DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES II Codi 11904109
Ensenyament
Doble titulació de grau en Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VEÀ VILA, SÍLVIA
Adreça electrònica silvia.vea@urv.cat
Professors/es
VEÀ VILA, SÍLVIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. -Adquirir un coneixement aprofundit de la situació actual de l'ensenyament de les llengües a les escoles. -Conèixer el disseny curricular de llengua i literatura en educació primària. -Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. -Dominar els recursos, materials i metodologia per treballar adequadament la llengua a l'escola en l'educació primària. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aep3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aep3 Coneix la bibliografia bàsica de la literatura infantil.
Coneix el currículum escolar de les llengües i la literatura.
Coneix el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. TIL. Tractament integrat de llengües.
2. Expressió escrita.
3. Comprensió escrita
4. Tècniques i recursos aplicats a l’aula.
5. Gamificació a l'aula
6. Adquisició de la llengua escrita. Metodologia i estratègies de treball a l'aula.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A3
B3
40 80 120
Seminaris
B3
B6
30 32 62
Presentacions / exposicions
A3
B5
B6
C4
16 60 76
Pràctiques a través de TIC
B3
C1
16 18 34
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició i reflexió sobre els conceptes presentats.
Seminaris Treball complementari de les classes teòriques reforçant les fonts d'informació. Aplicació pràctica i resolució de problemes.
Presentacions / exposicions Els alumnes, tant individualment com en petits grups, hauran de rebre les directrius metodològiques i bibliogràfiques oportunes que els faciliti la tasca a desenvolupar.
Els treballs individuals tindran la proposta d'esquema i la seva bibliografia específica a l'espai virtual de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Treballs pràctics sobre temes proposats de caire lingüisticoliterari i de reflexió didàctica. Recerca de material multimèdia.
Atenció personalitzada La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B3
B6
Es reforçarà els temes teòrics amb la resolució de problemes, debats i un treball d'anàlisi i de síntesi raonat. 10%
Presentacions / exposicions
A3
B5
B6
C4
Consistirà en el disseny i presentació per part d'un grup de les pràctiques oportunes sobre els temes proposats, casos i situacions presentats a l'aula. 30%
Pràctiques a través de TIC
B3
C1
Realització de les activitats que s'indicaran a l'espai virtual de l'assignatura. 10%
Altres  

Aquesta prova consisteix en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, etc. En tot moment es tindrà molt en compte la correcció en l'expressió escrita.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El professor comunicarà a l'alumnat les condicions de la segona convocatòria.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat


