DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) DISSENY I DESENVOLUPAMENT DE PROJECTES MITJANÇANT LES TIC Codi 11214209
Ensenyament
Grau en Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MOYA PEREIRA, SOFIA
Adreça electrònica sofia.moya@urv.cat
judith.balanya@urv.cat
Professors/es
MOYA PEREIRA, SOFIA
BALANYÀ REBOLLO, JUDITH
Web http://https://sofiamoya5.wixsite.com/disseny-2020-2021/projectes
Descripció general i informació rellevant

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars.
 A11 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d'educació i formació mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (e-learning).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat per adoptar una aproximació ètica als diversos àmbits de la professió.
Dissenya, desenvolupa i avalua projectes i programes educatius multimèdia.
 A11 Coneix, analitza i utilitza entorns virtuals d¡aprenentatge.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: Disseny de projectes amb TIC 1. Estratègies i recursos didàctics per al disseny i creació de projectes adreçats a diferents col-lectius, etapes i àrees curriculars.
2. Web 2.0 i tecnologies de la informació i comunicació per a la creació de projectes amb TIC.
3. Mobile Learning i tecnologies emergents en el disseny de projectes amb TIC
3. La qualitat en el disseny de projectes amb TIC.
BLOC 2: Pautes per a l’ elaboració de projectes amb TIC

2.1. Planificació
2.2. Desenvolupament
2.3 Avaluació
BLOC 3. La creació pràctica d’ un projecte mitjançant les TIC 3.1 Desenvolupament pràctic i creació dels projectes amb TIC

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A10
B6
10 15 25
Pràctiques a través de TIC
B3
B4
B6
C3
23 45 68
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
B3
B4
B6
C3
5 10 15
Seminaris
B3
5 10 15
Fòrums de debat
B4
B5
B6
C3
C5
5 10 15
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor donarà a conèixer els objectius generals de l' assignatura.
Sessió Magistral Sessions magistrals relatives a explorar diferents perspectives per al disseny i creació de projectes amb TIC adreçats a diferents col-lectius, etapes i àrees curriculars, així com també a diferents perfils del professional en pedagogia.
Pràctiques a través de TIC Les sessions d' exposició i presentació consistiran en la presentació a càrrec dels diferents grups dels projectes.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Cada alumne durà a terme un portafoli que recollirà l' evidència de l' aprenentatge. aquesta eina també serà utilitzada en l' avaluació.
Seminaris També es duran a terme alguns seminaris en els quals es farà per part d' experts alguna sessió d' introducció a temes relatius amb la temàtica de l' assignatura.
Fòrums de debat la participació en els fòrums de discussió servirà d' eina de comunicació i vehicle de transmissió de dubtes al llarg del curs.
Atenció personalitzada Els participants a a questa assignatura disposaran d' un acompanyament per part dela professora que consistirà en visites regulars i tutories personalitzades.

Atenció personalitzada
Descripció

Els participants a aquesta assignatura disposaran d'un acompanyament per part de la professora que consistirà en visites regulars i tutories personalitzades. Excepcionalment aquest curs l'atenció personalitzada serà telemàtica sofia.moya@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
B3
B4
B6
C3
Les pràctiques a través de les TIC consisteixen una part important de l' assignatura ja que són part sine quan non i molt bàsiques per a construir projectes. 70% de la nota final
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
B3
B4
B6
C3
El portfolis s' utilitzarà com eina d' avaluació com instrument de recollida d' evidències de l' aprenentage. Es podrà disposar de la possibilitat de fer-lo mòbil. 10% de la nota final
Seminaris
B3
La participació activa i participativa en els diferents seminaris que es realitzaran serà tinguda en compte a l' hora de qualificar. 10% de la nota final
Fòrums de debat
B4
B5
B6
C3
C5
La participació activa en els fòrums de discussió també serà avaluada. 10% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà contínua. Es tindran en compte les reflexions i produccions dels treballs per projectes, el treball en equip, la creativitat i originalitat dels projectes, i la recerca autònoma d'informació per al desenvolupament de les exposicions i debats.

Les tècniques d'avaluació que s'utilitzaran seran:

Tècniques d'observació directa (registres anecdòtics, llistes de control, escales de qualificació/estimació), anàlisi de realitzacions (anàlisi de tasques, portafolis, escales de valoració, taules de criteris), tècniques d'informació directa (qüestionaris, diaris, inventaris, entrevistes) i exposició dels projectes.

L'alumnat amb alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Per poder fer l'avaluació ponderada de la matèria serà necessari presentar totes les fases dels projectes.

Per aprovar l'assignatura cal obtenir una puntuació de 5 o superior en cadascun dels blocs.

Els alumnes que no superin l'assignatura en primera convocatòria, poden recuperar les activitats d'avaluació proposades en segona convocatòria per tal d'aprovar l'assignatura. Els alumnes tindran la possibilitat de recuperar els treballs suspesos.

Per aprovar l'assignatura en segona convocatòria cal obtenir una puntuació de 5 o superior

Consideracions generals per les dues convocatòries

Alumnes que han tret una nota inferior a 5 o no presentat:

· Aquells alumnes que tinguin un ‘no presentat' en algun dels blocs tindran com a nota final de l'assignatura un ‘no presentat'.

· Aquells alumnes que hagin tret una nota inferior a 5 a primera convocatòria i no es presentin a segona convocatòria tindran com a nota final de l'assignatura la nota de la part suspesa.

· Aquells alumnes que hagin tret una nota inferior a 5 a segona convocatòria tindran com a nota final de l'assignatura la nota de la part suspesa.


Fonts d'informació

Bàsica Richard Culatta, Instructional design, Instructional design, 2019
Tivisay M. Guerrero Z, Teorías del aprendizaje y la instrucción en el diseño de materiales didácticos informáticos, Artículos Arbitrados, 2009
Sofia Moya i Mar Camacho, Identifying the key success factors for the adoption of mobile learning, Springer, 2021
Razali Sharifah NadiyahShahbodin Faaizah, The Development of Online Project Based Collaborative Learning using ADDIE Model, Elsevier, 2018
Afsaneh Sharif & Sunah Cho, Diseñadores instruccionales del siglo XXI: cruzando las brechas perceptuales entre la identidad, práctica, impacto y desarrollo profesional, RUSC, 2015
Cabero, Julio, Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza, Paidós, 2001
Ricardo Adán Salas Rueda, Diseño y análisis de un sistema Web educativo considerando los estilos de aprendizaje, Dialnet, 2016

Wbgrafia

El disseny universal per a l'aprenentatge

Education for Sustainable Development Goals Learning Objectives. .Rieckmann, M. (2017)

The nature of learning. Dumond, H. (2010=

Vídeos
Mobile learning. Moya, S.

Complementària

Bibliografia complementària:

Jochen Krebs, Agile Portfolio Management. Microsoft Press. Library of Congress Control Number: 2008927279

Bellut, S. (2004) Estimar el coste de un proyecto AENOR Madrid.Domingo, A. (2005) Dirección y Gestión de Proyectos: Un enfoque práctico, 2ª ed. Ra-Ma, D.L. MadridLock, D. (2003) Fundamentos de Gestión de Proyectos. AENOR BarcelonaHorine, G.M. (2005) Manual imprescindible de gestión de proyectos. Anaya Multimedia Madrid.Rodney, T.J. (2005) Laspersonas en la gestión de proyectos AENOR Madrid.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana el desenvolupament de projectes d'aprenentatge servei APS
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent