DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) DIDÀCTICA DE LA MÚSICA I LA DANSA A PRIMÀRIA Código 11234220
Titulación
Grau en Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
Correo-e enriqueta.barniol@urv.cat
Profesores/as
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
Web http://http://didacmus.blogspot.com.es/
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Prepara cap al coneixement i domini del disseny curricular, continguts, estratègies, mètodes, recursos, tècniques i valors propis de l'ensenyament de la música i la dansa i la seva correcta adequació als diferents nivells de a l’etapa d’educació primària, adquirint pràctica per a l’aula i reflexió per a la recerca.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dansa i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com a mitjà d'expressió.
 MEMD4 Establir els principis i les funcions que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyament de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària.
 MEMD6 Elaborar propostes de programació a partir dels elements que integren el disseny curricular de l'àrea de música a l'educació primària.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dança i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com mitjà d'expressió.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 A2 Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions a l'aula.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 MEMD4 Determina els aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'educació primària, doina les estratègies i els recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEMD5 Determina els aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'educació primària, doina les estratègies i els recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEMD6 Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions de l'aula.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Troba nous mètodes per fer les coses
 B6 Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
 C6 Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
tema Subtema
La música i la dansa a Primària.
Principis psicopedagògics que la fonamenten
Metodologies d'ensenyament/aprenentatge
La sessió de classe Estructura de la sessió
L'aula de música
Disseny curricular
Seqüenciació d'ensenyament/aprenentatge
Didàctica del Llenguatge musical Ritme, Melodia, Harmonia, Forma, Estructura, Textura, Instruments i agrupacions musicals...
Didàctica del Repertori Cançons i melodies, danses, obres, altres...
Didàctica de l'Escolta Percepció i apreciació auditiva
Didàctica de la Interpretació -L'expressió instrumental (instrumentarium Orff i flauta de bec)
-L'expressió vocal (la veu)
-L'expressió corporal (el cos com instrument)
Didàctica de la Creativitat Exploració, improvisació i creació
Recursos, materials i equipaments -TIC i TAC: webs, blogs, pissarra digital, sofware de notació...
-Entreteniments
-Esdeveniments musicals didàctics: concerts, cantates...
-Diades i celebracions
-...

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
MEMD1
MEMD4
9 4 13
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
MEMD5
5 10 15
Presentacions / exposicions
MEMD6
3 5 8
Treballs
A2
1 10 11
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
MEMD1
2 12 14
Proves pràctiques
MEMD4
MEMD5
MEMD6
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de la matèria
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada Temps que la professora té reservada per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción
Seguiment de l'evolució de la matèria. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
MEMD6
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). 10%
Treballs
A2
Treballs que realitza l'alumne. 10%
Proves mixtes
MEMD1
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 40%
Proves pràctiques
MEMD4
MEMD5
MEMD6
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

INFORMACIÓ RELLEVANT:

La informació que concreta l'avaluació i els requeriments que s'exigeixen ve detallat al moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Barniol i Terricabras, Enriqueta , Didàctica de l'expressió musical , Universitat Rovira i Virgili. Servei Lingüístic, Tarragona, 1997
Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
És imprescindible que l’alumne/a cursi aquesta assignatura, amb un coneixement musical suficient per abordar els continguts musicals en les etapes d’infantil i primària.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.