Fonts d'informació

Bàsica , http://www.elhuevodechocolate.es, ,
, http://www. edu365.primaria , ,
, http://www.xtec.cat , ,
, http://academia.uat.edu.mx/parter/asesoria/escribir.htm , ,
, , ,
TOUGH, J. , Lenguaje, conversación y educación. El uso curricular del habla en La escuela desde los 7 años., 1989, Madrid: Visor.,
*TEBEROSKY, A.; COLOMER, T, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. , 2001, Vicens Vives,
*VILA, N. , Tècniques d’expressió escrita. Cicles Inicial i Mitjà. , 1987, Dossiers Rosa Sensat.,
TORRA, M., Taller d’escriptura creativa, 2009, ,
SMITH, F. , Comprensión de la lectura. , 1983, Trillas. , México
*SOLÉ, Isabel , L’ensenyament de la comprensió lectora. , 198, CEAC,
SERRANO, S. , El regal de la comunicació., 2003, Barcelona: Ara Llibres. ,
*SERRA, J.M. , &amp;quot;Escola, llengua i immigració a Catalunya&amp;quot;. Dins MORENO, J.C. et al. Llengua i immigració: diversitat lingüística i aprenentatge de llengües. , 2002, Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social, pp. 79-97. ,
SÁNCHEZ ENCISO, J. , Con)viure en la paraula: l’aula com a espai comunitari, 2007, Articles, Graó,
*RÍO, M. J. del , Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo. , 199, Barcelona, Horsori.,
ORTEU, F. , Per què no llegeixo. , 2003, Barcelona: Ara Llibres,
MENDOZA, A. , ): La diversitat de la llengua escrita. Usos i funcions. , 1990, Dossiers Rosa Sensat,
MENDOZA, A. (coord.) , Didáctica de la Lengua y la Literatura para primaria. , 2003, Madrid: Prentice Hall.,
*LOMAS, C. y Otros. , Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. , 1993, Paidós,
LLUCH, G.(coord.) , Cómo reconocer los buenos libros para niños y jóvenes. , 2009, Fundalectura , Bogotá
*GRAVES, D. H. , Didáctica de la escritura. , 1991, Paidós,
GIL, C. , Leer, contar y jugar: actividades de animación a la lectura. , 2003, CCS, Madrid,
*GALÍ, A. , L'ensenyament de l'ortografia als infants., 1985, Barcino,
FERREIRO, E.; GÓMEZ PALACIO, M. (comp.) , Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. , 1988, Siglo XXI,
DURÁN, T. , Leer antes de leer. , 2002, Anaya,
DD.AA., Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Rossa Sensat,
*DÍEZ DE ULZURRUN PAUSAS, L’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva constructivista. 2 vols, 2001, Graó,
*CORREIG, M. , Fonologia aplicada, 1985, Rosa Sensat/Ed. 62,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Cuadros de fonología castellana para la enseñanza de la lectura y la escritura. , 1978, Biblograf.,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Quadres de fonologia catalana per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura., 1979, Biblograf.,
*COLOMER, T. , Introducción a la literatura infantil y juvenil. , 1999, Madrid: Síntesis Educación,
COLOMER, Teresa, “¿Quién promociona la lectura?&amp;quot;, CLIJ, núm. 168, pp. 7-18. Barcelona.,
*CASSANY, D., Ensenyar llengua, 2002, Graó.,
CASSANY, D; LUNA, M.; SANZ, G. , 44 exercicis per a un curs d’expressió escrita. , 1991, Graó,
CASSANY, D., Reparar l’escriptura., 1993, Graó,
CASSANY, D., La cuina de l’escriptura, 1993, Les Naus Empúries,
*CASSANY, Daniel , Descriure escriure, 1987, Empúries,
*CAMPS, A. , La gramàtica a l'escola bàsica., 1998, Barcanova,
CAMPS, A. , L’ensenyament de la composició escrita. , 1994, Barcanova,
CAMPS, A. (comp.) , Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. , 2003, Graó,
*BALLESTEROS, C. , Didàctica de la llengua oral formal: continguts d’aprenentatge i seqüències., 2002.. Articles, Graó,
BARTRA, A.; FERRER, M. , Gramàtica a l’aula. , 2000, . Articles, Graó.,
BOLÍBAR, S. , Avaluació de la composició infantil: 7-11: adaptació de la prova d’A.Galí. , 1984, Barcanova,
BADIA, D.; VILÀ, M.; VILÀ, N, Joc de plom. Propostes per a l'expressió escrita., 1988, Graó,
ALVAREZ, M., Tipos de escritos II: Exposición y argumentación, 1994, Arco Libro,
ARIZPE, E.; STYLES, M, Lectura de imágenes: los niños interpretan textos visuales, 2004, FCE, MÉXICO
, http://www.xtec.cat, ,
, http://www.monografias.com/trabajos15/metodos-creativos/metodos-creativos.shtml , ,
FONS ESTEVE, M, Llegir i escriure per a viure, 2006, LaGalera,
CASSANY, D., Descriure escriure com s'aprèn a escriure, 1991, La Galera,

Amb * les obres més fonamentals i bàsiques.

La webgrafia serà penjada al moodle.

Complementària PISANTY, V. , Cómo se lee un cuento popular, 1995, Paidós.,
VALRIU, C., Història de la Literatura infantil i juvenil. , 1994, Pirene,
LLUCH, G. i altres , Narrativa oral a la literatura per a infants. , 1995, Ed. Bromera,
, • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm , ,
, • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm , ,
, • http://dlc.iec.cat/ , ,
*COLOMER, T. , Siete llaves para valorar las historias infantiles, 2002, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez.,
COLOMER, T. , Introducción a la literatura infantil y juvenil , 2001, (Educación, DLL) Ed. Síntesis, Madrid,
*BRYANT, S.C. , Com explicar contes, 1967, Barcelona, Nova Terra,
DURAN, T; ROS, R, Primeres literatures. Llegir abans de saber llegir, 1995, La Galera,
BARRIO, A.; FAUS, M. , La rondalla a l’escola. Barcelona, 1987, CEAC,
*BETTELHEIM, B. , Psicoanálisis de los cuentos de hadas, 1997, Crítica,
, • http://www.cuentoslokos.blogspot.com/ , ,
, • http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm , ,
, • http://www.cuentosdecalleja.org/ , ,

Revistes:

- Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura) Ed. Graó.

- CLIJ (revista de literatura infantil i juvenil) Ed. Torre de Papel.

-Cuadernos de Pedagogía.

-GUIX d’Infantil, Ed. Graó.

-In-fàn-ci-a  (educar de 0 a 6), Rosa Sensat.

-Perspectiva escolar, Rosa Sensat.

Webgrafia:

• http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm
• http://www.cuentoslokos.blogspot.com/
• http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm
• http://dlc.iec.cat/
• http://www.cuentosdecalleja.org/

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent