Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars. |
| A11 |
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
Dissenya, desenvolupa i avalua projectes i programes educatius multimèdia.
| | A11 |
Coneix, analitza i utilitza entorns virtuals d¡aprenentatge.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1. Principis de l’educació inclusiva. |
|
2. Disseny Universal de l'Aprenentatge (DUA) i la competència digital de l'alumnat |
|
3. Accessibilitat Digital. Discapacitat i Tecnologies Digitals. |
|
4. Análisi de recursos didáctics multimèdia. |
|
5. Creació de materials i recursos digitals.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
8 |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
20 |
40 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
40 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
16 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
10 |
14 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
3 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura i dels diferents blocs temàtics.
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Dissenyar i elaborar material didàctic multimèdia. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Resolució de problemes, exercicis |
Aquests problemes i exercicis poden ser de diferent tipus: anàlisi i comentari crític d'articles i material audiovisual, resolució d'exercicis teòrico-pràctics amb preguntes tipus test i/o preguntes obertes de reflexió i desenvolupament. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Atenció mitjançant
recursos tecnològics i el Campus Virtual (Moodle). Atenció personalitzada presencial al
despatx, per videoconferència o per correu-e: joseluis.lazaro@urv.cat; tarek.lutfi@urv.cat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposicions a classe de casos relacionats amb els continguts. |
15 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Treballs pràctics: avaluació de tecnologies i d'aplicacions digitals. |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Disseny de Material didàctic i recursos digitals per a promoure l'educació inclusiva. |
40 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Exercicis teòrico-pràctics. |
15 |
Proves objectives de tipus test |
|
Resoldre una prova teòrica tipus test.
Aquesta prova pot incloure alguna pregunta oberta de reflexió i desenvolupament. |
15 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal superar totes les parts de l'assignatura per a poder aprovar (5 sobre 10). La segona convocatòria consistirà en la realització d'una prova teòrico-pràctica. |
Bàsica |
Ainscow, M, Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares, Narcea, 2004
Armstrong, T., El Poder de la neurodiversidad : las extraordinarias capacidades que se ocultan tras el autismo, la hiperactividad, la dislexia y otras diferencias cerebrales, Paidós, 2012
Cassany, D., En línia. Llegir i escriure a la xarxa, Graó, 2011
Gisbert, M. i González, J., Nous escenaris d'aprenentatge des d'una visió transformadora, Wolters Kluwer España S.A., 2016
Stainback, S. i Stainback, W., Aulas inclusivas, Narcea, 1999
|
- Cobo, C., & Moravec, J. (2011). Aprendizaje invisible: Hacia una nueva ecología de la educación. Retrieved from http://www.aprendizajeinvisible.com/download - Departament d'Educació (2009). Aprendre junts per viure junts. Pla acció
2008-2015 - Duran, Giné i Marchesi (2011): Guia per a l’anàlisi, la reflexió i la
valoració de pràctiques inclusives. - Generalitat de Catalunya. (2013). Competències bàsiques de l’àmbit digital. Barcelona: Servei de Comunicació i Publicacions. Retrieved from http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Col_leccions/Competencies_basiques/competencies_digital_primaria.pdf - Giné, C. (2005). “Aportacions a la comprensió construcció i manteniment
d’una escola per a tots”, Àmbits de psicopedagogia, 15, pàg. 10-13. Barcelona:
ACPEAP. - Gisbert, M., Esteve-González, V. & Lázaro-Cantabrana, J.L. (2019) ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente. Barcelona: Octaedro, S.L. - European Commission. (2013). Una nueva revolución industrial. doi: http://dx.doi.org/10.2775/69805 - Lázaro Cantabrana, J., Estebanell Minguell, M., & Tedesco, J.
(2015).
Inclusion and Social Cohesion in a Digital Society.
RUSC. Universities And Knowledge Society Journal, 12(2), 44-58.
doi:http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2459 - Lázaro Cantabrana, J. L., Usart Rodríguez, M., & Gisbert
Cervera, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: the
Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-Service
Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1),
73-78. doi:10.7821/naer.2019.1.370 - Marchesi, A. (2001). “Del lenguaje de la diferencia a las escuelas
inclusivas” dins A. Marchesi, C. Coll i J. Palacios [ed.]. Desarrollo
psicológico y educación. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas
especiales. Madrid: Alianza. - Prats, M.A., Sintes, E. (2021). Educació Híbrida. Com impulsar la transformació digital de l'escola. Informes breus. Barcelona. Fundació Jaume Bofill. - Silva, J., Lázaro, J. L., Arredondo,
P. M., & Reyes, R. C. (2018). El desarrollo de la competencia
digital docente durante la formación del profesorado. Opción34, 86, 423-449. - Silva, J., Usart, M., & Lázaro-Cantabrana, J.-L.
(2019). Competencia digital docente en estudiantes de último año de
Pedagogía de Chile y Uruguay. Comunicar, 27(61), 33-43. https://doi.org/10.3916/C61-2019-03 - Silva, J., Morales, M. J., Lázaro, J. L., Gisbert, M., Miranda, P.,
Rivoir, A., & Onetto, A. (2019). La competencia digital docente en
formación inicial: Estudio a partir de los casos de Chile y Uruguay. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(93). https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822 - Stainback, S. i Stainback, W. [ed.] (1999). Aulas inclusivas. Madrid:
Narcea. - UNESCO (2008): estándares de
competencias en tic para docentes. http://www.eduteka.org/EstandaresDocentesUnesco.php - World Economic Forum. (2014). Global Risks 2014. Retrieved from http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalRisks_Report_2014.pdf |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|