DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) HISTÒRIA DEL CINEMA I ALTRES ARTS AUDIOVISUALS Código 12214108
Titulación
Grau en Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Prerrequisitos
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Correo-e vaninayael.hofman@urv.cat
Profesores/as
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Web
Descripción general e información relevante

Estudi de la història del cinema, la fotografia i la televisió des del seu naixement a l'actualitat, amb especial incidència en temes com la seva conservació i actualitat i noves línies d'investigació.


Aquesta assignatura es dictarà per tutories


Como consecuencia de la extinción del plan de estudios que estas cursando, en esta asignatura sólo tendrás derecho a examen. Para conocer la fecha de realización del examen, consulta el apartado de horarios de las asignaturas. En caso que necesites solicitar convocatoria extraordinaria, recuerda que para poder matricular este derecho a examen, deberás presentar una solicitud en la secretaría de tu Campus/Centro.

Continguts
tema Subtema
1. Història de la fotografia
1.1. Els antecedents. La càmera fosca
1.2. Els primers fotògrafs
1.3. Del calotip al col·lodió humit
1.4. Fotografia de viatges i guerres
1.5. Els primers aficionats
1.6. La fotografia com a document social
1.7. Pictorialisme i Photo-Secession
1.8. Fotografia pura
1.9.La manipulació de la imatge: avantguardes
1.10. La fotografia a partir de 1945
2. Pràctiques i dispositius pre-cinematogràfics
2.1. Una introducció a l'arqueologia dels mitjans
2.2. Els antecedents de la imatge-moviment (des de les ombres chinescas...)
2.3. Ars Marga Lucis et Sombrae - Athanasius Kircher
2.4.Llanternes màgiques... o el Netflix del segle XVIII
2.5. Fantasmagories
2.6. Litofanias
2.7. Panorames
2.8. Diorames
2.9. Zoopraxinoscopio
2.10.Taumatropo
2.11. Fenaquistiscopio
2.12. Estroboscopio
2.13. Zootropo
2.14. Mutoscopi
2.15. Praxisnoscopio
2.16. Kinetoscopio de Edison
2.17. Van arribar els Lumière!
3. Proto-cinematografia
3.1. Els germans Lumière
3.2 Georges Méliès
4. El desenvolupament del llenguatge cinematogràfic
4.1. MRI (Model Representatiu Institucional) o Cinema Clàssic de Hollywood
4.2. Gèneres cinematogràfics
4.3. La qüestió de la versemblança
4.4. El cinema soviètic
4.5. Alternatives al MRI 1: el neorealismo italià
4.6. Alternatives al MRI 2: la nouvelle vague francesa
4.7. El cinema art
4.8. El Tercer Cinema
4.9. Manifest antropófago i l'estètica de la fam
4.10. Cinema i dictadures
5. Els altres mitjans audiovisuals
5.1. Estatut tècnic-cultural de la televisió
5.2. La identitat estètica de la televisió
5.3. Els gèneres televisius
5.4. Cinema i televisió
5.5. Efectes socioculturals de la televisió
5.6. La televisió per satèl·lit i per cable
5.7. La videografia
5.8 El videoart, les videoinstalaciones, el vídeo interactiu
5.9. La realitat virtual immersiva
5.10. Storytelling digital

Atenció personalitzada
descripción

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)


Avaluació
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació de la present assignatura es compon d'1 treball (projecte) que ocuparà tot el quadrimestre i que contemplarà un lliurament preliminar obligatori.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació
Bàsica

BAZIN, André: ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.

BENET Vicente J.: La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, Barcelona, 2004.

BORDWELL, David (y otros): El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977.

CASETTI, Francesco y di CHIO Federico: Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona, 1991.

CASETTI, Francesco: Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994.

ERNST, W. (2005). Let There Be Irony: Cultural History and Media Archaeology in Parallel Lines. Art History, 28(5), pp. 582–603

HUHTAMO, Erkki: Illusions in Motion. Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles. MIT Press, Cambridge Mass.; London, UK , 2013.

MANOVICH, Lev: The Language of New Media. MIT Press, Cambridge, MA,, 2001.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis: Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

Complementària

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.