DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) RECURSOS TIC I EDUCACIÓ INCLUSIVA Codi 11214208
Ensenyament
Grau en Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Prerequisits
Departament Pedagogia
Coordinador/a
LUTFI GILABERT, TÀREK
Adreça electrònica tarek.lutfi@urv.cat
Professors/es
LUTFI GILABERT, TÀREK
Web
Descripció general i informació rellevant

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
 A11 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
Dissenya, desenvolupa i avalua projectes i programes educatius multimèdia.
 A11 Coneix, analitza i utilitza entorns virtuals d¡aprenentatge.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
1. Principis de l’educació inclusiva.
2. Disseny Universal de l'Aprenentatge (DUA) i la competència digital de l'alumnat
3. Accessibilitat Digital. Discapacitat i Tecnologies Digitals.
4. Análisi de recursos didáctics multimèdia.
5. Creació de materials i recursos digitals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 2 6
Presentacions / exposicions
B5
B6
C4
2 8 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
B4
C2
20 20 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B6
10 40 50
Resolució de problemes, exercicis
B3
C3
C4
10 16 26
Atenció personalitzada
A11
4 10 14
 
Proves objectives de tipus test
B3
B6
C3
1 3 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura i dels diferents blocs temàtics.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Dissenyar i elaborar material didàctic multimèdia.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Resolució de problemes, exercicis Aquests problemes i exercicis poden ser de diferent tipus: anàlisi i comentari crític d'articles i material audiovisual, resolució d'exercicis teòrico-pràctics amb preguntes tipus test i/o preguntes obertes de reflexió i desenvolupament.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció mitjançant recursos tecnològics i el Campus Virtual (Moodle). Atenció personalitzada presencial al despatx, per videoconferència o per correu-e: joseluis.lazaro@urv.cat; tarek.lutfi@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B5
B6
C4
Exposicions a classe de casos relacionats amb els continguts. 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
B4
C2
Treballs pràctics: avaluació de tecnologies i d'aplicacions digitals. 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B6
Disseny de Material didàctic i recursos digitals per a promoure l'educació inclusiva. 40
Resolució de problemes, exercicis
B3
C3
C4
Exercicis teòrico-pràctics. 15
Proves objectives de tipus test
B3
B6
C3
Resoldre una prova teòrica tipus test.
Aquesta prova pot incloure alguna pregunta oberta de reflexió i desenvolupament.
15
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal superar totes les parts de l'assignatura per a poder aprovar (5 sobre 10).

La segona convocatòria consistirà en la realització d'una prova teòrico-pràctica.


Fonts d'informació

Bàsica Ainscow, M, Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experien­cias para mejorar las instituciones escolares, Narcea, 2004
Armstrong, T., El Poder de la neurodiversidad : las extraordinarias capacidades que se ocultan tras el autismo, la hiperactividad, la dislexia y otras diferencias cerebrales, Paidós, 2012
Cassany, D., En línia. Llegir i escriure a la xarxa, Graó, 2011
Gisbert, M. i González, J., Nous escenaris d'aprenentatge des d'una visió transformadora, Wolters Kluwer España S.A., 2016
Stainback, S. i Stainback, W., Aulas inclusivas, Narcea, 1999

- Cobo, C., & Moravec, J. (2011). Aprendizaje invisible: Hacia una nueva ecología de la educación. Retrieved from http://www.aprendizajeinvisible.com/download

- Departament d'Educació (2009). Aprendre junts per viure junts. Pla acció 2008-2015

- Duran, Giné i Marchesi (2011): Guia per a l’anàlisi, la reflexió i la valoració de pràctiques inclusives.

- Generalitat de Catalunya. (2013). Competències bàsiques de l’àmbit digital. Barcelona: Servei de Comunicació i Publicacions. Retrieved from http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Col_leccions/Competencies_basiques/competencies_digital_primaria.pdf

- Giné, C. (2005). “Aportacions a la comprensió construcció i manteniment d’una escola per a tots”, Àmbits de psicopedagogia, 15, pàg. 10-13. Barcelona: ACPEAP.

- Gisbert, M., Esteve-González, V. & Lázaro-Cantabrana, J.L. (2019) ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente. Barcelona: Octaedro, S.L.

- European Commission. (2013). Una nueva revolución industrial. doi: http://dx.doi.org/10.2775/69805

- Lázaro Cantabrana, J., Estebanell Minguell, M., & Tedesco, J. (2015). Inclusion and Social Cohesion in a Digital Society. RUSC. Universities And Knowledge Society Journal, 12(2), 44-58. doi:http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2459

- Lázaro Cantabrana, J. L., Usart Rodríguez, M., & Gisbert Cervera, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: the Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-Service Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-78. doi:10.7821/naer.2019.1.370

- Marchesi, A. (2001). “Del lenguaje de la diferencia a las escuelas inclusivas” dins A. Marchesi, C. Coll i J. Palacios [ed.]. Desarrollo psicológico y educación. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales. Madrid: Alianza.

- Prats, M.A., Sintes, E. (2021). Educació Híbrida. Com impulsar la transformació digital de l'escola. Informes breus. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

- Silva, J., Lázaro, J. L., Arredondo, P. M., & Reyes, R. C. (2018). El desarrollo de la competencia digital docente durante la formación del profesorado. Opción34, 86, 423-449.

- Silva, J., Usart, M., & Lázaro-Cantabrana, J.-L. (2019). Competencia digital docente en estudiantes de último año de Pedagogía de Chile y Uruguay. Comunicar, 27(61), 33-43. https://doi.org/10.3916/C61-2019-03

- Silva, J., Morales, M. J., Lázaro, J. L., Gisbert, M., Miranda, P., Rivoir, A., & Onetto, A. (2019). La competencia digital docente en formación inicial: Estudio a partir de los casos de Chile y Uruguay. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(93). https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822

- Stainback, S. i Stainback, W. [ed.] (1999). Aulas inclusivas. Madrid: Narcea.

- UNESCO (2008): estándares de competencias en tic para docentes. http://www.eduteka.org/EstandaresDocentesUnesco.php 

- World Economic Forum. (2014). Global Risks 2014. Retrieved from http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalRisks_Report_2014.pdf

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent