Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació. |
| A5 |
Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials. |
| A6 |
Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris). |
| A7 |
Dissenyar i organitzar recursos, projectes i serveis socioeducatius. |
| A8 |
Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social. |
| A10 |
Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix els diferents àmbits professionals de l'Educador social.
Aplica correctament les tècniques d'intervenció socioeducativa que requereix el context de pràctiques.
| | A5 |
Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals ha d'incidir.
| | A6 |
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
| | A7 |
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida.
| | A8 |
Coneix, analitza i utilitza críticament les font documentals i la bibliografia.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comunica els resultats del treball realitzat.
Demostra un pensament crític i creatiu amb capcitat per adoptar un enfocament ètic en els diferents àmbits de la professió.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional escollit per a realitzar les pràctiques.
| | A10 |
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comunica els resultats del treball realitzat.
Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur professional.
Respecta i fa respectar el codi dentològic i realitza de forma ètica les activitats relacionades amb la seva actuació professional.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
| | B2 |
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
| | B7 |
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Procediments de selecció i assignació |
Procediments |
Durant el mes de juny es faran públics els centres i places oferidesper realitzar el Pràcticum. L’alumnat podrà escollir fins a 8 opcions de places i les assignacions es faran per ordre estricte de nota de l’expedient acadèmic de l’alumne fins al moment. La selecció es farà durant el mes de setembre en les dates establertes. Aquesta selecció es farà en l'apartat corresponent de la web de la FECP.
Per poder fer la tria dels centres cal que tingueu en compte els
aspectes següents: - És molt important que quan sigui el moment
de realitzar el pràcticum l'estudiant estigui matriculat d'aquesta
assignatura ja que en
cas contrari, no el podrà fer, tot i tenir plaça assignada.
De la mateixa manera que per poder matricular l'assignatura , haurà de tenir superats el 50% dels crèdits de la titulació
(120 crèdits). Per tant l'assignació de les places es fa
de manera provisional i restarà subjecta a que es compleixin els
prerequisits acadèmics.
- Els centres de pràcticums són única i exclusivament els que
estan ofertats.
- Els/les alumnes que no triïn plaça durant el termini establert
se'ls hi assignarà directament una plaça d'entre les que quedin
vacants.
- L'estudiant ha de triar 9 preferències per ordre de prioritat. En cas que algú es quedi sense cap plaça de les 9 triades
podrà escollir d'entre les places que quedin vacants.
- L'assignació de les places va en funció de la nota de
l'expedient acadèmic. Davant d'una situació d'igualtat de la
mateixa nota, té prioritat l'alumne/a amb un major nombre de
crèdits superats.
- Un cop feta la sol·licitud s'ha d'imprimir, signar i lliurar a l'Oficina de Suport al Deganat en l'horari establert.
- Els/les alumnes que tinguin plaça assignada per anar a
Nicaragua no cal que facin la sol·licitud.
- L'assignació provisional de les places es pot consultar (al
mateix lloc on es fa la inscripció). S'enviarà un correu
electrònic informant sobre la publicació.
- Abans de l'inici de les pràctiques el tutor/a assignat es posarà en contacte amb l'estudiant per tenir una
primera sessió que és de caràcter obligatori.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Estada de pràctiques |
|
0 |
300 |
300 |
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes |
|
15 |
0 |
15 |
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes |
|
0 |
2 |
2 |
Memòria |
|
10 |
200 |
210 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es realitzaran prèvia matrícula del practicum, reunions informatives sobre el mateix i sobre el procediment i selecció dels centres.
Per més detalls podeu mirar la guia: http://www.fcep.urv.cat/media/upload/domain_1612/arxius/Normativa/PE_i_TFG_EDSOC_FINAL_17_07_18.pdf
|
Estada de pràctiques |
El període per portar a terme l’estada al centre és del gener a l’abril.
- En una primera fase del pràcticum, l’estudiant ha d’observar i analitzar la realitat del centre, servei o institució triada.
- En una segona fase, l’alumne ha de dissenyar, desenvolupar i avaluar un Projecte d’Intervenció Socioeducativa, de caràcter individualitzat, grupal o comunitari, en funció dels objectius i les característiques del centre, servei o institució on realitzi el seu pràcticum.
|
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes |
El període per portar a terme l’estada al centre és del gener a l’abril. Addicionalment, es programarancada curs3 seminaris de treball conjuntdel pràcticum (octubre, gener i abril)de 2 hores de duradacadascunl’assistència als quals és obligatòria També és necessari el contacte amb el tutor o tutora de la facultat i assistir a les reunions individuals establertes |
Memòria |
L’estudiant haurà de fer un informe que plasmi tot el què ha realitzat durant les pràctiques: des de les tasques més bàsiques d’observació i recopilació de documents fins a les més complexes com la reflexió sobre la pròpia acció.
L'informe de Pràcticum de 4t. curs ha de contemplar els apartats següents:
1. Justificació de l’elecció del centre/servei de pràctiques:
2. Macro descripció/anàlisi del centre:
3. Micro descripció/anàlisi del centre:
4. ESTRUCTURACIÓ DE LES PRÀCTIQUES:
5. INTERVENCIÓ SOCIO-EDUCATIVA:
6. Conclusions i valoracions globals del període de Pràcticum
7. Bibliografia i altres fonts de consulta
8. Annexos (si s’escau) |
Mecanismes coordinació/seguiment |
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques). |
Descripció
|
Els tutors/res de la Universitat es reuniran periòdicament amb l’alumnat que tutoritzin, amb la finalitat de fer un bon seguiment del procés. Es realitzaran, com a mínim, 2 reunions grupals abans del començament de les pràctiques (octubre i gener) i una altra al final (abril). Addicionalment, es realitzaran les tutories individuals que es considerin adients. El professorat tutor de la Universitat farà com a mínim una visita obligatòria al centre amb la finalitat de consensuar, juntament amb l’alumnat tutoritzat i el tutor/a del centre, la dinàmica de treball, així com per avaluar conjuntament amb el tutor/a del centre les tasques fetes per l’alumnat. A més, el professorat tutor de la Universitat farà totes les visites que consideri necessàries al centre, amb la finalitat de fer un seguiment de l’alumnat tutoritzat i, en tot cas, sempre hi haurà comunicació per fer aquest seguiment, utilitzant les diferents eines disponibles (videoconferència, correu electrònic, telèfon…). |
Criteris i procediments d'avaluació |
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant). |
Metodologies |
Competències |
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Estada de pràctiques |
|
Avaluació externa (per part del tutor/a de pràctiques externes):
Informe realitzat per part de l’empresa o institució del tutor de pràctiques externes.
|
40% |
|
Memòria |
|
Elaboració d'una memòria del pràctiques on s'introdueixi el centre on s'han realitzat les pràctiques i s'expliqui la intervenció i avaluació de la mateixa. |
50% |
|
Altres |
|
|
Autoavaluació (per part de l’estudiant):
Autoinforme (10%).
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- És obligatori haver superat cadascuna d'aquestes activitats avaluatives per separat per poder superar la matèria. És a dir, s'ha d'aprovat "els treballs de pràctiques externes" (50% de la nota), "l'estada de pràctiques" (40% de la nota) i "l'autoavaluació" (10% de la nota) per poder calcular la nota definitiva a partir dels percentatges indicats. A causa de les característiques particulars d'aquesta matèria, el Pràcticum té una única convocatòria per curs. |
Bàsica |
|
- Documentació del CEESC (Col·legi d'Educadores i Educadors de Catalunya).http://www.ceesc.es i altres publicacions dels àmbits professionals de l'Educació Social (Dixit) - Revistes de l'àmbit de l'educació (Universitas Tarraconensis, Revista de Educación, Bordón, Educació Social-Revista d'Intervenció Socioeducativa, ...) - Bibliografia específica facilitada pel tutor/a de la Facultat i/o pel tutor/a de la institució/servei/programa.
|
Complementària |
|
- Altres fonts d'informació vinculades a l'àmbit a on l'estudiant desenvolupi de les seves pràctiques. |
Assignatures que en continuen el temari |
TREBALL DE FI DE GRAU/11224301 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TREBALL DE FI DE GRAU/11224301 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DESENVOLUPAMENT I ÈTICA PROFESSIONAL EN L'EDUCACIÓ SOCIAL/11224111 |
|
|
Altres comentaris |
Per poder realitzar el pràcticum cal tenir superats un mínim del 50% del crèdits del grau. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|