DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUANTITATIVES Codi 21234005
Ensenyament
Grau de Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Economia
Coordinador/a
MORENO ORDOÑEZ, MARIA DEL CARMEN
CASAS CRIADO, RAQUEL
Adreça electrònica raquel.casas@urv.cat
mariadelcarmen.moreno@urv.cat
Professors/es
CASAS CRIADO, RAQUEL
MORENO ORDOÑEZ, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant

Per un bon professional resulta necessari l’ús adequat d’informació quantitativa, amb dades provinents bé sigui de treballs de camp o de fonts estadístiques. Per aquesta raó, aquesta assignatura es basarà en treure tot el potencial estadístic a les dades obtingudes mitjançant el pertinent tractament amb EXCEL de Microsoft. L'estudi de l’assignatura es farà des d'una perspectiva eminentment pràctica, a partir de l’obtenció i el pertinent tractament de les dades econòmiques, però sense deixar de banda els fonaments teòrics, imprescindibles per a la comprensió dels procediments i interpretació dels resultats obtinguts en l’anàlisi. OBJECTIUS GENERALS: Es pretén proporcionar eines per construir, i sobre tot, poder interpretar adequadament informacions estadístiques que es puguin presentar en el futur professional: elaboració de taules estadístiques, representacions gràfiques i comprensió dels principals índexs descriptius que permetin interpretar les dades. a) Aprendre a ordenar la informació econòmica per aprofitar-la millor i per seleccionar les mesures més representatives. b) Desenvolupar amb rigor els conceptes necessaris per entendre un informe estadístic i capacitat per poder-lo elaborar. c) Pràctiques amb el programa Excel de Microsoft.


En aquesta assignatura les classes teòriques es podran fer de forma presencial però les pràctiques en aula d'informàtica seran de tipus mixt, és a dir, una part de l'alumnat assistirà presencialment a l'aula i la resta d'estudiants seguiran la classe simultàniament amb videoconferència. S'informarà dels grups que podran assistir a cada sessió de forma presencial abans de l'inici de curs.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Interpreta i organitza correctament la informació quantitativa i qualitativa inicial
Interpreta correctament i comprèn la informació estadística obtinguda
Desenvolupa habilitats de recopilació de dades (treball de camp)
 A5 Aplica les tècniques estadístiques adequades al problema que es planteja
Resol sense errors els problemes estadístics que se li plantegen
Analitza dades amb software específic
Coneix i aplica tècniques d’anàlisi aplicades a dades geogràfiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permeten desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES QUANTITATIVES 1.1 Definició tècniques quantitatives
1.2 Relació amb les tècniques qualitatives
1.3 Ús de les tècniques quantitatives per a l'obtenció de les dades
TEMA 2: METODOLOGIA QUANTITATIVA PER A L'OBTENCIÓ DE LES DADES 2.1 Concepte de població, mostra i individu.
2.2 Variables estadístiques. Classificació
2.3 Instruments de recollida de dades. Tècniques de mostreig.
2.4 Fonts d'informació. Bases de dades.

TEMA 3. DESCRIPCIÓ GRÀFICA DE LES DADES 3.1 Organització de les dades. Construcció d'una taula de freqüències.
3.2 Representacions gràfiques.
3.3 El paper del suport informàtic en els estudis estadístics.
TEMA 4. ANÀLISI UNIVARIANT 4.1 Mitjana aritmètica i aritmètica ponderada
4.2 Altres promitjos: Mitjana harmònica i geomètrica.
4.3 Altres mesures de tendència central: moda i mediana
4.4 Mesures de posició no centrals:quartils, decils i percentils.
4.5 Mesures de variabilitat i dispersió.
TEMA 5: ANÀLISI BIVARIANT 5.1 Distribucions de freqüències bidimensionals.
5.2 Covariància
5.3 Correlació lineal
5.4 Regressió lineal simple. Obtenció dels coeficients de la recta.
5.5 Prediccions
TEMA 6: NÚMEROS ÍNDEXS, TAXES DE VARIACIÓ I SÈRIES TEMPORALS 6.1 Definició d'un índex i les seves aplicacions.
6.2 Índexs simples i complexes (compostos)
6.3 Índexs compostos de preus ponderats i no ponderats.
6.4 Índexs de valor. com deflactar sèries.
6.5 Taxes de variació
6.6 Components d'una sèrie temporal
6.7 Tractament determinístic de les sèries temporals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
1 1 2
Sessió Magistral
CT2
25 40 65
Pràctiques a través de TIC
A4
A5
CT2
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
CT2
12 20 32
Atenció personalitzada
A5
CT2
2 1 3
 
Proves objectives de tipus test
A5
CT2
4 5 9
Proves pràctiques
A5
CT2
4 5 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura i descripció dels métodes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes i coneixements teòrics de l'Estadística Bàsica.
Pràctiques a través de TIC Exemples numèrics d'aplicació. Les pràctiques començaran amb l'obtenció de dades de fons estadístiques. Es tractarà de treure tot el potencial estadístic a les dades mitjançant el programa EXCEL de Microsoft. Per altra banda, es proposa que aquesta assignatura finalitzi amb la realització d'un informe on l'alumne presenti les conclusions obtingudes de l'estudi.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Proposar a l'alumne la resolució dels problemes similars en cada tema.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada té per objectiu guiar a l'alumne per adquirir els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada té per objectiu guiar a l'alumne per adquirir els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura.


L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams per als alumnes que no hagin assistit presencialment a les classes setmanals corresponents i sempre amb cita prèvia; aquesta tutoria només és per a dubtes i en cap cas substitueix la classe.



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
CT2
Problemes pràctics d'estadística 20%
Proves objectives de tipus test
A5
CT2

Proves objectives tipus test i/o preguntes curtes a l'aula ordinària
40%
Proves pràctiques
A5
CT2
Proves de problemes estadístics amb excel 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ CONTINUADA

El 20% corresponent a l'Avaluació continuada de l'assignatura es desenvoluparà de la següent manera:

- 10% entrega obligatòria de totes les pràctiques Excel i assistència/participació a classes virtuals, si s'escau.

- 10% participació en les activitats proposades durant el curs, ja sigui mitjançant el fòrum assignatura, exercicis, reptes i/o diferents propostes per a que els alumnes participin activament proporcionant les seves respostes i/o coneixements sobre l'assignatura.

PART TEÒRICA El 40% corresponent a la part teòrica de l'assignatura estarà format per dos exàmens parcials amb una ponderació del 20% cadascun.

PART PRÀCTICA EXCEL El 40% corresponent a la part pràctica d'Excel de l'assignatura estarà formada per dos exàmens parcials amb una ponderació del 20% cadascun. Aquestes proves d'avaluació es realitzaran a través del moodle.

Per tots aquells que no superin l'assignatura durant l'avaluació continuada, la segona convocatòria consistirà en dos proves independents: una prova de problemes estadístics amb excel que tindrà un pes del 50% i una prova objectiva de preguntes curtes i/o tipus test corresponent a la part teòrica de l'assignatura que tindrà un pes del 50% de la nota final de segona convocatòria .

L'ús de la calculadora i/o del software informàtic és un dels objectius de l'assignatura. Queden totalment prohibits l'ús de telèfons i altres dispositius mòbils que li suposaria a l'alumne l'expulsió de l'aula


Fonts d'informació

Bàsica Estadística aplicada a través de Excel, Pérez, C.,, Prentice-Hall, 2002
Fernández Morales, A; Lacomba Arias, B.,, Ejercicios resueltos de estadística descriptiva aplicada al sector turístico, Ágora Universidad, 1998
Ronquillo, A.,, Técnicas cualitativas y cuantitativas de análisis turístico, ARECES, 1997
Santos Peñas, J; Muñoz Alamillos A.,, Fundamentos de Estadística Aplicados al Turismo, Ramon Areces, 2002
Martín Pliego, F. J.,, Introducción a la Estadística Económica y Empresarial (Teoría y Práctica), Colecció Plan Nuevo, 2002
Fernández Morales, A; Lacomba Arias, B.,, Técnicas Estadísticas para el Turístico. Nociones teóricas y problemas resueltos, Ed. Ágora Universidad, 2003
M. Domingo (Coord.),, Exercicis d'Estadística Empresarial, Cossetània Edicions, URV,, 2006
Coenders, G., Renart, G., Vall-llosera, L., Xabadia, A.,, Tècniques d'Anàlisi turística, Documenta Universtitaria, 2009

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent