Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial |
| A5 |
Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Interpreta i organitza correctament la informació quantitativa i qualitativa inicial
Interpreta correctament i comprèn la informació estadística obtinguda
Desenvolupa habilitats de recopilació de dades (treball de camp)
| | A5 |
Aplica les tècniques estadístiques adequades al problema que es planteja
Resol sense errors els problemes estadístics que se li plantegen
Analitza dades amb software específic
Coneix i aplica tècniques d’anàlisi aplicades a dades geogràfiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permeten desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta.
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1: INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES QUANTITATIVES |
1.1 Definició tècniques quantitatives
1.2 Relació amb les tècniques qualitatives
1.3 Ús de les tècniques quantitatives per a l'obtenció de les dades |
TEMA 2: METODOLOGIA QUANTITATIVA PER A L'OBTENCIÓ DE LES DADES |
2.1 Concepte de població, mostra i individu.
2.2 Variables estadístiques. Classificació
2.3 Instruments de recollida de dades. Tècniques de mostreig.
2.4 Fonts d'informació. Bases de dades.
|
TEMA 3. DESCRIPCIÓ GRÀFICA DE LES DADES |
3.1 Organització de les dades. Construcció d'una taula de freqüències.
3.2 Representacions gràfiques.
3.3 El paper del suport informàtic en els estudis estadístics. |
TEMA 4. ANÀLISI UNIVARIANT |
4.1 Mitjana aritmètica i aritmètica ponderada
4.2 Altres promitjos: Mitjana harmònica i geomètrica.
4.3 Altres mesures de tendència central: moda i mediana
4.4 Mesures de posició no centrals:quartils, decils i percentils.
4.5 Mesures de variabilitat i dispersió. |
TEMA 5: ANÀLISI BIVARIANT |
5.1 Distribucions de freqüències bidimensionals.
5.2 Covariància
5.3 Correlació lineal
5.4 Regressió lineal simple. Obtenció dels coeficients de la recta.
5.5 Prediccions |
TEMA 6: NÚMEROS ÍNDEXS, TAXES DE VARIACIÓ I SÈRIES TEMPORALS |
6.1 Definició d'un índex i les seves aplicacions.
6.2 Índexs simples i complexes (compostos)
6.3 Índexs compostos de preus ponderats i no ponderats.
6.4 Índexs de valor. com deflactar sèries.
6.5 Taxes de variació
6.6 Components d'una sèrie temporal
6.7 Tractament determinístic de les sèries temporals.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
25 |
40 |
65 |
Pràctiques a través de TIC |
|
10 |
20 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
20 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
5 |
9 |
Proves pràctiques |
|
4 |
5 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura i descripció dels métodes d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes i coneixements teòrics de l'Estadística Bàsica. |
Pràctiques a través de TIC |
Exemples numèrics d'aplicació. Les pràctiques començaran amb l'obtenció de dades de fons estadístiques. Es tractarà de treure tot el potencial estadístic a les dades mitjançant el programa EXCEL de Microsoft. Per altra banda, es proposa que aquesta assignatura finalitzi amb la realització d'un informe on l'alumne presenti les conclusions obtingudes de l'estudi. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Proposar a l'alumne la resolució dels problemes similars en cada tema. |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada té per objectiu guiar a l'alumne per adquirir els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
Descripció |
L'atenció personalitzada té per objectiu guiar a l'alumne per adquirir els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura.
L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a
l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les
consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de
Teams per als alumnes que no hagin assistit presencialment a les classes
setmanals corresponents i sempre amb cita prèvia; aquesta tutoria només és per
a dubtes i en cap cas substitueix la classe. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Problemes pràctics d'estadística |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Proves objectives tipus test i/o preguntes curtes a l'aula ordinària
|
40% |
Proves pràctiques |
|
Proves de problemes estadístics amb excel |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
AVALUACIÓ CONTINUADA El 20% corresponent a l'Avaluació continuada de l'assignatura es desenvoluparà de la següent manera: - 10% entrega obligatòria de totes les pràctiques Excel i assistència/participació a classes virtuals, si s'escau. - 10% participació en les activitats proposades durant el curs, ja sigui mitjançant el fòrum assignatura, exercicis, reptes i/o diferents propostes per a que els alumnes participin activament proporcionant les seves respostes i/o coneixements sobre l'assignatura. PART TEÒRICA El 40% corresponent a la part teòrica de l'assignatura estarà format per dos exàmens parcials amb una ponderació del 20% cadascun. PART PRÀCTICA EXCEL El 40% corresponent a la part pràctica d'Excel de l'assignatura estarà formada per dos exàmens parcials amb una ponderació del 20% cadascun. Aquestes proves d'avaluació es realitzaran a través del moodle. Per tots aquells que no superin l'assignatura durant l'avaluació continuada, la segona convocatòria consistirà en dos proves independents: una prova de problemes estadístics amb excel que tindrà un pes del 50% i una prova objectiva de preguntes curtes i/o tipus test corresponent a la part teòrica de l'assignatura que tindrà un pes del 50% de la nota final de segona convocatòria . L'ús de la calculadora i/o del software informàtic és un dels objectius de l'assignatura. Queden totalment prohibits l'ús de telèfons i altres dispositius mòbils que li suposaria a l'alumne l'expulsió de l'aula |
Bàsica |
Estadística aplicada a través de Excel, Pérez, C.,, Prentice-Hall, 2002
Fernández Morales, A; Lacomba Arias, B.,, Ejercicios resueltos de estadística descriptiva aplicada al sector turístico, Ágora Universidad, 1998
Ronquillo, A.,, Técnicas cualitativas y cuantitativas de análisis turístico, ARECES, 1997
Santos Peñas, J; Muñoz Alamillos A.,, Fundamentos de Estadística Aplicados al Turismo, Ramon Areces, 2002
Martín Pliego, F. J.,, Introducción a la Estadística Económica y Empresarial (Teoría y Práctica), Colecció Plan Nuevo, 2002
Fernández Morales, A; Lacomba Arias, B.,, Técnicas Estadísticas para el Turístico. Nociones teóricas y problemas resueltos, Ed. Ágora Universidad, 2003
M. Domingo (Coord.),, Exercicis d'Estadística Empresarial, Cossetània Edicions, URV,, 2006
Coenders, G., Renart, G., Vall-llosera, L., Xabadia, A.,, Tècniques d'Anàlisi turística, Documenta Universtitaria, 2009
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|