DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) RECURSOS PER ATENDRE LA DIVERSITAT A PRIMÀRIA Codi 11244206
Ensenyament
Grau en Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MOLINA ROLDAN, SILVIA
Adreça electrònica silvia.molina@urv.cat
joana.reverte@urv.cat
Professors/es
MOLINA ROLDAN, SILVIA
REVERTE ARQUES, JOANA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>A causa de l'emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s'informaran a&nbsp;l'espai Moodle de cada assignatura.</p><p>Aquesta matèria ofereix una visió dels recursos amb els quals compta l'escola des de l'òptica de la inclusió educativa per atendre l'alumnat a l'etapa d'Educació Primària.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
 A6 Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Analitza críticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1. El paper dels mestres en el marc de l'escola inclusiva 1.1. Marc conceptual i normatiu
1.2. Treball en xarxa
1.3. El mestre d'educació especial
2. Mesures i suports d'atenció educativa 2.1. Mesures i suports universals
2.2. Mesures i suports addicionals
2.3. Mesures i suports intensius
2.4. Pla de suport individualitzat (PI)
3. Recursos educatius digitals inclusius 3.1. Creació, selecció i avaluació de recursos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A6
11 5 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B6
10 8 18
Presentacions / exposicions
B6
C2
C3
2 8 10
Treballs
B5
B6
C2
C3
3 10 13
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de tipus test
A4
A6
C3
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, competències, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis d'anàlisi i resolució de casos pràctics.
Presentacions / exposicions Presentació/vídeo-presentació del treball teòric-pràctic.
Treballs Realització d'un treball teòric-pràctic vinculat a la pràctica docent en el marc de l'escola inclusiva.
Atenció personalitzada Tutories d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Tutories d'atenció a l'alumnat sobre qualsevol aspecte relacionat amb l'assignatura.

Contactar amb el docent a través del correu electrònic: monica.sanroma@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B6
Exercicis d'anàlisi i resolució de casos pràctics. 40%
Presentacions / exposicions
B6
C2
C3
Presentació/vídeo-presentació del treball teòric-pràctic. 10%
Treballs
B5
B6
C2
C3
Realització d'un treball teòric-pràctic vinculat a la pràctica docent en el marc de l'escola inclusiva. 30%
Proves objectives de tipus test
A4
A6
C3
Prova tipus test 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Cal superar totes les parts de l'assignatura per separat per a aprovar la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica Rose, D. Meyer, A., Teaching Every Student in the Digital Age: Universal Design for Learning, 2002, https://www.cast.org/products-services/resources/2

Complementària Lázaro, JL.; Estebanell, M. & Tedesco JC, Inclusión y cohesión social en una sociedad digital, 2015, http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2459
Ainscow, M., Developing inclusive education systems: what are the leversfor change?, 2005, https://doi.org/10.1007/s10833-005-1298-4
Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Improving Schools, Developing Inclusion, 2006, https://doi.org/10.4324/9780203967157
Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiale, Formación del profesorado para la educación inclusiva PERFIL PROFESIONAL DEL DOCENTE EN LA EDUCACIÓN INCLUSIVA, 2012, https://www.european-agency.org/sites/default/file
Booth, T. & Ainscow, M., Index for inclusion: Developing learning and participation in schools, 2002, https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20En
Dept. Ensenyament, De l’escola inclusiva al sistema inclusiu, 2015, http://educacio.gencat.cat/ca/departament/publicac
Dept. Ensenyament, Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, 2017, https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?docu

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent