IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II Code 11234106
Study programme
Grau en Educació Primària (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Tercer AN
Modality and teaching language
Department Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinator
ESTRADA MORENO, ALEJANDRO
E-mail alejandro.estrada@urv.cat
Lecturers
ESTRADA MORENO, ALEJANDRO
Web http://https://sites.google.com/view/alejandro-estrada-moreno/
General description and relevant information

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.


Aquesta assignatura tracta de la didàctica del llenguatge numèric al llarg de la Primària. Els alumnes han de ser capaços de dissenyar i valorar activitats d'aprenentatge de càlcul, resolució de problemes i nocions bàsiques d'aritmètica.També es tractarà la didàctica del bloc d'Estadística i atzar al llarg de la Primària.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix i valora críticament el currículum.
 A2 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
 A4 Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
 A8 Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
 A10 Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
 A11 Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Type C Code Learning outcomes
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Topic Sub-topic
TEMA 1. El currículum de Matemàtiques a Primària
El currículum actual. Blocs de contingut i processos. Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement. Els estàndards curriculars (nctm) i els estàndards comuns per a les matemàtiques(nctm). Altres fonts d'informació (bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa...)
El currículum.
Conceptes i nomenclatura a utilitzar.
L'adquisició de competència matemàtica
La seqüenciació dels aprenentatges.
Blocs de contingut. Processos i competències. Criteris d’avaluació. Elements per
dissenyar i presentar una Unitat Didàctica (UD) en aquesta àrea.
El treball de formació inicial en aquesta assignatura: Competència matemàtica i competència didàctica dels mestres Conceptes i nocions bàsiques de la didàctica del llenguatge numèric a l'etapa. Inici a disseny d'activitats d'aula ( plantejaments adients i formes de presentació d'UD). Valoració d'activitats ja dissenyades (textos, pràctica escolar...)
Tema 2. El treball de resolució de problemes al llarg de l’etapa

Els problemes i la competència matemàtica. Problemes i exercicis. Els problemes aritmètics bàsics i la resolució des de mètodes propis a mètodes experts. Recursos. Altres tipus de problemes. Activitats de recerca i d’experimentació matemàtica.
TEMA 3. Dels nombres naturals a les fraccions i els nombres decimals
3.1 La mesura de magnitudes lineals
3.2 Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura; punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. La fracció com a raó.
3.3 Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal.
La quantificació de magnituds contínues. Tria d'unitats de mesura i partició d'aquestes (precisió)
Contextos d'ús de fraccions i estratègies de representació. Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De les fraccions al nombre decimal (valor de posició de les xifres)
Càlcul amb nombres decimals. La divisió decimal.
Tema 4. Els inicis del raonament proporcional a Primària
4.1 Els nombres relatius. Activitats i problemes de raonament proporcional.
4.2 Noció i càlculs de percentatges.
El quocient com a nombre mixt. El raonament proporcional. Noció i càlcul de percentatge.
Els raonaments amb fraccions i % exigibles als mestres. (Problemes amb fraccions i percentages) Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles.
TEMA 5. Elements bàsics de didàctica de l’Estadística i noció de probabilitat
Classificació i tipus de dades per treballar a Primària. Taules i altres diagrames. Gràfics de freqüència. Escales i la noció de mitjana aritmètica. Jocs i nocions bàsiques de probabilitat.
Problemes i activitats de estadística i probabilitat pels mestres.
Estadística descriptiva. Recollida i representació de dades.
Taules de doble entrada i diagrames de Venn.
Lectura d’informació en gràfics: Gràfics de freqüència, Diagrama de barres, Diagrama de sectors. Altres gràfics.
Idea de distribució estadística. Lectura de valors.
Mesures d’una distribució: moda, mitjana i mediana.
La noció i càlcul simple de probabilitat d’un esdeveniment: Succés segur, possible, impossible.
Mesura de la probabilitat.
Jocs en els que intervé l’atzar per a l'aula.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A1
B3
C3
5 8 13
Sessió Magistral
A1
A2
A8
B4
C2
12 24 36
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A4
A8
A10
A11
B3
B4
B5
B6
C2
C4
30 54 84
Atenció personalitzada
5 12 17
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura.
Valoració bibliogràfica.
Estudi i valoració del currículum actual.
Nivells a assolir pels alumnes als diferents cicles d'Educació Primària.
Sessió Magistral Exposició per part dels professors dels items de coneixement bàsics de cada tema.
( Treball mitjançant connexió telemàtica degut a la pandèmia)
Estudi i valoració crítica per part dels alumnes.
Debats al voltat de temes específics ( ús habitual de la calculadora, processos de comprensió i mecanització, etc.)
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge.
Justificació de les decisions presses.
Comprensió i posició crítica de manuals impressos.
Atenció personalitzada Presentació i defensa de projectes d'activitat per les aules de Primària.

Atenció personalitzada
Description

Els alumnes tenen dret a consultar amb el professor sempre que vulguin, durant l'horari establert al respecte.


En aquest curs caldrà tenir en compte les modificacions que la pandèmia obligarà a prendre i que es comunicaran al moodle de l'assignatura.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Sessió Magistral
A1
A2
A8
B4
C2
Proves escrites (1 2): Anàlisi didàctica i elaboració d'activitats d'aprenentatge.
Per tant mitjançant proves escrites de caràcter teòric-pràctic (Ex.elabora activitats per a...) s'avaluarà el 60% de l'assignatura.





60%









Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A4
A8
A10
A11
B3
B4
B5
B6
C2
C4

Treballs individuals i participació
Treball en grup (MUD)





20%
10%





Others  

Treball amb alumnes de Primària

10%
 
Other comments and second exam session

Les dues proves parcials cal aprovar-les.
Si es fan dues, es repetirà la prova que no arribi a la qualificació de 5.

La part pràctica de l'assignatura té dos requeriments: assistència al 80% de les sessions pràctiques ( Classe SEMINARI) i aconseguir aprovar les activitats que són d'avaluació.

SEGONA CONVOCATÒRIA

ELs alumnes que no han superat l'assignatura durant l'avaluació continuada, part pràctica de treballs i aprovar els dos exàmens, a la segona convocatòria hauran de realitzar un examen de contingut que suposarà el 60% de la nota final. Es completarà aquesta amb els resultats de la part pràctica entregada amb anterioritat a l'examen final. O bé, a criteri del professorat es podrà fer repetir alguna d'aquestes parts, per la qual cosa es deixarà un espai temporal dintre del mes de juny.


Fonts d'informació

Bàsica NCTM . Versió GenCat, Estàndards Comuns, 2012, GenCat
NCTM, Comom Core, NCTM, 2010 EEUU
GenCat. Dept. d'Ensenyament, Competències Bàsiques de l'àmbit matemàtic, 2912, GenCat
Segovia I. Rico L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
C. Fosnot i d'altres, YoungMathe. at work:constructing multiplicaton und division, 2001, EEUU
, http://fi.uu.nl/en.cat, ,
, http://nlvm.usu.edu, ,
Didàctica de les matemàtiques, SUMA, ,
Didàctica de les matemàtiques, UNO, ,
E. Castro, editor, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, 2001, Síntesis
NCTM, Principios i Estandares pra la educación matemática, 2003, Thales ( Sevilla)
Dept. D'Ensenyament. GenCat, Currículum de Primària, 2015,
Carmen Chamorro y otros, Didáctica de las matemáticas para Primária, 2003, Prentice Hall
, , ,
NCTM, Addition und Subtraction, 2011, EEUU
NCTM, Multiplication und Division, 2011, EEUU
C.Fosnot i d'altres, Young Mat. at worlk:constructing fractions,decimals i %, 2002, EEUU
Marja van der Heuven-Pnahulzer, Children learn Mahematics, 2001, Holanda

Complementària

Recomanacions


 
Other comments
Es recomana fer un seguiment acurat de les activitats pràctiques de l'assignatura ( Classes de seminari)
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.