Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Reconeix l'aportació religiosa al patrimoni cultural
| | A2 |
Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Demostra capacitat d'anàlisi i síntesi en exercicis preparats.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B2 |
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
tema |
Subtema |
- Les disciplines socials.
- Finalitats de l'ensenyament de les ciències socials.
- L'adquisició de les nocions socials.
- Mètodes i recursos d'ensenyament-aprenentatge. Propostes d'actuacions per als tres cicles d'educació primària.
- La selecció de continguts. Els conceptes clau.
- La investigació educativa.
- El tractament de la cooperació.
- Reflexió sobre la pràctica educativa.
- El disseny curricular.
- El treball a l'aula des de les diverses disciplines socials: activitats pràctiques.
- Les sortides fora de l'aula. |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
19 |
20 |
39 |
Seminaris |
|
11 |
35 |
46 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
15 |
35 |
Treballs |
|
9 |
40 |
49 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
25 |
36 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
5 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament. |
Sessió Magistral |
Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials. Explicació pautada de les idees fonamentals de les disciplines socials que han de ser aplicades a l'aula. |
Seminaris |
Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica a través del mètode cooperatiu, tot buscant iniciatives pràctiques. |
Pràctiques a laboratoris |
Comprensió efectiva del tractament de les disciplines socials a l'Educació Primària a través del mètodes cooperatius. Exercicis adequats als cicles educatius. |
Treballs |
Amb metodologies cooperatives:
- Reflexió sobre les Pràctiques Externes i realització de treball per projectes.
- Domini exhaustiu del disseny curricular.
- Tractament de la literatura científica aplicada a l'aula.
- Tractament de material didàctic.
- Formació en valors cooperatius.
- Comentaris de lectures.
- Lligam amb l'entorn proper. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques multivariades. |
Pràctiques de camp/sortides |
Preparació i execució real de diverses possibles sortides a l'entorn urbà de Tarragona. |
Atenció personalitzada |
Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació dels coneixements. |
descripción |
Si algun alumne presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui.
L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori i de seminari, aclarint tot tipus de conceptes. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Treballs |
|
Reflexió sobre les Pràctiques Externes i el treball per projectes. Domini exhaustiu del disseny curricular. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula. Formació en valors cooperatius. Comentaris de lectures. Lligam amb l'entorn proper. Participació a classe. |
50% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova sintètica i analítica dels continguts treballats a les sessions magistrals. |
20% |
Proves pràctiques |
|
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Primària. |
30% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. És imprescindible lliurar tots els treballs establerts i aprovar el conjunt dels treballs (un mínim de 2,5 punts sobre 5). Si no se supera aquesta part, l'assignatura queda suspesa. En el cas de lliurar els treballs en segona convocatòria, es penalitzarà la nota en 1 punt. Per a superar l'assignatura s'han d'aprovar també cadascun dels tres exàmens.
La segona convocatòria és una prova global dels exàmens de magistral, seminari i laboratori (5 punts) i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Les notes dels treballs realitzats durant tot el curs són inalterables en aquesta segona convocatòria. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
M. FELIU i X. HERNÀNDEZ, 12 ideas clave. Enseñar y aprender historia, Graó, 2011
J. DEAN, Ensenyar història a Primària, Zenobita edicions, 2008
K. EGAN, La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria., Morata, 1991
F.X. HERNÀNDEZ, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia., Graó, 2002
H. PLUCKROSE, Enseñanza y aprendizaje de la historia, Morata - MEC, 2003
C.A. TREPAT i P. COMES, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales., ICE-UB / Graó, 1998
A. GAVALDÀ (ed.), L'escola catalana en el context de la renovació eduativa., Fundació d'Estudis Socials Josep Recasens, 2003
A. GAVALDÀ i J.M. PONS (ed.), El tractament de les ciències socials per a l'educació primària, Servei de Publicacions de la URV, 2013
Gavaldà, A. (coord.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, Universitat Rovira i Virgili, 2016
Connac, S., La cooperación entre el alumnado, Montaber, 2021
|
|
Complementària |
, Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, ,
, Revista Cuadernos de Pedagogía , ,
, Revista Investigación en la Escuela., ,
G. ANDOLFATO et al., La Storia: istruzioni per l'uso. Materiali per la formazione di competenze temporali degli studenti, Tecnodid, 2002
C. VIDAL i C. BARBEITO, Construïm la pau, Intermón-Oxfam, 2004
J. BLYTH, History in primary schools. A practical approach for teachers of 5 to 11 year-old children, Open University Press, 1989
M.C. DOMÍNGUEZ GARRIDO (coord)., Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria, Pearson, 2008
H. COOPER, Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Morata - MEC, 2002
Gavaldà, A.; Pons, J.M., "Valores sociales invisibles: una investigación sobre la responsabilidad en la participación. Primeros resultados”, Universidad de Extremadura i AUPDCS, 2015
Gavaldà, A.; Pons, J.M.; Grau, V.; Fernández, S.; Güell, Sandra i Piñana, M., "Els valors cooperatius en els alumnes d'educació primària: equitat i responsabilitat en la participació", Generalitat Valenciana, 2015
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS I/11234112 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS II/11234111 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS I/11234112 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS II/11234111 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11234106 |
|
|
Otros comentarios |
Hi ha una relació directa amb les assignatures de didàctica de les ciències experimentals, en la mesura que aborden també el coneixement del medi. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|