DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT FÍSIC Codi 21214119
Ensenyament
Grau de Geografia i Ordenació del Territori (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
SALADIE GIL, SERGI
Adreça electrònica sergi.saladie@urv.cat
Professors/es
SALADIE GIL, SERGI
Web http://http://www.urv.cat/dgeo/
Descripció general i informació rellevant
És una assignatura complementària d'ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT SOCIAL I ECONÒMIC. Totes dues assignatures comparteixen el marc metodològic que consisteix en: a) Una part teòrica de l'assignatura que aborda inicialment els conceptes i temes que no s'han abordat específicament en assignatures anteriors, com ara el paper del paisatge o dels agents que intervenen en el procés d'ordenació. b) Una altra part teòrica que aporta el coneixement de l'estructura d'un pla d'ordenació del territori, incloent la informació i anàlisi territorial, diagnòstic territorial, disseny d'objectius i de models territorials, formulació d'alternatives i propostes i, finalment, formes de gestió i avaluació. S'aporten coneixements sobre tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció del pla i s'insisteix específicament en els aspectes vinculats als espais lliures (naturals o agraris). c) Bona part de l'assignatura s'estructura al voltant de l'aplicació sobre un territori concret dels coneixements adquirits en la part anterior, amb l'elaboració d'un pla d'ordenació territorial d'un àmbit supramunicipal. Aquest treball conté elaboració d'informació de camp i estadística, expressió escrita, cartogràfica i gràfica dels resultats, discussió sobre temes territorials específics i formulació de propostes d'actuació que cal defensar davant de la classe. Això permet no només aplicar els coneixements adquirits a l'assignatura sinó també aplicar els coneixements teòrics i pràctics adquirits al llarg de tot l'ensenyament, aportant també un vessant pràctic de gran valor en l'assumpció de competències professionals per als futurs geògrafs.
Donat que és una assignatura en procés d'extinció-tutoria, el professor convocarà a algunes tutories de forma presencial o, depenent de la situació d'emergència sanitària derivada de la COVID-19, a través de plataformes de comunicació virtual per informar sobre els continguts i activitats del curs i per aclarir dubtes.

Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1. LA PRÀCTICA DE LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL 1.1. Conceptes i objectius
1.2. Regulacions i normatives amb afectació territorial
1.3. Agents
1.4. Tipus i fonts d’informació
1.5. Tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció d’un pla territorial
2. EL PROCÉS DE PLANEJAMENT TERRITORIAL (I). ANÀLISI I DIAGNÒSTIC D'UN TERRITORI 2.1. Etapes i continguts
2.2. Informació i anàlisi preliminar
2.3. Diagnòstic. DAFO i fitxes de problemes/dinàmiques territorials.
2.4. Unitats de síntesi i mapa de dinàmiques
3. EL PROCÉS DE PLANEJAMENT TERRITORIAL. FORMULACIÓ D'UN PLA DEL MEDI FÍSIC D'UN TERRITORI. 3.1. Elaboració de matrius: impacte, aptitud, capacitat d'acollida.
3.2. Definició del model territorial
3.3. Elaboració d’objectius
3.4. Disseny de propostes d'actuació
3.5. Proposta de categories d'ordenació

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari i la forma d'atenció s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura.

L'atenció personalitzada es realitzarà normalment a través de correu-e i/o mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic. També es podrà concertar atenció personalitzada presencial amb el professor, amb cita prèvia, sempre que les condicions marcades per la crisi sanitària ho permetin.


Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitzarà un treball per a un àmbit territorial concret sobre el qual s'hauran de desplegar i aplicar a la pràctica els continguts de l'assignatura relacionats amb la formulació d'un pla territorial. Aquest treball tindrà un pes en la qualificació del 75%.

També es realitzarà un examen teòric, que combinarà una part tipus test i una part de desenvolupament, on s'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura. Aquest examen teòric tindrà un pes en la qualificació del 25%.

Per superar l'assignatura totes les activitats avaluables han de superar-se amb un mínim de 5 (sobre 10).

Els criteris d'avaluació en segona convocatòria són els mateixos que en primera convocatòria, i només caldrà presentar aquelles activitats (o presentar-se a l'examen) suspeses o no presentades en primera convocatòria.

En cas de detectar una activitat fraudulenta, se suspendrà l'avaluació d'aquella activitat.

A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat l'examen es faria online en la data prevista, o es podria substituir l'examen per alguna activitat alternativa. En l'espai Moodle de l'assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Seguint els consells del Vicerectorat de Docència i EEES, durant el desenvolupament de l'examen no serà permès de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. El no compliment d'aquestes mesures comportarà la immediata retirada del full d'examen i la qualificació de 0 en l'examen.


Fonts d'informació
Bàsica Observatori del Paisatge de Catalunya, Catàleg de paisatge del Camp de Tarragona, Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques., Barcelona, 2010
Observatori del Paisatge de Catalunya , Catàleg de paisatge de les Terres de l'Ebre, Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques., Barcelona, 2010
MATA, R.; TARROJA, À. (coords.), El paisaje y la gestión del territorio. Criterios paisajísticos en la ordenación del territorio y el urbanismo , Diputació de Barcelona , Barcelona, 2006
GÓMEZ OREA, D., Ordenación Territorial, Mundi-Prensa i Editorial Agrícola Española, Madrid, 2002
PUJADAS, R,; FONT, J. , Ordenación y planificación territorial , Editorial Síntesis. Col. Espacios y Sociedades, Serie Mayor, nº 8 , Madrid, 1998
LLOP, C. , Paisatges en transformació: intervenció i gestió paisatgístiques, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2009
Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Pla territorial parcial del camp de Tarragona, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2010
GABIÑA, J., Prospectiva y ordenación del territorio. Hacia un proyecto de futuro, Marcombo. Boixareu editores, Barcelona, 1998
GALIANA, L.; VINUESA, J. (Coords.), Teoría y práctica para una ordenación racional del territorio, Editorial Síntesis. Col. Espacios y Sociedades, Serie Mayor, nº 11, Madrid, 2010
MALLARACH, J.M. , Criteris i mètodes d'avaluació del patrimoni natural , Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient. Documents dels Quaderns de medi ambient, núm., Barcelona, 1999

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent