DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) GÈNERE, CIÈNCIA I CANVI SOCIAL Codi 20204220
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
Adreça electrònica inma.pastor@urv.cat
victor.merino@urv.cat
annamaria.sanchez@urv.cat
Professors/es
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
MERINO SANCHO, VÍCTOR MANUEL
SANCHEZ ARAGON, ANNA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura s'impartirà en una modalitat que combina la presencialitat i la virtualitat donant el major pes a la virtualitat. En concret es preveuen tres sessions presencials al llarg del quadrimestre: una sessió a l'inici, una sessió cap a la meitat i la darrera sessió cap al final del quadrimestre. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura. </p><p>Les tres sessions presencials es preveuen per les dates següents, si no hi ha modificacions posteriors i a falta de confirmar més endavant: </p><p>Sessió 1 (inicial): seminari introductori. Campus Catalunya </p><p>Dijous 18 de febrer de 2021: 15,00h - 18,00h </p><p>Sessió 2 (intermèdia): seminari indicadors amb perspectiva de gènere o informes amb impacte de gènere. Campus Sescelades </p><p>Dijous 15 d’abril de 2021: 15,00h – 18,00h </p><p>Sessió 3 (final): mesures i eines d’avaluació de les polítiques d’igualtat. Campus Bellisens </p><p>Dijous 6 de maig de 2021: 15,00h – 18,00h </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i comprendre’n les causes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mòduls generals:
1. Dones, moviments feministes i estudis de gènere
2. De les revolucions feministes a les polítiques per la igualtat

Mòduls específics:
3. Cooperació, conflictes internacionals i drets humans
4. Violència de gènere
5. Mercat de treball, economia i plans d’igualtat
6. Arquitectura i urbanisme
7. Ciència i tecnologia
8. Desigualtats en salut

1.1. Introducció al sistema sexe/gènere
1.2. Marc conceptual sobre la igualtat i la desigualtat
1.3. Definició i contingut de la perspectiva de gènere

2.1. Què són les polítiques d’igualtat?
2.2. Definició del mainstreaming de gènere
2.3. Polítiques sectorials en matèria d’igualtat d’oportunitats
2.4. Sobre la discriminació i els drets de les dones.

3.1. La cooperació internacional amb perspectiva de gènere
3.2. Els drets humans de les dones
3.3. El dret internacional humanitari i les vulneracions de drets humans per raó de gènere: especial referència a la violència sexual als conflictes armats.
3.4. Desplaçaments forçats i gènere

4.1. La desigualtat com a causa de la violència de gènere
4.2. Violència domèstica i violència de gènere
4.3. La violència de gènere com a vulneració dels drets humans
4.4. Prevenció i sensibilització contra la violència de gènere
4.5. Protecció de les víctimes

5.1. Marc institucional de la igualtat en l’àmbit laboral
5.2. Polítiques d’accés i inserció al mercat laboral
5.3. La corresponsabilitat
5.4. L’economia feminista
5.5. Plans d’igualtat a les empreses

6.1. Les dones i l'espai públic
6.2. L’espai i les ciutats amb perspectiva de gènere
6.3. Urbanisme amb perspectiva de gènere.

7.1. Falsetats científiques
7.2. Els silencis i les invisibilitzacions de les dones a la ciència
7.3. Noves tecnologies i perspectiva de gènere.
7.4. Biaxos de gènere a la pràctica científica i investigadora

8.1. La influència del sistema sexe/gènere en la salut
8.3. La perspectiva de gènere en les polítiques públiques de salut
8.4. Epidèmies i afectació diferenciada




Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CT7
8 0 8
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CT7
1 35 36
Webminari
CT7
4 24 28
Treballs
CT7
1 30 31
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
CT7
1 40 41
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera sessió presencial servirà per explicar el funcionament de l’assignatura i fer una primera aproximació als continguts bàsics que hauran de cursar els estudiants. També s'explicaran els criteris d'avaluació i les tasques que hauran de dur a terme els i les alumnes.
Sessió Magistral Al llarga de l'assignatura es preveuen tres sessions presencials. Cada sessió presencial comptarà amb una ponència centrada en la temàtica de la sessió. A més a més, cada tema o mòdul contindrà un material bàsic amb un format divers en cadascun d’ells on s’hi inclouran els continguts teòrics a treballar a classe.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Donat el forma virtual d'aquesta assignatura es preveu una part de treball autònom per part dels alumnes a partir de lectures i visionat de material audiiovisual.
Webminari Per cada tema es preveu un webminari on es treballaran els continguts donats a les sessions magistrals, afavorint la participació activa de l’alumnat.
Treballs Es preveu que al llarg de l'assignatura cada alumne realitzi un treball (amb format d'assaig) per apronfudir en un tema. Es una feina que es realitzarà fora de l’aula.
Atenció personalitzada Temps que cada professor o professora reserva per atendre i resoldre els dubtes dels estudiants per tal que es puguin formular de forma individual.

Atenció personalitzada
Descripció
Donada la situació d’emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria serà virtual. A principis de curs s’informarà a l’estudiant, a través del Moodle, sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada. Inicialment, es preveu dedicar una sèrie d'hores d'atenció personalitzada a través d'alguna de les eines previstes al moodle (xat) per tal que l'alumnat pugui plantejar qualsevol dubte o necessitat docent al professorat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CT7
Es demanarà l’elaboració d’un assaig on l’estudiant haurà d’explicar com aplicar la perspectiva de gènere en relació a un àmbit o una matèria concreta de la seva pròpia disciplina. 30%
Proves objectives de tipus test
CT7
Com a prova d'avalluació es preveu un examen tipus test. De cada bloc/mòdul es prepararan preguntes curtes de tipus test i cada estudiant hi trobarà les preguntes corresponents als mòduls que hagi cursat. 60%
Altres  

Assistència i participació a les sessions presencials i/o realització d'un curs MOOC dels indicats a les sessions presencials.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per la segona convocatòria es mantindran les mateixes proves i criteris d'avaluació.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

ANKER, R. (1997): «Theories of occupational segregation by sex: Anoverview», International Labour Review ,núm. 136, vol. 3, pp. 315-339.

ARENAS, M. (2010): «Elestado de la negociación colectiva en materia de planes de igualdad», Aranzadi Social: Revista Doctrinal , núm. 22, vol. 2.

ASTELARRA, J. (2004). Políticas de género en la Unión Europea yalgunos apuntes de América Latina . Serie Mujer y Desarrollo, 57. Santiagode Chile. CEPAL

Bañón i Martínez, R.(coord.) (2003): La evaluación de laacción y de las políticas públicas , Madrid, Díaz Santos.

BELZUNEGUI, A. y PASTOR, I. (2011):“Género y pobreza, ¿feminización o socialización de la pobreza en España?”, RevistaBarataria , 12, pp. 185-199.

Bustelo, M. (2004): La evaluación de las políticas de género enEspaña , Madrid, Catarata.

Bustelo, M.,Lombardo, E. (2007): Políticas deigualdad en España y en Europa , Madrid, Cátedra.

CAPRILE, M. (coord.)(2012): Guía práctica para la inclusiónde la perspectiva de género en los contenidos de la investigación . Fundación CIREM, Madrid.

Comisión Europea (1998): 100 Palabras para la igualdad. Glosariode términos relativos a la igualdad entre hombres y mujeres , ComisiónEuropea, Dirección General de Trabajo, Relaciones Laborales y Asuntos Sociales.

Comisión Europea (2006): 2005 Informe de la Comissió al Consell, alParlament Europeu, al Comitè Econòmic i Social Europeu i al Comitè de lesregions sobre la Igualtatentre dones i homes . Brussel·les: Comissió Europea.

Comité Económico y Social Europeo (2010): The roadmap for equality between women and men (2006-2010) andfollow-up strategy , Bruselas, Consejo de Europa.

Consejo de Europa (1999): «Mainstreaming de género. Marco conceptual, metodologías y presentaciónde buenas practicas. Informe final de las actividades del Grupo deespecialistas en mainstreaming» SerieDocumentos 28, Madrid, Instituto de la Mujer – Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

de Lauretis, T. (1996). “La tecnología delgénero”. En Mora. Revista del Área Interdisciplinaria de Estudios de la Mujer,2, Pág. 6-34. (en línea: http://genero.institutos.filo.uba.ar/sites/genero.institutos.filo.uba.ar/files/revistas/adjuntos/Mora2.pdf ).

Dema, S. (2000): A la igualdad por la desigualdad: la acciónpositiva como estrategia para combatir la discriminación de las mujeres, Oviedo, KRK.

ELY, R. y MEYERSON, D. (2000): «Theories of Gender in Organizations: ANew Approach to Organizational Analysis and Change», en Staw, B. y Sutton, R.(eds.), Research in Organizational Behaviour . CT JAI Press, Greenwich.

Emakunde (2004): Manual de evaluación con enfoque de género ,Vitoria, Instituto Vasco de la Mujer

Lombardo, E. (2003):«El mainstreaming de género en la Unión Europea» Aequalitas. Revista Jurídica de Igualdad de Oportunidades entre Mujeresy Hombres Vol.10-15:6-11.

Giménez, Ana (dir.) (2019) Las respuestas del derecho ante la violencia de género desde un enfoque multidisciplinar. Pamplona. Thomson Reuters Aranzadi.

Lagarde y de los Ríos, M. (1996) “Géneros y feminismo. Desarrollo Humano y democracia”.Cuadernos inacabados nº25, Editorial Horas y horas. Colección Las femineras. Madrid 1997 (3ª edición).

Letablier, M. T. (2007): “El trabajo de ‘cuidados’ y su conceptualización en Europa”, en PRIETO, C. (dir.), Trabajo, género y tiemposocial. Madrid: Hacer-UCM

Merino Sancho, Victor (2019). “La (a)simetría de género en elconcepto de violencia: una propuesta de reforma de la Ley Orgánica 1/2004tras el Convenio de Estambul”. Anuario de filosofía del derecho , Nº 35, 2019, págs. 93-126.

Merino Sancho, Victor (2016). “El Sistema Europeo Común de Asiloante las demandas de asilo por razones de género”. Documentación social , ISSN 0417-8106, Nº 180, 2016 (Ejemplar dedicado a: Cuestionandoel mito de "la crisis de los refugiados": ¿el naufragio de Europa?), págs.185-201

Monogràfico de la revista Feminismo/s nº 18. 2011. Salud pública desde la perspectiva degénero: hitos e innovación / coord. por María Teresa Ruiz Cantero

Organización Mundial de la Salud (OMS). Integración dela perspectiva de género en la labor de la OMS. Ginebra 2002

Panisello,Maria Luisa, and Inma Pastor. "Health with equality: a proposal for theincorporation of the gender perspective in health care systems/Salud conigualdad: una propuesta para la incorporación de la perspectiva de género enlos sistemas sanitarios." Ciência & Saúde Coletiva , vol. 20, no. 5,2015, p. 1555+.

Pastor, Inma; Román, Laura; Zapata, Martha (coord.) (2017). Políticas de igualdad de género e integración en Europa y América Latina. Pamplona. Thomson Reuters Aranzadi.

Prieto, C.; Pérez de Guzmán, S.(2013) “Desigualdades laborales de género, disponibilidad temporal ynormatividad social”, Reis nº141, Enero-Marzo 3102, pp. 113-132

Rohlfs, Isabela;Borell, Carme y Fonseca M do C. (2000). Género, desigualdades y saludpública: conocimientos y desconocimientos. Gaceta Sanitaria; 14 (3):60-71.

Sánchez de Madariaga, Inés y Cantero, María TeresaRuiz (2014). "Oportunidad de integración de la perspectiva de género eninvestigación e innovación en salud en Europa: red COST genderSTE". Gaceta Sanitaria, 28 (5): 401-404

TORNS, Teresa; RECIO, Carolina (2012). “Desigualdades de género en el mercado de trabajo entre la continuidad y la transformación”. Revista de economía crítica ,nº. 14, 2012,págs. 178-202

Cursos MOOC:

https://canvas.instructure.com/courses/1753732

http://www.gendertraining.eu/toolkit/mooc/

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent