjaner, P. Ollero, C. de Prada, L. Jimenez, , Estrategias de Modelado, Simulación y Optimización de Procesos Químicos, Editorial Síntesis, 2006

Help/tutorials del software emprat (SuperPro)

Complementària

Carlson, E. C., Don’t gamble with physical properties for simulations, chem. eng. prog., 92 (10), 35-46, 1996

Kister, H. Z., Does your simulation reflect the real world?, hydrocabon processing, 103-109, agosto 1997

Sowell, R., Why a simulation system doesn’t match the plant?, hydrocabon processing, 102-107, marzo, 1998

Branan, C. Branon, C., Rules of thumb for chemical engineers: A manual of quick, accurate solutions to everyday process engineering problems, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company

Otra bibliografia complementària:

Cusack, R. G. Designing a separation process, Chem. Eng., 128-136, maig 1998.

Horwitz, B. A. Nocera, A. J. Are your “scotomatized” by your simulation software? Chem. Eng. Prog., 68-71, setembre 1996.

Schad, R. C. Make the most of process simulation, Chem. Eng. Prog., 21-27, gener 1998.

Bibliografia complementària (propietats físiques):

Agarwal, R., Li, Y.-K. Santollani, O., Satyro, M. A., Vieler, A. Uncovering the realities of simulation-Part 2, Chem. Eng. Prog., 64-72, juny 2001.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es farà servir software amb llicència (SuperPro) accesible en Virtlabs para sistema operativo Windows
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent