DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS II Código 11234113
Titulación
Grau en Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Quart 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
IRIGOYEN ZARAGOZA, ALBERT
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Correo-e josepmaria.pons@urv.cat
victor.grau@urv.cat
albert.irigoyen@urv.cat
marta.hernandez@urv.cat
Profesores/as
PONS ALTES, JOSEP MARIA
GRAU FERRER, VICTOR
IRIGOYEN ZARAGOZA, ALBERT
HERNÁNDEZ PÉREZ, MARTA
Web
Descripción general e información relevante

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. L'assignatura pretén activar en els futurs professionals de Magisteri una visió àmplia de com tractar les diverses disciplines socials a les aules de Primària a través de l'ensenyament-aprenentatge cooperatiu.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Reconeix l'aportació religiosa al patrimoni cultural
 A2 Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Demostra capacitat d'anàlisi i síntesi en exercicis preparats.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
- Les disciplines socials.
- Finalitats de l'ensenyament de les ciències socials.
- L'adquisició de les nocions socials.
- Mètodes i recursos d'ensenyament-aprenentatge. Propostes d'actuacions per als tres cicles d'educació primària.
- La selecció de continguts. Els conceptes clau.
- La investigació educativa.
- El tractament de la cooperació.
- Reflexió sobre la pràctica educativa.
- El disseny curricular.
- El treball a l'aula des de les diverses disciplines socials: activitats pràctiques.
- Les sortides fora de l'aula.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
19 20 39
Seminaris
A2
B2
B3
11 35 46
Pràctiques a laboratoris
B2
B3
20 15 35
Treballs
A2
B2
B3
B4
C4
9 40 49
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
11 25 36
Pràctiques de camp/sortides
A2
B3
C4
10 5 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
B3
C4
1 0 1
Proves pràctiques
A2
B2
B3
C4
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Sessió Magistral Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials. Explicació pautada de les idees fonamentals de les disciplines socials que han de ser aplicades a l'aula.
Seminaris Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica a través del mètode cooperatiu, tot buscant iniciatives pràctiques.
Pràctiques a laboratoris Comprensió efectiva del tractament de les disciplines socials a l'Educació Primària a través del mètodes cooperatius. Exercicis adequats als cicles educatius.
Treballs Amb metodologies cooperatives:
- Reflexió sobre les Pràctiques Externes i realització de treball per projectes.
- Domini exhaustiu del disseny curricular.
- Tractament de la literatura científica aplicada a l'aula.
- Tractament de material didàctic.
- Formació en valors cooperatius.
- Comentaris de lectures.
- Lligam amb l'entorn proper.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques multivariades.
Pràctiques de camp/sortides Preparació i execució real de diverses possibles sortides a l'entorn urbà de Tarragona.
Atenció personalitzada Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació dels coneixements.

Atenció personalitzada
descripción
Si algun alumne presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui. L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori i de seminari, aclarint tot tipus de conceptes.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A2
B2
B3
B4
C4
Reflexió sobre les Pràctiques Externes i el treball per projectes. Domini exhaustiu del disseny curricular. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula. Formació en valors cooperatius. Comentaris de lectures. Lligam amb l'entorn proper. Participació a classe. 50%
Proves de desenvolupament
A1
B3
C4
Prova sintètica i analítica dels continguts treballats a les sessions magistrals. 20%
Proves pràctiques
A2
B2
B3
C4
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Primària. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

És imprescindible lliurar tots els treballs establerts i aprovar el conjunt dels treballs (un mínim de 2,5 punts sobre 5). Si no se supera aquesta part, l'assignatura queda suspesa. En el cas de lliurar els treballs en segona convocatòria, es penalitzarà la nota en 1 punt.

Per a superar l'assignatura s'han d'aprovar també cadascun dels tres exàmens.

La segona convocatòria és una prova global dels exàmens de magistral, seminari i laboratori (5 punts) i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Les notes dels treballs realitzats durant tot el curs són inalterables en aquesta segona convocatòria. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica M. FELIU i X. HERNÀNDEZ, 12 ideas clave. Enseñar y aprender historia, Graó, 2011
J. DEAN, Ensenyar història a Primària, Zenobita edicions, 2008
K. EGAN, La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria., Morata, 1991
F.X. HERNÀNDEZ, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia., Graó, 2002
H. PLUCKROSE, Enseñanza y aprendizaje de la historia, Morata - MEC, 2003
C.A. TREPAT i P. COMES, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales., ICE-UB / Graó, 1998
A. GAVALDÀ (ed.), L'escola catalana en el context de la renovació eduativa., Fundació d'Estudis Socials Josep Recasens, 2003
A. GAVALDÀ i J.M. PONS (ed.), El tractament de les ciències socials per a l'educació primària, Servei de Publicacions de la URV, 2013
Gavaldà, A. (coord.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, Universitat Rovira i Virgili, 2016
Connac, S., La cooperación entre el alumnado, Montaber, 2021

Complementària , Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, ,
, Revista Cuadernos de Pedagogía , ,
, Revista Investigación en la Escuela., ,
G. ANDOLFATO et al., La Storia: istruzioni per l'uso. Materiali per la formazione di competenze temporali degli studenti, Tecnodid, 2002
C. VIDAL i C. BARBEITO, Construïm la pau, Intermón-Oxfam, 2004
J. BLYTH, History in primary schools. A practical approach for teachers of 5 to 11 year-old children, Open University Press, 1989
M.C. DOMÍNGUEZ GARRIDO (coord)., Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria, Pearson, 2008
H. COOPER, Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Morata - MEC, 2002
Gavaldà, A.; Pons, J.M., "Valores sociales invisibles: una investigación sobre la responsabilidad en la participación. Primeros resultados”, Universidad de Extremadura i AUPDCS, 2015
Gavaldà, A.; Pons, J.M.; Grau, V.; Fernández, S.; Güell, Sandra i Piñana, M., "Els valors cooperatius en els alumnes d'educació primària: equitat i responsabilitat en la participació", Generalitat Valenciana, 2015

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS I/11234112
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS II/11234111


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS I/11234112
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS II/11234111
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11234106
 
Otros comentarios
Hi ha una relació directa amb les assignatures de didàctica de les ciències experimentals, en la mesura que aborden també el coneixement del medi.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.