IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) DETERMINACIÓ DE PROPIETATS TERMODINÀMIQUES I DE TRANSPORT DE FLUIDS Code 20755103
Study programme
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia (2019)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Mecànica
Coordinator
SALAVERA MUÑOZ, DANIEL
E-mail daniel.salavera@urv.cat
Lecturers
SALAVERA MUÑOZ, DANIEL
Web
General description and relevant information

ASSIGNATURA VIRTUAL

En aquesta assignatura es presenten diferents mètodes de mesura i càlcul de propietats termodinàmiques i de transport: propietats de fluids purs; propietats volumètriques, equilibris de fase; propietats termodinàmiques i propietats de transport

Competències
Type A Code Competences Specific
 CE1 Conèixer, determinar experimentalment i modelar les propietats termodinàmiques i de transport de fluids multicomponents per a sistemes i tecnologies de conversió d'energia.
Type B Code Competences Transversal
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 CE1 Defineix les diferents propietats volumètriques, tèrmiques i de transport de fluids
Coneix dispositius experimentals actuals per a la mesura de les propietats termodinàmiques i de transport de fluids.
Estima propietats termodinàmiques i de transport de fluids
Calcula propietats volumètriques de fluids aplicant el principi d'estats corresponents i / o equacions d'estat.
Soluciona problemes d'equilibri de fases de sistemes multicomponents.
Aplica regles de mescla i de combinació per a mescles de fluids.
Type B Code Learning outcomes
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa.
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1. Dades de propietats termodinàmiques i de transport 1.1. Propietats i estats termodinàmics d’un fluid
1.2. Bases de dades de propietats termodinàmiques i de transport
1.3. Propietats de mescla
2. Constants de fluid pur 2.1. Propietats crítiques
2.2. Factor acèntric i moment dipolar
3. Propietats volumètriques 3.1. Pressió
3.2. Temperatura
3.3. Densitat
3.4. Principi d’Estat corresponent
3.5. Equacions d’Estat
4. Equilibris de fase en sistemes multicomponents 4.1. El problema de l’equilibri de fase
4.2. Fugacitat
4.3. Solucions ideals: la llei de Raoult
4.4. Solucions no ideals
4.5. Solubilitat en gasos: llei de Henry
5. Propietats termodinàmiques 5.1. Propietats termodinàmiques i relacions fonamentals
5.2. Funcions desviació
6. Propietats de transport 6.1. Fenòmens del transport: transport de moment, energia i massa
6.2. Líquids newtonians i no-newtonians
6.3. Mesura de les propietats de transport
6.4. Introducció a la Mecànica Estadística

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Webconferència
CE1
3.5 0 3.5
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE1
0 50 50
Webcasting
CE1
0 5 5
Activitats d’auto seguiment
CT3
0 10 10
Treballs
CT3
0 36 36
Fòrums de debat
CT3
0 5.5 5.5
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves de validació
CE1
CT3
0.5 0 0.5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluacióció i competències que es treballaran. Aquesta sessió serà a primera a cada assignatura presencial i tindrà una durada de 30 min
Webconferència Presentació de l'assignatura i exposició de continguts i activitats per mitjà de webconferencia (Abobo Connect). Aquesta activitat requereix presència síncrona d'estudiants i professorat. Aquesta activitat serà gravada en el moment del seu desenvolupament per facilitar la consulta posterior
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de la documentació publicada en diferents formats, elaborada pel professorat, amb l'objectiu de facilitar a l'estudiantat el desenvolupament de les competències de caràcter més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d'activitats pràctiques. No requereix presència síncrona d'estudiants i professorat
Webcasting Exposició de continguts de l'assignatura en format vídeo gravat prèviament. Aquesta activitat no requereix presència síncrona d'estudiants i professorat i no permet la interactivitat de manera directa. Es proposaran activitats relacionades amb la temàtica del webcasting a desenvolupar per l'estudiant
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l'estudiant per a autoavaluar el seu progrés en l'assignatura. Es podran realitzar tantes vegades com es vulgui i ajudaran a l'estudiant a conèixer que aspectes o continguts ha de reforçar
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes
Fòrums de debat Activitats en les quals, individualment o en grup, els participants, argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines asíncrones com el Fòrum del Campus Virtual. Seran supervisades pel professor que també podrà introduir arguments i proposar activitats perquè els estudiants treballin
Atenció personalitzada Aquesta orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudientes matriculats en la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.).

Atenció personalitzada
Description
Aquesta orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudiants matriculats en la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.). Les accions que es duran a terme són les següents: - Benvinguda a l'assignatura - Dinamització setmanal - Notícies i esdeveniments - Resolució de dubtes acadèmics - Retroacció amb la correcció d'activitats - Abandonament de l'assignatura - Fi de l'assignatura El desenvolupament d'aquestes accions es realitzarà amb el suport de les eines que ofereix el Campus Virtual Moodle, dins de l'aula virtual de cada assignatura. De manera que s'ofereixi la millor orientació i seguiment possible considerant la modalitat presencial o virtual de cada assignatura.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Activitats d’auto seguiment
CT3
Activitats proposades a l'estudiant per a autoavaluar el seu progrés en l'assignatura. Es podran realitzar tan-tes vegades com es vulgui i ajudaran a l'estudiant a conèixer que aspectes o continguts ha de reforçar 25
Treballs
CT3
Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel profesorat o com a resultat de les pràctiques de laboratori. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de proproblemes 70
Fòrums de debat
CT3
Es valorarà la participació i activitat de l'estudiant 5
Proves de validació
CE1
CT3
0
Others  
 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària Bruce E. Poling (Author), John M. Prausnitz, John P. O'Connell, The Properties of Gases and Liquids, 5th, McGraw-Hill Education, 2000

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
LABORATORI INTEGRAT DE SISTEMES DE CONVERSIÓ ENERGÈTICA/20755108
MODELITZACIÓ I SIMULACIÓ TERMODINÀMICA DE PROCESSOS I SISTEMES/20755203


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.