DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) PROCÉS FORMATIU I APRENENTATGE ADULT Código 11214206
Titulación
Grau en Pedagogia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
CEBRIÁN BERNAT, GISELA
Correo-e gisela.cebrian@urv.cat
Profesores/as
CEBRIÁN BERNAT, GISELA
Web
Descripción general e información relevante

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Pertany a la menció 'Formació de formadors' i té com a objectiu dotar de competències específiques per al disseny, desenvolupament i avaluació de processos de formació, des d'una vessant de microdidàctica.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A9 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció pedagògica.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit relacionat amb la formació de formadors.
Respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
 A10 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit relacionat amb la formació de formadors.
Identifica les característiques dels individua i/o grups sobre els quals s'incidirà.
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
tema Subtema
1. L'aprenentatge adult
1. Principis de l’aprenentatge adult. Aprenentatge al llarg de la vida.
2. Perfil i funcions del formador d’adults. Competències del formador.
2. Models i estratègies formatives 3. Models de formació.
4. Models de desenvolupament professional. Detecció de necessitats formatives, planificació, desenvolupament i avaluació de la formació.
5. Pràctica reflexiva.
6. Mentoring.
7. Coaching.
8. Dinàmiques grupals de formació. Dinàmiques participatives.
3. Anàlisi de la gestió de la formació en diferents
àmbits (Empresa, Institucions públiques, Institucions
educatives)

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A9
A10
B4
B5
B6
7 7 14
Sessió Magistral
A9
A10
16 32 48
Resolució de problemes, exercicis
A9
A10
B4
B5
B6
C3
C5
C6
18 27 45
Treballs
A9
A10
B4
B5
B6
C3
C5
C6
10 15 25
Atenció personalitzada
B4
B5
5 5 10
 
Proves mixtes
A9
A10
B6
4 4 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives. Presentació i consens del programa.
Sessió Magistral Exposició i discussió entorn dels continguts conceptuals.
Treball sobre lectures de llibres i/o articles especialitzats.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi documental, estudis de casos, dinàmiques grupals, resolució de problemes.
Treballs Realització de projectes i/o treballs d'investigació.
Atenció personalitzada Seguiment i retroalimentació de les tasques de l'assignatura. Tutories i feed-backs individuals i grupals.

Atenció personalitzada
descripción

Seguiment i retroalimentació de les tasques de l'assignatura. Tutories i feedback individuals i grupals. En cas de voler sol·licitar una tutoria serà necessari escriure al professorat per correu electrònic per a concertar dia i hora per la tutoria individual o grupal.

 

En cas de tenir necessitats educatives específiques amb dictamen adreceu-vos al professorat per tal de poder realitzar les adaptacions que s’escaiguin.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A9
A10
B4
B5
B6
C3
C5
C6
- Pràctiques de classe reelaborades conformant una carpeta d'aprenentatge individual
- Projecte de formació
50
Proves mixtes
A9
A10
B6
-Proves -individual i grupal- de desenvolupament i/o aplicació pràctica 50
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

1. Cal aprovar totes les activitats d'avaluació per tal de superar l'assignatura.

2. L'assignatura és presencial. En el cas de no poder assistir, com a més tard fins la primera setmana de classe cal posar-se en contacte amb les professores responsables per a pactar un programa alternatiu.

3. L'estudiant disposarà d'una segona convocatòria per a les activitats avaluables de l'assignatura no superades en primera convocatòria.

4. Totes les produccions escrites i lliurades per part de l'estudiant/a han de reunir els requisits de CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA (veure a l'espai Moodle).

5. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica BALLENATO PRIETO, G., Trabajo en equipo: dinámica y participación en los grupos., Barcelona: Herder, 2005
IRANZO, P., Asesoramiento pedagógico al profesorado, Madrid: Síntesis, 2012
IRANZO, P, Innovando en educación. Formarse para cambiar: un viaje personal, Barcelona: Erasmus, 2009
KIRKPATRICK, D. L., KIRKPATRICK, J. D., Evaluación de acciones formativas. Los cuatro niveles, Barcelona: Gestión 2000. (3a. Edició). , 2006
PEREZ DEL VILLAR RUIZ M. J., TORRES MEDINA, C., Dinámica de grupos en formación de formadores: Casos prácticos. , Ed: Biblioteca de psicología, 1999
Complementària

AISCOW, M., WEST, M. (2008). Mejorar las escuelas. Liderazgo y colaboración. Madrid: Narcea
BOLÍVAR, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: La Muralla.
DOMINGO, J. y FERNÁNDEZ, M. (1999). Técnicas para el desarrollo personal y formación del profesorado. Bilbao: ICE Deusto. Cuaderno 10.Bilbao
FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2006). Desarrollo Profesional Docente. Granada: Grupo editorial Universitario
GATHER, M. (2004). Innovar en el seno de la institución educativa. Barcelona: Graó
IMBERNON, F. (2007). 10 ideas clave: La formación permanente del profesorado. Barcelona. Graó
LYONS, N. (1999). El uso de la carpeta de aprendizaje. Propuestas para un nuevo profesionalismo docente. Buenos Aires: Amorrortu.

RODRIGUEZ MORENO M. L. (2006). Evaluación, balance y formación de competencias laborales transversales. Propuestas para mejorar la calidad en la formación profesional y en el mundo del trabajo. Barcelona: Laertes Educación

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ/11214110
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.