DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) PSICOGERONTOLOGIA Código 11204203
Titulación
Grau en Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
MORALES VIVES, FÀBIA
Correo-e fabia.morales@urv.cat
mireia.olesti@urv.cat
Profesores/as
MORALES VIVES, FÀBIA
OLESTI ROIG, MIREIA
Web
Descripción general e información relevante

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Aquesta assignatura pretén oferir una àmplia perspectiva del desenvolupament a la vellesa i de la promoció de l’envelliment actiu, considerant el context històric i social actual i les implicacions pels professionals de l’àmbit de la Psicologia.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,...), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia de l'Educació.
 A7 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia de l'Educació.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció 1.1. Noció de vellesa i envelliment

1.2. Teories i models psicològics en relació a l'envelliment
2. Desenvolupament a la vellesa 2.1. Canvis físics a la vellesa i implicacions psicològiques

2.2. Desenvolupament cognitiu en la vellesa

2.3. Desenvolupament psicosocial en la vellesa
3. Envelliment actiu 3.1. L'envelliment amb èxit en contraposició a l'envelliment patològic

3.2. Determinants psicològics de l'envelliment actiu

3.3. Intervenció i avaluació en l'àmbit de la psicogerontologia

3.4. Estimulació cognitiva a la vellesa

3.5. L'educació a la tercera edat

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A6
2 1 3
Sessió Magistral
A6
A7
20 25 45
Treballs
A7
B4
24 63 87
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A6
A7
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats que permeten un primer apropament als continguts de la matèria.
Sessió Magistral Sessions que tenen el objectiu de presentar als alumnes de forma ordenada i global els aspectes tèorics generals de la psicogerontologia.
Treballs Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge.
Atenció personalitzada Seguiment del treball de l'alumne i resolució de dubtes tant a l'aula com en sessions de tutoria.

Atenció personalitzada
descripción

Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip.


Aquesta atenció personalitzada es durà a terme de forma preferentment presencial, si l'evolució de la pandèmia per la COVID-19 ho permet. Si això no és possible, per culpa de la pandèmia, aquesta atenció personalitzada es durà a terme de forma virtual, a través del correu electrònic i del TEAMS.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A7
B4
Resolució de problemes de forma individual i cooperativa i realització d’activitats pràctiques. 40%
Proves objectives de tipus test
A6
A7
En aquetes proves s'avaluen els continguts teòrics impartits a les classes magistrals.

Cal superar el 50% de la prova.
60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

- Hi haurà un examen de recuperació pels alumnes que suspenguin les proves objectives tipus test, però no hi haurà una recuperació pels treballs.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Santrock, J.W., Psicología del desarrollo: el ciclo vital, 10ª, Mc Graw Hill
Fernandez-Ballesteros, R., Envejecimiento activo. Contribuciones de la Psicología, 1ª, Pirámide
Triadó, C. & Villar, F., Psicología de la vejez, 1ª, Alianza

Complementària Delgado, B., Psicología del desarrollo. VOL. II, 1ª, Mc Graw Hill
Yanguas, J., Intervención psicosocial en gerontología: manual práctico, 2ª, Caritas Española
Sáez, J., Educación y aprendizaje en las personas mayores, 1ª, Dykinson, S.L.

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.