Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A6 |
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia de l'Educació.
| | A7 |
Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia Clínica.
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
Seleccionar i administrar les tècniques d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica pròpies de la Psicologia de l'Educació.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
tema |
Subtema |
1. Psicomotricitat: Concepte, història, continguts i abordatges metodològics |
1. Concepte de globalitat i psicomotricitat.
2. Història, actualitat i perspectives de futur.
3. Continguts psicomotrius: revisó.
4. Tipus de jocs i la seva significació.
5. Tendències normativa i dinàmica com abordatges de la intervenció psicomotriu. |
2. Nivells i objectius d'intervenció en la pràctica psicomotriu educativa i terapèutica |
1. Nivells d'intervenció en la pràctica psicomotriu.
2. Objectius de la pràctica psicomotriu en educació i teràpia.
|
3. Estratègies d'intervenció en la pràctica psicomotriu |
1. Els espais i les fases de la sessió.
2. Materials en les sessions de psicomotricitat.
3. Estratègies i actituds del psicomotricista.
4. La formació personal. |
4. La observació en psicomotricitat |
1.- L'observació de l'infant com instrument de comprensió i avaluació
2. Condicions, temps i paràmetres de l'observació |
5. Alteracions de l'expressivitat psicomotriu: estratègies d'intervenció |
1. Atenció psicomotriu en les necessitats educatives derivades de les dificultats de moviment
2. Atenció psicomotriu en les necessitats educatives en l'àmbit cognitiu
3. Intervenció psicomotriu en les necessitats sòcioafectives: els nens amb excés de movimient, falta de límits, agressius i inhibits
4. Intervenció psicomotriu a la tercera edat |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
26 |
0 |
26 |
Debats |
|
2 |
0 |
2 |
Debats |
|
6 |
0 |
6 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
24 |
48 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
52 |
54 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
2 |
8 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul. |
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Debats |
Confrontació raonada i critica de diferents punts de vista sobre un cas o situació |
Debats |
Anàlisi de vídeos i casos pràctics en petit grup i discussió en gran grup. |
Pràctiques a laboratoris |
Vivència dels continguts de l’assignatura, a partir d'experimentació corporal, a la sala de psicomotricitat, verbalització en el grup i reflexió personal. També hi haurà observació i participació en sessions de psicomotricitat amb nens i nenes. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne, i que permet l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge. |
Pràctiques de camp/sortides |
Disseny d'una sessió de psicomotricitat amb persones grans o assistència a una residencia de la tercera edat (aprenentatge-servei) |
Atenció personalitzada |
Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat. |
descripción |
Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Sessions formació personal a la sala de psicomotricitat: Assistència, participació i implicació en les propostes de treball. Respecte al marc de treball: puntualitat, compromís i respecte cap al grup, compromís ètic.
Elaboració d'una memòria personal de les sessions fetes a la sala de psicomotricitat. |
30 % |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
A través del portafoli s’avaluen les activitats individuals i de grup realitzades per l’alumnat. S'especificaran les diferents activitats a l'inici de l'assignatura. Hi haurà l'observació de sessions d'educació psicomotriu amb nens i nenes a la sala de psicomotricitat. També observació de sessions de psicomotricitat en una residència de la tercera edat (nombre limitat de places) i treball alternatiu per les persones que no hi puguin assistir. |
70 % |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Les activitats plantejades s'adaptaran a la situació sanitària. ${1}iPer a aprovar l'assignatura cal assistir al 80% de les pràctiques${1}i (tant les de formació personal com les sessions amb els infants, per tot l'alumnat, també les persones que van a les residències), ${1}iaprovar la memòria de pràctiques i que la suma de les activitats del portafoli/treballs i les pràctiques a laboratoris sigui a partir d'un 5.${1}i${1}iLes pràctiques a la sala de psicomotricitat es divideixen en dos grups, segons la llista alfabètica d'alumnat matriculat i l'horari és: de 17 a 19 h i de 19 a 21 h. Aquests dos grups alternaran l'horari cada setmana i no serà possible canviar-se de grup. ${1}i ${1}iL'assistència a les pràctiques és obligatòria i cal assistir a les dues hores${1}i de cada sessió.${1}iLa còpia d'un treball implicarà automàticament el suspens de l'assignatura.${1}i Cas de recuperació de treballs suspesos, màxim es pot obtenir un 5 en la repetició. Si es suspèn en l'avaluació contínua, la segona convocatòria serà un examen. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats d'avaluació. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'alumnat. |
Bàsica |
Camps, Cori, "Piel, envolutura, tocar y ser tocado: el lugar del tacto en psicomotricidad", revista electrònica, 2013
Aucouturier, Bernard, L'enfant terrible. ¿Qué hacer con el niño dificil en la escuela?, Barcelona: Grao, 2012
Camps, C.; Mila, J.; García Olalla, L.; Peceli, M.; Tomás, I., El psicomotricista en su cuerpo. De lo sensoriomotor a la transformación psíquica, Buenos Aires: Miño y Dávila, 2011
Aucouturier, Bernard, Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, Barcelona: Grao, 2004
Arnaiz, P., Rabadan, I. y Vives, I. , La psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa, Málaga: Aljibe, ´2008
Llorca, Miguel y Sánchez, Josefina, Psicomotricidad y necesidades educativas especiales, Málaga: Aljibe, 2003
|
|
Complementària |
|
Aucouturier, B. y Mendel G. (2004) ¿Por qué los niños y las niñas se mueven tanto?. Barcelona: Graó Mila, J. (2008) De profesión psicomotricista. Buenos Aires:
Miño Dávila. Sánchez, J. y Llorca, M. (2004) Atención educativa al alumnado con
parálisis cerebral. Málaga: Aljibe. Sánchez, J. y Llorca, M. (2008) Recursos y estrategias en
psicomotricidad. Málaga: Aljibe. Van Niuewenhoven, C.; Aucouturier, B. y otros (2004) Miedo a nada…. Miedo a todo…. El niño y sus
miedos. Barcelona: Graó. Revistes de
psicomotricitat: PSICOMOTRICIDAD. Revista de estudios y
experiencias. Madrid: Citap. ENTRELÍNEAS. Revista especializada en
psicomotricidad. Barcelona. CUADERNOS DE
PSICOMOTRICIDAD.
Bergara: UNED. REVISTA
IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD. (format electrònic, s’hi pot accedir de forma gratuïta: www.psicomotricidadum.com ) |
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU/11204108 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|