IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) PROJECTE DE FI DE GRAU Code 22204301
Study programme
Grau d'Arquitectura (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
30 Treball fi de grau Sisè AN
Modality and teaching language
Department Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinator
COLL PLA, SERGIO
GIRONES SADERRA, ANTONIO
COSTA JOVER, AGUSTI
CASANOVA PALLEJÀ, FRANCESC XAVIER
E-mail
Lecturers
Web
General description and relevant information
El Projecte de Fi de Grau es defineix com un projecte arquitectònic integral, original i de naturalesa professional, que permet a l’estudiant mostrar de manera integrada els continguts formatius i les competències adquirides associades al Títol de Grau, realitzat individualment, desenvolupat fins el punt de determinar la completa execució de les obres materials que anticipa, amb compliment de la reglamentació tècnica i administrativa aplicable.

L'assignatura està programada per impartir-se en forma presencial i es mantindrà aquesta presencialitat si la normativa que puguin dictar les autoritats sanitàries i la resta d'òrgans competents no diu el contrari, i els requisits de capacitat ho permeten. Si hi ha canvis s'informaran a l'espai Moodle de l'assignatura.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A45 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes d'execució arquitectònics.
 A46 Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans
 A48 Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
 A49 Aptitud per intervenir en el patrimoni construït, en la seva conservació, restauració i rehabilitació.
 A56 Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
Type B Code Competences Transversal
 CT2-G Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
 CT3-G Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
 CT5-G Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
 CT6-G Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
 CT7-G Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
 CT1-M Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
 CT2-M Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació
 CT3-M Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris
 CT5-M Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències
 CT6-M Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional
 CT7-M Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentatge
Type A Code Learning outcomes
 A45 Desenvolupar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en un projecte integral de l'àmbit de l'arquitectura.
Aplicar les tècniques pròpies del camp disciplinar en un projecte d'execució.
 A46 Desenvolupar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en un projecte integral de l'àmbit de l'arquitectura.
Integrar els coneixements teòrics amb les realitats del projecte urbanístic
 A48 Desenvolupar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en un projecte integral de l'àmbit de l'arquitectura.
Aplicar les tècniques pròpies del camp disciplinar en un projecte arquitectònic.
 A49 Desenvolupar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en un projecte integral de l'àmbit de l'arquitectura.
Integrar els coneixements teòrics amb les realitats del projecte de rehabilitació
 A56 Desenvolupar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en un projecte integral de l'àmbit de l'arquitectura.
Integrar els coneixements teòrics amb les realitats del projecte de paisatge
Type B Code Learning outcomes
 CT2-G Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació
 CT3-G Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores
 CT5-G Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori
 CT6-G Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional
Identificar el propi procés d’aprenentatge
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional
 CT7-G Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i comprendre’n les causes
Identificar els principals problemes ambientals
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària
 CT1-M L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte
L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts
L’estudiant presenta i defensa el treball
 CT2-M Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes
Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement
 CT3-M Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores
 CT5-M Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes
Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes
Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori
 CT6-M Aprofundir en l’autoconeixement professional
Desenvolupar l’actitud professional
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat
Dissenyar itineraris professionals específics
 CT7-M Incorporar la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant URV
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional
Type C Code Learning outcomes

Procediments de selecció i assignació
Procedures

ELECCIÓ DE TEMA

La selecció i assignació del tema del Projecte Final de Grau seguirà el següent procediment:

1 - L'estudiant proposarà a la coordinació del grau l'àmbit en el qual vol desenvolupar el seu Projecte de finalització de Grau.

La responsabilitat última del tema triat serà de l’estudiant.

Els temes del PFG poden tenir varis orígens:

a ) Temes treballats a l'assignatura d’Urbanisme i Projectes VIII, de cinquè curs.

b ) Temes triats lliurement per l’estudiant, que requereixen l'acceptació per part de la comissió de PFG.

c) Temes derivats del Programa d’Aprenentatge i Servei de la URV.

En el cas de temes triats lliurement per l’estudiant l’acceptació del tema es farà a través d’una comissió de PFG formada per un mínim de tres professors de l'escola d'arquitectura de diferents àmbits, essent el Coordinador un d’ells. Per tal que la comissió o els professors de l’assignatura puguin valorar el tema per a la seva acceptació, cal que l'estudiant aporti, una memòria que contingui:

a ) Localització del projecte

b) El programa a desenvolupar

c) Una breu exposició d’intencions projectuals, estructurals, climàtiques i materialització


Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
CT2-G
1.5 0 1.5
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A45
A46
A48
A49
A56
CT2-G
CT3-G
CT5-G
CT6-G
CT7-G
CT1-M
CT2-M
CT3-M
CT5-M
CT7-M
30 350 380
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A45
A46
A48
A49
A56
CT2-G
CT3-G
CT5-G
CT6-G
CT7-G
CT1-M
CT2-M
CT3-M
CT5-M
CT6-M
CT7-M
30 313 343
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A45
A46
A48
A49
A56
2 24 26
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Pla específic d'actuació
  Description
Activitats Introductòries Desenvolupament de les idees previes i presentació front a la comissió
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Desenvolupament de l'avantprojecte, projecte básic i l'executiu
Elaboració del treball de fi de grau/màster Desenvolupament de l'executiu complet
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Presentació i Defensa en públic davant d'un tribunal designat per a tal efecte.

Mecanismes coordinació/seguiment
Description

Els mecanismes de coordinació es distribuiran entre el tutor i la comissió.

El tutor serà el professional que aconsellarà a l'alumnat de manera directa i que vetllarà pels seus interessos acadèmics en el procés de desenvolupament del TFG. L'alumne realitzará sessions crítiques individuals o col·lectives amb el seu tutor.

La comissió serà formada per un professor de cada àrea específica de l'ensenyament (Projectes, Instal·lacions, Construcció, Patrimoni, Estructures), el tutor y els coordinadors de la assignatura. Aquesta vetllarà pels interessos col·lectius de l'alumnat i serà l'encarregada de proposar la presentació del treball presentat per l'alumne front al tribunal del TFG.

Per al moment de la defensa  la comissió constituirà un tribunal ,en relació als objectius arquitectònics del treball, format per un president, un secretari i un o dos vocals. L'estudiant podrà escollir el segon vocal en les condicions especificades en la normativa del PFG.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Methodologies Competences Description Weight        
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A45
A46
A48
A49
A56
CT2-G
CT3-G
CT5-G
CT6-G
CT7-G
CT1-M
CT2-M
CT3-M
CT5-M
CT6-M
CT7-M
La evolució del treball serà evaluada pel tutor abans de presentar front a tribunal 30%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A45
A46
A48
A49
A56
El PFC s'avaluarà en defensa pública davant el tribunal nomenat a l’efecte. Els membres del tribunal examinaran la documentació gràfica i tècnica, la memòria i l'exposició feta per l'estudiant. 70%
Others
 
Other comments and second exam session

La evaluació del TFG es realitzara de la seguent manera:- La comissio juntament amb el tutor fixaran el 30 % de la nota i autoritzaran la presentacio del treball front al tribunal- El tribunal de TFG otorgara el 70% de la nota final i proposara a la comissio la rectificacio de la nota o la qualificacio de Matricula de Honor.


Fonts d'informació

Bàsica

ectura recomanada:

 

Espuelas, Fernando (2009) “Madre materia”  Editorial Lampreave, Madrid

Mc Harg, Ian (1992) “Proyectar con la naturaleza” Editorial Gustavo Gili, Barcelona

Pallasmaa, Juhani (2006) “Los ojos de la piel” Editorial Gustavo Gili, Barcelona

Rudofsky, Bernard (1964) “Architecture without architects” Academy editions, Londres

Sennet, Richard (2013) “El artesano” Editorial Anagrama, Barcelona

Zumthor, Peter (2004) “Pensar la arquitectura” Editorial Gustavo Gili, Barcelona

 

Consulta tècnica:

 

Deplazes, Andrea (2005) DArch ETH “Construir la arquitectura, del material en bruto al edificio. Un manual” Editorial Gustavo Gili, Barcelona 2010

AITIM (Asociación de investigación técnica de las industrias de la madera y el corcho) (1994) “Guia de la madera”

Quintáns, Carlos y Marzo, José Ma (directores revista de arquitectura) (1995-2012) “Tectónica” ATC ediciones s.l,  Madrid

Schittich, Christian (Jefe de redacción) “Detail” Review of architecture+ Baudetail, München

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.