IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject (*) HISTÒRIA DEL CINEMA I ALTRES ARTS AUDIOVISUALS Code 12214108
Study programme
Grau en Història de l'Art (2008)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Segon 2Q
Modality and teaching language
Prerequisites
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
E-mail vaninayael.hofman@urv.cat
Lecturers
HOFMAN MATUSEVICH, VANINA YAEL
Web
General description and relevant information

Estudi de la història del cinema, la fotografia i la televisió des del seu naixement a l'actualitat, amb especial incidència en temes com la seva conservació i actualitat i noves línies d'investigació.


Aquesta assignatura es dictarà per tutories


In this subject you only have the right to make the exam, because the degree you are studying is going to be extinguished. You have to take a look the timetable of the subject to know the exam's date. If you need an extraordinary exam session, you have to enrol for this, presenting an application to the secretariat of your campus or faculty.

Continguts
Topic Sub-topic
1. Història de la fotografia
1.1. Els antecedents. La càmera fosca
1.2. Els primers fotògrafs
1.3. Del calotip al col·lodió humit
1.4. Fotografia de viatges i guerres
1.5. Els primers aficionats
1.6. La fotografia com a document social
1.7. Pictorialisme i Photo-Secession
1.8. Fotografia pura
1.9.La manipulació de la imatge: avantguardes
1.10. La fotografia a partir de 1945
2. Pràctiques i dispositius pre-cinematogràfics
2.1. Una introducció a l'arqueologia dels mitjans
2.2. Els antecedents de la imatge-moviment (des de les ombres chinescas...)
2.3. Ars Marga Lucis et Sombrae - Athanasius Kircher
2.4.Llanternes màgiques... o el Netflix del segle XVIII
2.5. Fantasmagories
2.6. Litofanias
2.7. Panorames
2.8. Diorames
2.9. Zoopraxinoscopio
2.10.Taumatropo
2.11. Fenaquistiscopio
2.12. Estroboscopio
2.13. Zootropo
2.14. Mutoscopi
2.15. Praxisnoscopio
2.16. Kinetoscopio de Edison
2.17. Van arribar els Lumière!
3. Proto-cinematografia
3.1. Els germans Lumière
3.2 Georges Méliès
4. El desenvolupament del llenguatge cinematogràfic
4.1. MRI (Model Representatiu Institucional) o Cinema Clàssic de Hollywood
4.2. Gèneres cinematogràfics
4.3. La qüestió de la versemblança
4.4. El cinema soviètic
4.5. Alternatives al MRI 1: el neorealismo italià
4.6. Alternatives al MRI 2: la nouvelle vague francesa
4.7. El cinema art
4.8. El Tercer Cinema
4.9. Manifest antropófago i l'estètica de la fam
4.10. Cinema i dictadures
5. Els altres mitjans audiovisuals
5.1. Estatut tècnic-cultural de la televisió
5.2. La identitat estètica de la televisió
5.3. Els gèneres televisius
5.4. Cinema i televisió
5.5. Efectes socioculturals de la televisió
5.6. La televisió per satèl·lit i per cable
5.7. La videografia
5.8 El videoart, les videoinstalaciones, el vídeo interactiu
5.9. La realitat virtual immersiva
5.10. Storytelling digital

Atenció personalitzada
Description

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)


Avaluació
 
Other comments and second exam session

L'avaluació de la present assignatura es compon d'1 treball (projecte) que ocuparà tot el quadrimestre i que contemplarà un lliurament preliminar obligatori.

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació
Bàsica

BAZIN, André: ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.

BENET Vicente J.: La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, Barcelona, 2004.

BORDWELL, David (y otros): El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977.

CASETTI, Francesco y di CHIO Federico: Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona, 1991.

CASETTI, Francesco: Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994.

ERNST, W. (2005). Let There Be Irony: Cultural History and Media Archaeology in Parallel Lines. Art History, 28(5), pp. 582–603

HUHTAMO, Erkki: Illusions in Motion. Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles. MIT Press, Cambridge Mass.; London, UK , 2013.

MANOVICH, Lev: The Language of New Media. MIT Press, Cambridge, MA,, 2001.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis: Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

Complementària

(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.