Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permet entendre els processos que han conduït a la societat actual
Analitza la percepció d’aquesta evolució històrica per part dels contemporanis dels fets, així com la interpretació i la reconstrucció posterior per part dels intermediaris culturals i polítics
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Dr. Arnabat (matí): El curt segle XX |
Característiques generals del segle XX
Àmbit cronològic |
Dr. Arnabat (matí): L'imperialisme i la Primera Guerra Mundial |
Causes i conseqüències de l'Imperialisme
Causes i conseqüències de la Primera Guerra Mundial |
Dr. Arnabat (matí): La revolució soviètica |
La revolució soviètica
El naixement de la URSS |
Dr. Arnabat (matí): Entreguerres (1920-1940) |
Els feliços anys vint
El crak del 1929
La crisi mundial |
Dr. Arnabat (matí): Els feixismes i la Segona Guerra Mundial |
Feixisme italià
Nazisme
Segona Guerra Mundial |
Dr. Arnabat (matí): La Guerra Freda |
Guerra Freda
Descolonització
Tercer Món
Crisi del petroli |
Dr. Arnabat (matí): La Unió Europea |
Formació de la UE
Evolució de la UE |
Dr. Arnabat (matí): El món després de la caiguda del mur de Berlín |
La caiguda del mur i l'esfondrament de la URSS
D'un món bipolar a un món multipolarç
La globalització
Les desigualtats |
Dr. Moreno (tarda): Tema 1: Antecedents i aspectes definitoris del segle XX |
|
Dr. Moreno (tarda): Tema 2: La Primera Guerra Mundial, 1914-1918 |
|
Dr. Moreno (tarda): Tema 3: Els disturbis russos de 1905 i les dues Revolucions de 1917 |
|
Dr. Moreno (tarda): Tema 4: El Període d'Entreguerres, 1918-1939 |
|
Dr. Moreno (tarda): Tema 5: La Segona Guerra Mundial, 1939-1945 |
|
Dr. Moreno (tarda): Tema 6: El món de després de la Segona Guerra Mundial, 1945-1991 |
|
Dr. Moreno (tarda): Tema 7: La gènesi del present, 1991-2000 |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
15 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Sessió Magistral |
|
32 |
53 |
85 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
7 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats fora de l'aula per part de l'estudiant. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura dins l'aula. |
Sessió Magistral |
Explicacions del professor a classe |
Atenció personalitzada |
Entrevistes individuals del professor amb els alumnes per plantejar el seguiment de l'assignatura i la orientació del treball de recerca. |
Descripció |
Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
DR. RAMON ARNABAT (GRUP MATÍ): Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats relacionades amb la temàtica de l'assignatura, fora de l'aula per part de l'estudiant. |
40% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
DR. RAMON ARNABAT (GRUP MATÍ): Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
En un context presencial, virtual o semipresencial
|
10% |
Proves mixtes |
|
DR. RAMON ARNABAT (GRUP MATÍ): Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
PAUTES D'AVALUACIÓ DEL DR. XAVIER MORENO (GRUP DE LA TARDA): Els alumnes seguiran el mètode d'avaluació continuada i per a superar l'assignatura hauran d'obtenir una qualificació mínima de 5 punts. En primera convocatoria (competències A1 i CT5) es farà un Examen Parcial amb l'estructura següent: - APARTAT TEÒRIC (75% de la nota): 3 preguntes de desenvolupament sobre aspectes tractats en el temari. - APARTAT PRÀCTIC (25% de la nota): preguntes de resposta concisa a partir d'un o dos textos extrets dels pràctics treballats a classe. El valor de la nota de l'examen, a efectes de la convocatòria, és alliberador de temari i té un valor del 50 per cent de la nota. Els alumnes que hagin aprovat aquest Examen Parcial s'hauran de presentar a l'Examen Final, en què s'avaluarà de la resta del temari amb un valor del 50 per cent restant de la nota; mentre que els hagin suspès o no s'hagin presentat a l'Examen Parcial, s'hauran d'examinar de tots els continguts de l'assignatura amb un valor del 100 per cent de la nota. En segona convocatoria (també competències A1 i CT5) es farà un Examen de Recuperació als alumnes suspesos (menys de 5 punts) o no presentats a la primera, amb la mateixa estructura dels exàmens de la primera convocatòria (apartat teòric, 75% de la nota; apartat pràctic, 25% de la nota). El valor de la nota de l'examen, a efectes de la convocatòria, serà igualment del 100 per cent.
APUNT DEL DR. RAMÓN ARNABAT (GRUP DEL MATÍ): Els alumnes segueixen l'avaluació continuada, i la qualificació final serà la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en les activitats i proves plantejades. Els alumnes que no superin la qualificació de 5, podran examinar-se de tot el temari de l'assignatura en una segona convocatòria.
AVÍS: Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
Ebrey, et al, A History of World Societies (vol. C): 1775 to the Present, Bedford, 2015
|
Castells, Manuel: Redes de indignación y Esperanza, Alianza Editorial, Madrid, 2012 Fontana, Josep: Por el bien del Imperio. Una historia del Mundo desde 1945, Pasado y presente, Barcelona, 2011. Fuentes, Juan Francisco i La Parra, Emilio: Historia universal del siglo XX, Síntesis, Madrid, 2008. Hobsbawm, Eric: Historia del siglo XX: 1914-1991, Crítica, Barcelona, 2008. Keylor, William R.: A World of Nations, Oxford University Press, New York - Oxford, 2009. Judt, Tony: Postguerra: una historia de Europa desde 1945, Taurus, Barcelona, 2006. Judt, Tony: Pensar el siglo XX, Taurus, Barcelona, 2012. Procacci, Giuliano: Historia general del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001. Ucelay Da Cal, Enric i Veiga, Francesc, La fi del segon mileni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelkona: 1994, Planeta. Watson, Peter, Historia intelectual del siglo XX, Barcelona: Crítica, 2002. |
Complementària |
Piketty, Thomas, El capital al segle XXI, RBA, 2014
Eley, Geof, Un mundo que ganar, Crítica, 2003
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|