DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CONSTRUCCIÓ IV Codi 22204114
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
COLL PLA, SERGIO
Adreça electrònica agusti.costa@urv.cat
sergio.coll@urv.cat
jordi.queral@urv.cat
Professors/es
COSTA JOVER, AGUSTI
COLL PLA, SERGIO
QUERAL LLABERIA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant

L'assignatura de Construcció IV està encaminada a facilitar a l'alumne els coneixements bàsics sobre els sistemes estructurals més habituals en la construcció i les eines per a aplicar-los al projecte. El programa es divideix en dues parts: L'estructura pròpiament dita i els sistemes de fonamentació i contenció de terres. Aquests coneixements s'imparteixen des de varies vessants: Les característiques del sistema, el comportament, el dimensionat previ al càlcul estructural i el disseny dels elements i unions.

L'assignatura està programada per impartir-se en forma presencial i es mantindrà aquesta presencialitat si la normativa que puguin dictar les autoritats sanitàries i la resta d'òrgans competents no diu el contrari, i els requisits de capacitat ho permeten. Si hi ha canvis s'informaran a l'espai Moodle de l'assignatura.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A15 Aptitud per concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans i executar estructures d'edificació
 A17 Aptitud per concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans sistemes de tancament, coberta i altres obra gruixuda
 A18 Aptitud per concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans solucions de fonamentació
 A21 Aptitud per aplicar les normes tècniques i constructives.
 A32 Coneixement adequat de les qualitats plàstiques, elàstiques i de resistència dels materials d'obra pesada.
 A33 Coneixement adequat dels sistemes constructius convencionals i la seva patologia.
 A35 Coneixement adequat dels sistemes constructius industrialitzats.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5-G Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A15 Projectar edificis i conjunts urbans integrant el disseny i càlcul dels sistemes constructius de divisió interior, fusteria, escales i altra obra acabada; els sistemes de tancament, coberta i altra obra gruixuda i les solucions de fonamentació.
 A17 Projectar edificis i conjunts urbans integrant el disseny i càlcul dels sistemes constructius de divisió interior, fusteria, escales i altra obra acabada; els sistemes de tancament, coberta i altra obra gruixuda i les solucions de fonamentació.
 A18 Projectar edificis i conjunts urbans integrant el disseny i càlcul dels sistemes constructius de divisió interior, fusteria, escales i altra obra acabada; els sistemes de tancament, coberta i altra obra gruixuda i les solucions de fonamentació.
 A21 Coneixement aplicat de les normes tècniques i constructives
 A32 Coneixement de les característiques físiques i químiques dels materials de construcció, els procediments de producció, les aplicacions i les patologies.
 A33 Coneixement dels sistemes constructius convencionals i industrialitzats i les seves patologies.
 A35 Coneixement aplicat al projecte d'execució dels detalls constructius.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5-G Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Temes introductoris 1.1. Importància de la integració de les estructures en el procés constructiu
1.2. Evolució de la normativa
1.3. Codi Técnic de l’edificació
1.4. Principis básics per la existencia de l’edificació.
1.5 Gestió de l’obra
1.6 Identificació dels agents que intervenen
1.7 El projecte de execució
1.9 Accions a les que está sotmés l’estructura
1.10. Importancia dels materilas
1.10.1 Materials estructurals de baix impacte ambiental
1.10.2 Aprovisionament responsable de materials - elements bàsics de l'edifici
1.10.3 Aprovisionament responsable de materials - elements d'acabats
Tema 2. Definició constructiva de les diferents tipologies estructurals horitzontals 2.1. Intoducció
2.2 Forjats de fusta
2.3 Forjats de formigó
Tema 3. Definició constructiva de les diferents tipologies estructurals verticals 3.1 Conceptes bàsics del mur tradicional.
3.2 Conceptes bàsics del mur actual.
Tema 4. Elements tridimencionals 4.1 Jáceres
4.2 Pilars
Tema 5. Definició constructiva del terreny i de la fonamentació. 5.1 Estudi geotècnic.
5.2. Fonamentacions directes.
5.3. Fonamentacions profundes.
5.4 Elements de contenció.
5.5. Elements de contenció, millora del terreny i ancoratges.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Activitats d’auto seguiment
A35
6 12 18
Sessió Magistral
A32
A35
3 5 8
Resolució de problemes, exercicis
A21
A32
A35
3 6 9
Treballs col·laboratius.
A21
A32
A35
CT5-G
6 20 26
Pràctiques de camp
A21
A32
15 45 60
Atenció personalitzada
17.5 5 22.5
 
Proves pràctiques
A15
A18
A21
A33
A35
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs. Descripció de les formes de treball i d'avaluació. Presentació del programa de matèries. Verificació dels coneixements de l'alumnat en relació a matèries relacionades amb l'assignatura
Activitats d’auto seguiment Lectura dels apunts, exercicis tipo test de autoconeixement i informes de visita d'obra que l'alumnat de manera individual usará per completar el seu portfoli.
Sessió Magistral Sessió on el professorat presentará el temari de l'assignatura, així com les fonts d'informació relatives al contingut a desenvolupar.
Resolució de problemes, exercicis A classe, un cap finalitzada la sessió magistral, es resoldrà un exercici relatiu a la sessió.
Treballs col·laboratius. En ell treball col·laboratiu s'aplicará tots els coneixements desenvolupats a l'aula. Aquest cop l'alumne desenvolupará el treball en la col·laboració d'un grup de treball
Pràctiques de camp Les classes es completaran en el seguiment d'obres reals
Atenció personalitzada Atenció als alumnes en temps no lectiu per a resoldre qualsevol dubte en relació a l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada té com a objectiu tenir un contacte directe amb cada alumne per tal de resoldre els dubtes o problemes que tingui de qualsevol aspecte de l'assignatura (contingut, treballs, evolució personal, ...) o bé per tal d'orientar-lo en la resolució dels treballs pràctics.

Els curs es desenvolupará a les aules determinades a tal fet, en el seu defecte es fará ús de la eina Adobe connect del Moodle.

De tal forma les reunión de atenció personalitzada es podran desenvolupar presencialment al despatx 3.3 o al Taller de Recerca 1.6 i telemáticament a traves de l'Adobe Connect. l'Horari de consulta es els dimecres de 9 a 11 del matí i s'ha de demanar a traves del correu Sergio.coll@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats d’auto seguiment
A35
Exercicis tipus test, implementació de bibliografia, visites d'obra i tota aquella informació que completen un portfoli personal de l'alumne 10%
Resolució de problemes, exercicis
A21
A32
A35
Problemes desenvolupats a l'aula, així com la participació a classe 10%
Treballs col·laboratius.
A21
A32
A35
CT5-G
Treball de la assignatura desenvolupat amb equip 50%
Pràctiques de camp
A21
A32
Informes de les visites d'obra 15%
Proves pràctiques
A15
A18
A21
A33
A35
Durant el curs es realitzaran tres proves per a l'avaluació continuada de l'alumne amb preguntes conceptuals i exercicis curts de càlcul sobre el temari impartit.
S'afegeix també a l'avaluació les presentacions setmanals per part dels estudiants
15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les notes son sobre 10. Es considera que l'alumne amb menys d'un (4) en qualsevol apartat d'avaluació, requereix anar a la segona convocatoria com a mínim de l'apartat suspés


Fonts d'informació

Bàsica Gonzàlez Moreno-Navarro, José Luís i altres, Les claus per a construïr l'arquitectura, Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 1997
Mañà i Reixach, Fructuós, El gros de l'obra, Edicions UPC, Barcelona, 2000
Desplazes, Andrea, Materials, processes, structures, Ed. Birkhäuser, 2005
Paricio Ansuategui, Ignacio, La construcció de l'arquitectura: La composició, l'estructura, Institut de Tecnologia de la Construcció de Catalunya, Barcelona, 1995-96
, Código Técnico de la Edificación. Documento básico SE "Seguridad estructural", Ministerio de Fomento, Madrid, 2006
, Código Técnico de la Edificación. Documento básico SI "Seguridad en caso de incendio", Ministerio de Fomento, Madrid, 2006

Complementària , Diccionari visual de la construcció, Gemeralitat de Catalunya, Barcelona, 2000
Diaz Gómez, Cèsar, Diccionari de patologia i manteniment d'edificis, Edicions UPC, Barcelona, 2004

www.breeam.es  Pàgina principal sobre edificació sostenible

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MATEMÀTIQUES II/22204009
MATEMÀTIQUES I/22204010
FÍSICA/22204007
CONSTRUCCIÓ II/22204112
CONSTRUCCIÓ I/22204111
ESTRUCTURES I/22204118
CONSTRUCCIÓ III/22204113
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent