DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) APRENDIZAJE Y CONDICIONAMIENTO Código 11204102
Titulación
Grado en Psicología (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Segundo 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
FERRÉ ROMEU, MARIA PILAR
Correo-e mariadelpilar.ferre@urv.cat
daniel.rivera@urv.cat
anabel.folch@urv.cat
Profesores/as
FERRÉ ROMEU, MARIA PILAR
RIVERA GUAJARDO, DANIEL ARTURO
FOLCH MAS, ANA ISABEL
Web
Descripción general e información relevante <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-2022. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Aquesta assignatura tracta d'un procés bàsic de gran importància per als organismes: L'aprenentatge. Es tracta d'un procés que facilita moltíssim la seva adaptació a l'entorn. Especialment quan l'entorn no és estable i canvia, el fet de disposar de processos d'aprenentatge dóna molta flexibilitat als organismes per adaptar-s'hi. En aquesta assignatura, en concret, s'estudiaran els coneixements més importants acumulats des que l'aprenentatge es començà a estudiar de forma científica. </p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A2 Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics.
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
 A2 Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Conèixer les dades més importants acumulats durant el segles XX i XXI sobre l'estructura i funcionament de la memòria humana i dels processos, mecanismes i fenòmens de l'aprenentatge.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
 A5 Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
 A10 Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Tiene una visión de conjunto de las diferentes teorías o metodologías de una asignatura.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Tema 1-Introducción al estudio del aprendizaje y tipos de aprendizaje 1-Concepto de aprendizaje
2-Marcos teóricos ene l estudio del aprendizaje
3-Tipos de parendizaje
Tema 2-Procedimientos básicos de condicionamiento clásico 1-los inícios del condicionamiento clásico: Los trabajos de Pavlov
2-El paradigma del condicionamiento clásico
3-Fases del condicionamiento clásico
4-Condicionamiento clásico excitatorio
5-Condicionamiento clásico inhibitorio
Tema 3-Variables y fenómenos en condicionamiento clásico 1-Variables que afectan al condicionamiento clásico
2-Fenómenos de condicionamiento clásico
Tema 4-Procedimientos básicos de condicionamiento operante o instrumental 1-Los primeros trabajos de Thorndike y Skinner
2-El paradigma del condicionamiento instrumental
3-Fases del condicionamiento instrumental
4-Procedimientos del condicionamiento instrumental
Tema 5-Variables y fenómenos en condicionamiento instrumental 1-Variables que afectan al condicionamiento instrumental
2-Fenómenos de condicionamiento instrumental
Tema 6-Influencias biológicas y cognitivas en el aprendizaje 1-Procesos biológicos en el aprendizaje
2-Procesos cognitivos en el aprendizaje

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
0.5 0 0.5
Sesión magistral
A1
A2
17 20 37
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A5
A10
B1
10 8 18
Atención personalizada
B1
0.5 0 0.5
 
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A2
A10
4 15 19
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran.
Sesión magistral Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució d'exercicis en els quals els estudiants hauran d'identificar variables i fenòmens rellevants en l'àmbit del condicionament clàssic i instrumental.
Atención personalizada S'atendrà de forma individual als alumnes durant l'horari d'atenció del professor.

Atención personalizada
descripción

La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura. Aquesta atenció es realitzarà tant de forma presencial com online. 


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas objetivas de tipo test
A1
A2
A10
S'avaluaran els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. Es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades en l'àmbit de l'aprenentatge, per interpretar-ne els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques.
Així mateix, es tindrà en compte la capacitat d'identificació de fenòmens, variables, etc, en situacions d'aprenentatge.

100%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els alumnes que no hagin aconseguit una nota mínima de 5 s'hauran de presentar a la segona convocatòria de l'assignatura, consistent en un examen de prova objectiva tipus test que es realitzarà durant la setmana d'exàmens establerta per la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia pel curs 2021-2022.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fuentes de información

Básica Alloway, T., Wilson, G., y Graham, J., Sniffy: la rata virtual, última edició disponible,
Domjan, M., Principios de aprendizaje y conducta, última edició disponible,
Froufe, M, Psicología del aprendizaje: principios y aplicaciones conductuales, 2011, Madrid: Paraninfo
De Vicente, F., Psicología del aprendizaje, 2014, Madrid: Síntesis

Complementaria Cándido, A., Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo, 2000, Biblioteca Nueva
Ormrod, J., Aprendizaje humano, 2005, Prentice Hall
Pellón, R. y Huidobro, A., Inteligencia y aprendizaje, 2004, Ariel
Piñeno, O., Vadillo, M.A., y Matute, H, Psicología del aprendizaje, 2007, Abecedario
Pozo, J.I., Adquisición del conocimiento, 2006, Morata
Pozo, J.I., Psicología del aprendizaje humano, 2014, Morata
Vila, J., Nieto, J. y Rosas, J.M., Investigación contemporánea en aprendizaje asociativo, 2003, Del Lunar
Aparicio, J.J. y Rodríguez, M., El aprendizaje humano y la memoria. Una visión integrada y su correlato neurofisiológico, 2015, Pirámide

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.