DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT SOCIAL I ECONÒMIC Codi 21214120
Ensenyament
Grau de Geografia i Ordenació del Territori (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
SALADIE GIL, SERGI
Adreça electrònica sergi.saladie@urv.cat
Professors/es
SALADIE GIL, SERGI
Web
Descripció general i informació rellevant

És una assignatura complementària d'ANÀLISI I DISSENY DE PROPOSTES PER A LA PLANIFICACIÓ TERRITORIAL: ÀMBIT FÍSIC. Aquests consisteixen en: a) Una part teòrica de l'assignatura que aborda els sistemes d'ordenació del territori a espanya i Europa, amb anàlisi de plans específics. b) Una altra part teòrica que aporta el coneixement de l'estructura d'un pla d'ordenació del territori en els àmbits d'assentaments i d'infraestructures, incloent la informació i anàlisi territorial, diagnòstic territorial, disseny d'objectius i de models territorials, formulació d'alternatives i propostes i, finalment, formes de gestió i avaluació. S'aporten coneixements sobre tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció del pla. c) Bona part de l'assignatura s'estructura al voltant de l'aplicació sobre un territori concret dels coneixements adquirits en la part anterior, amb l'elaboració d'un pla d'ordenació territorial d'un àmbit supramunicipal. Aquest treball conté elaboració d'informació de camp i estadística, expressió escrita, cartogràfica i gràfica dels resultats, discussió sobre temes territorials específics i formulació de propostes d'actuació que cal defensar davant de la classe. Això permet no només aplicar els coneixements adquirits a l'assignatura sinó també aplicar els coneixements teòrics i pràctics adquirits al llarg de tot l'ensenyament, aportant també un vessant pràctic de gran valor en l'assumpció de competències professionals per als futurs geògrafs. LLa part pràctica de l'assignatura es desenvolupa en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html) (pendent aprovació). A l'inici de l'assignatura es confirmaran els agents i els àmbits territorials on s'aplicarà l'experiència APS.

El professor/a convocarà a algunes tutories de forma presencial o a través de (Teams) per informar sobre els continguts i activitats del curs i per aclarir dubtes.

Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: La pràctica de la planificació territorial 1.1.- Conceptes i objectius.
1.2.- Regulacions i normatives amb afectació territorial.
1.3.- Agents.
1.4.- Tipus i fonts d'informació.
1.5.- Tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció d'un pla territorial.
TEMA 2: El procés de planejament territorial (I). Anàlisi i diagnòstic d'un territori. 2.1.- Etapes i continguts
2.2.- Informació i anàlisi preliminar
2.3.- Diagnòstic. DAFO i fitxes de problemes/ dinàmiques territorials.
2.4.- Les Unitats de Síntesi i Mapa de Dinàmiques.

TEMA 3: El procés de planejament territoral (II). Formulació d'un pla d'ordenació territorial. 3.1.- Elaboració de matrius: impacte, aptitud, capacitat d'acollida.
3.2.- Definició del model territorial.
3.3.- Elaboració d'objectius.
3.4.- Disseny de propostes d'actuació.
3.5.- Proposta de categories d'ordenació.

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari d'atenció general s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams i sempre amb cita prèvia. 


Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Treball d'anàlisi 75%

Treball de diagnosi 20%

Ressenyes 5%

Convé ser molt puntuals en els terminis de presentació i lliurament de les diferents tasques, que es farà via Moodle. El lliurament amb retard (màxim 24 hores) es penalitzarà en la nota d'aquella activitat (-25%). El lliurament més enllà de les 24h. següents a la data i hora límit establerts en cada cas, implica la no avaluació de la tasca i l'alumne haurà de presentar-la en segona convocatòria.

Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.

Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 5 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables.

En segona convocatòria s'han de presentar aquelles parts no superades en primera convocatòria.


Fonts d'informació
Bàsica GÓMEZ OREA, D. , Ordenación Territorial, Mundi-Prensa i Editorial Agrícola Española , 2002
PUJADAS, R,; FONT, J., Ordenación y planificación territorial , Síntesis, 1998
Generalitat de Catalunya , Pla territorial parcial del camp de Tarragona , Departament de Política Territorial i Obres Públiques , 2010
GALIANA, L.; VINUESA, J. (Coords.) , Teoría y práctica para una ordenación racional del territorio , Síntesis, 2010
GÓMEZ DELGADO, M. i BARREDO CANO, J.I, Sistemas de Información Geográfica y evaluación multicriterio en la ordenación del territorio , Ra-Ma , 2005
SCHEID, A.H. , Política de ordenación del territorio en Europa , Universidad de Sevilla y Consejería de Obras Públicas de la Junta de Andalucía, 1996
BENABENT, M., La Ordenación del territorio en España : evolución del concepto y de su práctica en el siglo XX, Universidad de Sevilla y Junta de Andalucía, Consejería de Obras Públicas y Transportes, 2006

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent