IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) PROJECTAR LA CIUTAT. HABITATGE I ESPAI PÚBLIC Code 22204214
Study programme
Grau d'Arquitectura (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
4 Optativa 2Q
Modality and teaching language
Department Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinator
DE RIVERA MARINEL·LO, INÉS
SANTACANA PORTELLA, FRANCISCO
E-mail ines.derivera@urv.cat
francisco.santacana@urv.cat
Lecturers
DE RIVERA MARINEL·LO, INÉS
SANTACANA PORTELLA, FRANCISCO
Web
General description and relevant information
L'assignatura està programada per impartir-se en forma presencial i es mantindrà aquesta presencialitat si la normativa que puguin dictar les autoritats sanitàries i la resta d'òrgans competents no diu el contrari, i els requisits de capacitat ho permeten. Si hi ha canvis s'informaran a l'espai Moodle de l'assignatura. 

La relació de l’habitatge amb l’espai públic ocupa el centre del debat de la ciutat. L’assignatura es planteja com un estudi de casos concrets per reflexionar sobre el tema. Per concretar un àmbit d’estudi acotat, cada anys es preveu escollir un periode concret i fer-hi un tall transversal. En la mesura que la ciutat és una realitat complexe, es pretén introduir tots aquells agents que determinen la idea de ciutat; per suposat l’urbanisme i l’arquitectura, però també pensament, cinema i música, comunicació, tecnologia, etc. EL periode que hem escollit per al curs 2014-2015 és el que pren especial visibilitat l’any 1968 i que podriem fer extensiu als anys que van de 1961 a 1973.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A46 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans
 A68 Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbana.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A46 Distingir els principals elements de relació de la vivenda amb l'espai públic
Articular un discurs conceptual que relacioni el projecte arquitectònic amb les idees del moment en què es produeix
Analitzar de forma complexe un edifici i el seu entorn relacionant aspectes tècnics, estètics i urbanístics
 A68 Articular un discurs conceptual que relacioni el projecte arquitectònic amb les idees del moment en què es produeix
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Presentació de casos històrics en la relació habitatge i ciutat
Casos exposats pels professors a les classes magistrals. Robin Hood Gardens - ALison & Peter Smithson
Gallatarese - Aldo Rossi
Free University Berlin - Candilis, Josic i Woods
La Ciudad en el Espacio- Taller de Arquitectura
Ciutat espacial - Arata Isozaki (els metabolistes)
Plug-in-City - Archigram
New Babylon - Constant (els situacionistes)
Munich 1972 - Frei Otto
Recerca de models per analitzar escollits entre les tres ciutats a visitar. REUS-PARIS BARCELONA
Recerca sobre altres formes d'habitar i noves unitats familiars.
HABITAR-COHABITAR-CONVIURE
Recerca sobre les relacions interior – exterior, públic - comunitari - privat en l’habitatge col·lectiu.
propostes de nous habitatges i noves formes d'habitar la ciutat

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
4 0 4
Seminaris
A46
A68
38 30 68
Sessió Magistral
A46
6 6 12
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
A46
A68
6 6 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries L’objectiu de l’assignatura és despertar l’interès de l’estudiant per altres formes
d’habitar, i a la vegada aproximar-lo a algunes de les posicions teòriques que s’han
desenvolupat al llarg del segle XX i XXI sobre l’habitatge col·lectiu. També té com a
finalitat millorar la capacitat crítica i projectual sobre noves formes d’habitar.
Seminaris S’estructurarà en tres àmbits i ‘laboratoris’ (entesos com a espais d’experimentació)
que es desenvoluparan a l’aula durant una setmana de manera semi-intensiva:
Laboratori 1, (tindrà lloc a l’ETSAV), sota el lema: HABITAR, s’estudiarà i aprofundirà
sobre la unitat mínima: l’habitació, i les seves possibles agregacions per donar lloc a
l’habitatge
Laboratori 2, (tindrà lloc a l’EAR), sota el lema: COHABITAR, estudiarà i aprofundirà
sobre que significa cohabitar, quines respostes podem donar avui en dia a les noves
formes d’habitar col·lectivament i les seves possibles agrupacions. Plantejarà les noves
relacions que es poden establir entre les unitats familiars que conformen l’habitatge
col·lectiu, entre l’individu i la comunitat que conforma, entre l’espai privat i l’espai
col·lectiu, i com això pot incidir en el que és la peça mínima habitable i les seves
relacions.
Laboratori 3, (tindrà lloc a l’ENSA, París), sota el lema: CONVIURE, estudiarà i
aprofundirà sobre les relacions de l’habitatge amb la ciutat, mitjançant el treball dels
espais comunitaris i públics es plantejaran relacions noves entre l’habitatge i la ciutat,
entre la comunitat de veïns i la societat.
Sessió Magistral L’assignatura anirà acompanyada d’una lliçó inaugural, unes sessions teòriques curtes a
l’inici de la classe, i unes visites a casos paradigmàtics a la ciutat de Barcelona, del
Camp de Tarragona i París.
Atenció personalitzada El treball s’iniciarà de manera àgil i intensa al llarg de cadascuna de les tres setmanes,
complementant-lo posteriorment amb el treball a casa, que es presentarà i debatrà en
la 1a sessió de la següent setmana en que s’imparteixi docència

Atenció personalitzada
Description
A classe, pensada com un taller de treball, els professors faran seguiment del treball de cada alumne, destinant la darrera hora de la classe en la posada en comú dels treballs.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves pràctiques
A46
A68
L’assignatura s’avaluarà mitjançant el treball desenvolupat al taller i durant les visites a Barcelona i a París.
És imprescindible assistir a 9 de les 10 sessions per a poder ser avaluat, i per tant és imprescindible poder viatjar a París. Els exercicis es desenvoluparan en grups de mínim 3 persones (un de cada escola). En la mesura del possible, i per tal de reduir el cost de l’estada, s’intentarà que els estudiants intercanviïn també els seus allotjaments. Es concretaran les setmanes intensives de treball abans de la matrícula. Es recomana
haver cursat Porjectes i Urbanisme V-VI, que treballa l’habitatge col·lectiu.
100% de la nota
Others  

L'avaluació de l'alumne es farà en funció dels objectius assolits en els següents aspectes: 1-Reflexionar, debatre i exercitar-se sobre l'habitatge contemporani i la societat a la qual ha de donar resposta. 2-Comprendre i saber projectar les relacions interior – exterior, públic - comunitari- privat en l'habitatge col·lectiu. 3-Conèixer models teòrics d'habitatge i formes d'habitar i creuar-los amb l'experiència real mitjançant la visita i l'anàlisi d'alguns dels casos. 3-Ser capaç d'enfrontar-se d'una manera àgil i mitjançant el dibuix i els croquis a mà alçada a les qüestions sobre l'habitar que es plantegin. 4-Aprendre a treballar en equip i amb estudiants d'altres universitats i països. 5-Respondre adequadament quan se li formulin preguntes en un presentació oral o escrita.

 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica ALEXANDER, Ch, Un lenguaje de patrones: ciudades, edificios, construcciones, , Gustavo Gili, 1980
BUSQUETS, J. ET AL, Cerdà i la Barcelona del futur: realitat versus projecte, , CCCB, 2009
EAMES, CHARLES, ¿que es una casa? ¿que es el diseño?, , Editorial Gustavo Gili SL. GG mínima, 2007
GEHL, JAN, La humanización del espacio urbano, , Editorial Reverté, 2006
GUÀRDIA, M. OYÓN L. & MONCLÚS, Atlas histórico de ciudades europeas, , CCCB, 1994
HABITAR grupo de investigación, ReHabitar en nueve episodios, , Lampreave, Madrid, Ministerio de Fomento, 2011
HABRAKEN, N. J, El diseño de soportes, , Gustavo Gili, 2000
KOOLHAAS, R., AMO, HARVARD GRADUATE SCHOOL OF DESIGN, Elements, Venice, , Marsilio, 2014
MONTEYS, X. & FUERTES, P, Casa collage: un ensayo sobre la arquitectura de la casa, , Gustavo Gili, 2001
MONTEYS, X. & FUERTES, P, La habitación: más allà de la sala de estar, , Gustavo Gili, 2014
PÉREZ DE ARCE, R., Domicilio urbano, , Santiago de Chile, 2006
SENNETT, RICHARD., El declive del hombre público, , Editorial Anagrama. Colección Argumentos, 2011

Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001
ART I ARQUITECTURA/22204006
INTRODUCCIÓ A PROJECTES I/22204101
INTRODUCCIÓ A PROJECTES II/22204102
URBANISME I PROJECTES I/22204103
URBANISME I PROJECTES II/22204104
URBANISME I PROJECTES IV/22204106
URBANISME I PROJECTES III/22204105
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.