Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Analitzar críticament i utilitzar fonts d'informació clíniques. |
| A12 |
Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental. |
| A13 |
Conèixer en profunditat els diferents models d'avaluació i intervenció en el camp de la Psicologia General Sanitària, així com les tècniques i procediments que es deriven d'aquests processos en l'aboratge dels trastorns del comportament i en els factors psicològics associats amb problemes de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable. |
| B5 |
Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris. |
| B6 |
Demostrar una actitud senseible en vers als temes mediambientals |
| B7 |
Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C3 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Pot extreure la informació més rellevant d'un article científic en l'àmbit de les alteracions del llenguatge i la memòria i comunicar adequadament tant de fora oral com escrita.
| | A12 |
Coneix les principals alteracions del llenguatge i la memòria.
| | A13 |
Coneix els supòsits i la metodologia de treball utilitzada en neuropsicologia cognitiva
Coneix i es familiaritza amb els principals mètodes i instruments dissenyats per a l'avaluació cognitiva de les alteracions del llenguatge i la memòria.
És capaç de seleccionar les proves adequades per a la realització d'una avaluació cognitiva en l'àmbit de les alteracions del llenguatge i la memòria.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
| | B6 |
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
| | B7 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C3 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Introducció: supòsits i metodologia en l'avaluació cognitiva en neuropsicologia |
|
-Tema 2: Alteracions en la comprensió i la producció del llenguatge |
|
-Tema 3: Avaluació de les alteracions del llenguatge |
|
Tema 4: Alteracions en l'àmbit de la lectura |
|
Tema 5: Avaluació neuropsicològica de la memòria |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
12 |
24 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
9 |
8 |
17 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
30 |
32 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. El centre d'interès seran les alteracions del llenguatge i la memòria, així com els procediments i eines existents per avaluar aquestes alteracions. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es presentaran als alumnes les eines (proves, tests, tasques) més habituals per avaluar les alteracions del llenguatge i la memòria. Els estudiants podran practicar administrant-se les proves entre ells.
També es presentaran als estudiants casos de persones amb alteracions dela memòria i del llenguatge per a que els treballin a l'aula. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als estudiants durant les hores d'atenció a l'alumnat del professorat. |
Descripció |
S'atendrà als estudiants durant les hores d'atenció a l'alumnat del professorat. Aquesta atenció es realitzarà tant de forma presencial com online. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
S'avaluaran els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura a partir de la resposta dels alumnes a una sèrie de preguntes que se'ls plantejaran i que hauran de resoldre per escrit. |
100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no hagin obtingut una puntuació de 5 com a mínim, s'hauran de presentar a la segona convocatòria, que consistirà en una prova de preguntes de desenvolupament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Bàsica |
Berrios, G.H. y Hodges, J.R., Trastornos de memoria en la práctica psiquiátrica, 2003, Barcelona: Masson.
Diéguez-Vide, F., y Peña-Casanova, J., Cerebro y lenguaje: Sintomatología neurolingüística, 2012, Madrid: Ed. Médica Panamericana
Goodglass, H., Evaluación de la afasia y trastornos relacionados. Adaptación española de J.E. García-Albea, 2005, Madrid: Ed. Panamericana
Arnedo, Bembibre y Triviño, Neuropsicología a través de casos clínicos, 2013, Madrid: Ed. Panamericana
Corral, M., Evaluación neuropsicológica de la memoria, 2018, Síntesis
González, M. y Herrera, E., Evaluación neuropsicológica del lenguaje, 2019, Síntesis
Portellano, J. A. y García, J., Neuropsicología de la atención, las funciones ejecutivas y la memoria, 2014, Síntesis
Cuetos, F., Neurociencia del lenguaje: bases neurológicas e implicaciones clínicas, 2012, Ed Médica Panamericana
|
|
Complementària |
|
- Serra, M. (2013). Comunicación y lenguaje (2 vols.). Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|