DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL Codi 12224008
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PUIG VALLVERDÚ, GUILLEM
Adreça electrònica guillem.puig@urv.cat
Professors/es
PUIG VALLVERDÚ, GUILLEM
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L’objectiu de l’assignatura és el coneixement de les línies fonamentals de l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permeti entendre els processos que han dut a la societat actual. </p><div>Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permet entendre els processos que han conduït a la societat actual
Analitza la percepció d’aquesta evolució històrica per part dels contemporanis dels fets, així com la interpretació i la reconstrucció posterior per part dels intermediaris culturals i polítics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Dr. Arnabat (matí): El curt segle XX Característiques generals del segle XX
Àmbit cronològic
Dr. Arnabat (matí): L'imperialisme i la Primera Guerra Mundial Causes i conseqüències de l'Imperialisme
Causes i conseqüències de la Primera Guerra Mundial
Dr. Arnabat (matí): La revolució soviètica La revolució soviètica
El naixement de la URSS
Dr. Arnabat (matí): Entreguerres (1920-1940) Els feliços anys vint
El crak del 1929
La crisi mundial
Dr. Arnabat (matí): Els feixismes i la Segona Guerra Mundial Feixisme italià
Nazisme
Segona Guerra Mundial
Dr. Arnabat (matí): La Guerra Freda Guerra Freda
Descolonització
Tercer Món
Crisi del petroli
Dr. Arnabat (matí): La Unió Europea Formació de la UE
Evolució de la UE
Dr. Arnabat (matí): El món després de la caiguda del mur de Berlín La caiguda del mur i l'esfondrament de la URSS
D'un món bipolar a un món multipolarç
La globalització
Les desigualtats
Dr. Moreno (tarda): Tema 1: Antecedents i aspectes definitoris del segle XX
Dr. Moreno (tarda): Tema 2: La Primera Guerra Mundial, 1914-1918
Dr. Moreno (tarda): Tema 3: Els disturbis russos de 1905 i les dues Revolucions de 1917
Dr. Moreno (tarda): Tema 4: El Període d'Entreguerres, 1918-1939
Dr. Moreno (tarda): Tema 5: La Segona Guerra Mundial, 1939-1945
Dr. Moreno (tarda): Tema 6: El món de després de la Segona Guerra Mundial, 1945-1991
Dr. Moreno (tarda): Tema 7: La gènesi del present, 1991-2000

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A1
CT5
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
CT5
10 15 25
Sessió Magistral
A1
32 53 85
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
4 7 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats fora de l'aula per part de l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura dins l'aula.
Sessió Magistral Explicacions del professor a classe
Atenció personalitzada Entrevistes individuals del professor amb els alumnes per plantejar el seguiment de l'assignatura i la orientació del treball de recerca.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
CT5
DR. RAMON ARNABAT (GRUP MATÍ): Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats relacionades amb la temàtica de l'assignatura, fora de l'aula per part de l'estudiant. 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
CT5
DR. RAMON ARNABAT (GRUP MATÍ): Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
En un context presencial, virtual o semipresencial

10%
Proves mixtes
A1
DR. RAMON ARNABAT (GRUP MATÍ): Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria


PAUTES D'AVALUACIÓ DEL DR. XAVIER MORENO (GRUP DE LA TARDA):

Els alumnes seguiran el mètode d'avaluació continuada i per a superar l'assignatura hauran d'obtenir una qualificació mínima de 5 punts.

En primera convocatoria (competències A1 i CT5) es farà un Examen Parcial amb l'estructura següent: - APARTAT TEÒRIC (75% de la nota): 3 preguntes de desenvolupament sobre aspectes tractats en el temari. - APARTAT PRÀCTIC (25% de la nota): preguntes de resposta concisa a partir d'un o dos textos extrets dels pràctics treballats a classe. El valor de la nota de l'examen, a efectes de la convocatòria, és alliberador de temari i té un valor del 50 per cent de la nota. Els alumnes que hagin aprovat aquest Examen Parcial s'hauran de presentar a l'Examen Final, en què s'avaluarà de la resta del temari amb un valor del 50 per cent restant de la nota; mentre que els hagin suspès o no s'hagin presentat a l'Examen Parcial, s'hauran d'examinar de tots els continguts de l'assignatura amb un valor del 100 per cent de la nota.

En segona convocatoria (també competències A1 i CT5) es farà un Examen de Recuperació als alumnes suspesos (menys de 5 punts) o no presentats a la primera, amb la mateixa estructura dels exàmens de la primera convocatòria (apartat teòric, 75% de la nota; apartat pràctic, 25% de la nota). El valor de la nota de l'examen, a efectes de la convocatòria, serà igualment del 100 per cent.


APUNT DEL DR. RAMÓN ARNABAT (GRUP DEL MATÍ):

Els alumnes segueixen l'avaluació continuada, i la qualificació final serà la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en les activitats i proves plantejades. Els alumnes que no superin la qualificació de 5, podran examinar-se de tot el temari de l'assignatura en una segona convocatòria.


AVÍS: Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Ebrey, et al, A History of World Societies (vol. C): 1775 to the Present, Bedford, 2015

Castells, Manuel: Redes de indignación y Esperanza, Alianza Editorial, Madrid, 2012

Fontana, Josep: Por el bien del Imperio. Una historia del Mundo desde 1945, Pasado y presente, Barcelona, 2011.

Fuentes, Juan Francisco i La Parra, Emilio: Historia universal del siglo XX, Síntesis, Madrid, 2008.

Hobsbawm, Eric: Historia del siglo XX: 1914-1991, Crítica, Barcelona, 2008.

Keylor, William R.: A World of Nations, Oxford University Press, New York - Oxford, 2009.

Judt, Tony: Postguerra: una historia de Europa desde 1945, Taurus, Barcelona, 2006.

Judt, Tony: Pensar el siglo XX, Taurus, Barcelona, 2012.

Procacci, Giuliano: Historia general del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001.

Ucelay Da Cal, Enric i Veiga, Francesc, La fi del segon mileni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelkona: 1994, Planeta.

Watson, Peter, Historia intelectual del siglo XX, Barcelona: Crítica, 2002.

Complementària Piketty, Thomas, El capital al segle XXI, RBA, 2014
Eley, Geof, Un mundo que ganar, Crítica, 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent