DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA II Codi 20224007
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Mecànica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
SALES PARDO, MARTA
Adreça electrònica marta.sales@urv.cat
francisco.berto@urv.cat
lluc.font@urv.cat
Professors/es
SALES PARDO, MARTA
BERTO ROSELLÓ, FRANCISCO
FONT POMAROL, LLUC
Web
Descripció general i informació rellevant
Davant de la situació excepcional provocada per la pandèmia del COVID-19, durant el proper Curs Acadèmic 2020-21 en aquesta assignatura la docència s'adaptarà en tot moment a les directrius establertes per la URV. Concretament:

- Es prioritzarà el màxim nombre d'hores presencials possibles per l'alumnat
- Per a desenvolupar el curs l'alumnat, en funció del grau d'ocupació permès a l'aulari, s'integrarà en grups reduïts i alternarà setmanes de treball presencial al centre amb setmanes de treball en línia segons un horari preestablert
- Quan sigui possible, caldrà prioritzar l'ús de les jornades de treball presencial per a seminaris de problemes i revisió de dubtes, pel davant de classes expositives de continguts teòrics


Els professors de l'assignatura organitzarem les activitats a desenvolupar presencialment i en línia d'acord amb les circumstàncies de cada moment, i.e., nivell d'emergència sanitària i/o condicions restrictives declarats pel govern, nombre d'estudiants matriculats en cada grup, recursos materials i tècnics (capacitat de l'aulari, disponibilitat de mitjans per a portar a terme 'streaming'/gravació de les sessions presencials), etc.. Per exemple, la docència podria organitzar-se seguint alguna de les següents modalitats:

a) les classes teòriques seran classes magistrals mixtes amb horari programat, és a dir, una part de l'alumnat assistirà presencialment a l'aula i la resta d'estudiants seguiran la classe simultàniament per videoconferència. Pel que fa a les classes pràctiques, es virtualitzaran part dels laboratoris

b)  la docència es farà mitjançant classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s'aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes més pràctiques

c)  els continguts es proporcionaran via Moodle (transparències, vídeos i manuals resum) i l'alumnat el treballarà a distància. Les classes presencials a l'aula s'utilitzaran per a treballar en les pràctiques de laboratori, en problemes d'aplicació, i en resoldre presencialment dubtes i exercicis

El sistema d’avaluació en aquest període excepcional és el que s’explica a l’apartat “Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria” sota el títol ADAPTACIÓ DE L’AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21

En el cas d'emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació de l'assignatura per a que es pugui dur a terme a distància, d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents:

(i) Els canvis derivats d'aquesta situació es comunicarien a l'alumnat mitjançant l'espai Moodle de l'assignatura.

(ii) Per tal de facilitar la feina de l'alumnat i evitar solapaments, les activitats docents en línia seguirien els mateixos horaris i calendari prèviament fixats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A3.1 Capacitat per a la resolució dels problemes matemàtics que puguin plantejar-se en l'enginyeria. Aptitud per aplicar els coneixements sobre àlgebra lineal, geometria, geometria diferencial, càlcul diferencial i integral, equacions diferencials i en derivades parcials, mètodes numèrics, algorísmica numèrica, estadística i optimització (FB1)
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica correctament els principis matemàtics que puguin plantejar-se en l’enginyeria, àlgebra lineal, geometria, geometria diferencial, càlcul diferencial i integral, equacions diferencials i en derivades parcials, mètodes numèrics, algorítmica numèrica, estadística i optimització.
 A3.1 Adquireix la capacitat d’utilització de les eines matemàtiques bàsiques en el modelat i resolució de situacions relacionades amb l’enginyeria. Les tècniques estudiades son les relacionades amb l’àlgebra lineal i l’anàlisi univariant i multivariant.
Compren el concepte i adquireix les tècniques analítiques i numèriques més habituals relacionades amb la resolució d’equacions diferencials i les aplica a models matemàtics relacionats amb l’enginyeria
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Anàlisi multivariant. Conceptes avançats de derivació. Resolució de problemes d'optimització; multiplicadors de Lagrange. Integrals múltiples i aplicacions.
Equacions diferencials ordinàries. Introducció a les equacions diferencials ordinàries. Solucions analítiques d'equacions lineals de primer i segon ordre.
Equacions diferencials en derivades parcials. Introducció a les equacions diferencials en derivades parcials. Variables separables.
Complements. Transformacions de Laplace i sèries de Fourier. Mètodes espectrals.
Geometria diferencial. Introducció a la geometria diferencial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1.1
A3.1
C1.4
41 41 82
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A3.1
C1.4
28 28 56
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A3.1
C1.4
2 2 4
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A3.1
C1.4
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usarà, i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes per part del professor, o bé per part dels alumnes guiats pel professor.
Atenció personalitzada Els alumnes poden rebre atenció personalitzada presencialment o telemàtica (telèfon, missatgeria Moodle, o correu electrònic) durant l'horari d'atenció a l'alumnat.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenent als horaris d'atenció publicats a l'espai Moodle de l'assignatura, caldrà demanar cita prèvia al professor de l'assignatura mitjançant un missatge de correu electrònic.  Les consultes que es puguin dur a terme en modalitat presencial es realitzaran als despatxos dels professors de l'assignatura o bé via correu electrònic. Si, en funció de l'evolució de la situació sanitària al llarg del quadrimestre, calgués adaptar les consultes a modalitats no presencials, hom podria utilitzar el correu electrònic i en cas que fos necessari sessions en línia que els professors generaríem específicament per a aquest propòsit (i en faríem pública la forma d'accedir-hi a través de l''espai Moodle de l'assignatura)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A3.1
C1.4
Prova individual de caràcter de síntesi sobre els continguts desenvolupats durant la primera meitat de l'assignatura. Cal treure com amínim un 4 per a fer mitjana. 50%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A3.1
C1.4
Prova individual de caràcter de síntesi sobre els continguts desenvolupats durant la segona meitat de l'assignatura. Cal treure com a mínimun 4 per fer mitjana amb la nota de l'altra prova. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

En la segona convocatòria hi haurà només un examen que contarà el 100% de la nota.

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21

No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura. En totes les proves individuals que, depenent de les circumstàncies en cada moment, s'haguessin de portar a terme en línia, l'estudiant haurà de disposar dels mitjans tecnològics imprescindibles (com a mínim, un telèfon mòbil intel·ligent, o millor una tauleta o ordinador, i connexió a Internet). La URV posarà els recursos tecnològics necessaris a disposició dels estudiants que ho necessitin (possiblement, a través dels serveis oferts en el CRAI del Campus).


Fonts d'informació

Bàsica Zill, D.G.; Wright, W.S., Matemáticas avanzadas para ingeniería, McGraw-Hill,

Complementària Rogawski, J., Cálculo: una variable, Reverté,
Rogawski, J., Cálculo: varias variables, Reverté,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA I/20224006
 
Altres comentaris
És necessari que els estudiants sapiguen integrar amb una variable per tal d'afrontar amb èxit l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent