DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA Código 12224101
Titulación
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
Correo-e xavier.ponce@urv.cat
alvaro.diez@urv.cat
Profesores/as
PONCE ALIFONSO, FRANCISCO JAVIER
DÍEZ AVILÉS, ÁLVARO
Web
Descripción general e información relevante

En aquesta assignatura es veuran els conceptes fonamentals d'economia i gestió d'empreses. 


Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
 A5 Conèixer l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa, parant una atenció especial a les empreses de publicitat i relacions públiques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix i comprèn el funcionament de l'economia capitalista i contemporània i dels seus elements i factors bàsics
Coneix i comprèn els conceptes bàsics de l’estudi de la macroeconomia i de l’economia d’empresa
 A5 Distingeix entre els diferents tipus d'organització empresarial
Comprèn el funcionament econòmic de l'empresa capitalista moderna: organització, finançament, màrqueting, fiscalitat...
És capaç d'elaborar un projecte d'empresa bàsic i viable
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
[ECONOMIA] Tema 1. Pensar com un economista 1.1. Què sabem i què no sabem
1.2. Les dades d'una economia
1.3. Els models econòmics
[ECONOMIA] Tema 2. La Microeconomia: com funcionen els mercats? 2.1. La demanda i l'oferta
2.2. L'autoregulació del mercat
2.3. Les fallades del mercat
[ECONOMIA] Tema 3. La Macroeconomia: com superar una crisi econòmica?
3.1. De la crisi de 1929 a la de 2009
3.2. La crisi del covid-19
3.3. El món de demà
[EMPRESA] Tema 4. Conceptes bàsics de gestió empresarial 4.1. L'entorn organizatiu
4.2. Definició d'organització
4.3. Les funcions directives básiques
[EMPRESA] Tema 5. Gestió d'àrees funcionals de l'empresa 5.1. Les àrees funcionals
5.2. Direcció de Recursos Human.
5.3. Direcció de Marketing
5.4. Altres àrees funcionals
[EMPRESA] Tema 6: Tècniques de gestió empresarial 6.1. eBusiness
6.2. Tècniques avançades de gestió empresarial
6.3. Projecte empresarial

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A5
CT6
5 5 10
Sessió Magistral
A1
A5
40 80 120
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A5
20 20 40
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves pràctiques
A1
A5
CT6
10 15 25
Proves de desenvolupament
A1
A5
CT6
10 15 25
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Sessions de treball per resoldre els problemes específics de cada alumne.

Atenció personalitzada
descripción
Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves de desenvolupament
A1
A5
CT6
Proves que inclouen preguntes sobre un tema, on l'estudiant ha de desenvolupar i relacionarels coneixements que té sobre la matèria. 50%
Proves pràctiques
A1
A5
CT6
Resoldre problemes o casos 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

1a convocatòria (avaluació continuada). Es realitzaran diferents proves i activitats al llarg el curs. La nota final serà la mitjana de l'obtinguda en el 1r quadrimestre ("Economia") i en el 2n quadrimestre ("Empresa"). No cal tenir aprovada cada part, sinó que és suficient amb que la nota mitjana entre "Economia" i "Empresa" sigui superior a 5.

2a convocatòria (examen final). Només s'ha de realitzar l'examen de la part no aprovada en 1a convocatòria. És a dir, si la nota en 1a convocatòria de la part de "Economia" o de "Empresa" és superior a 5, no cal avaluar-se de nou a la 2a convocatòria d'aquesta part.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica N. Gregory Mankiw, Principios de Economía, Cengage Learning Editores, 2017
Paul Krugman, Fundamentos de Economía, Ed. Reverté, 2015
Dani Rodrik, La paradoja de la globalización, Antoni Bosch Ed., 2012
Eduardo Bueno Campos, Organización de Empresas: Estructura, Procesos y Modelos, 2ª, 2007
Eduardo Bueno Campos, Curso Básico de Economía de la Empresa, 1ª, 2004
Andrew A. Adams, Juan Carlos Yáñez-Luna, Pedro I. González Ramírez, Mario Arias-Oliva, Kiyoshi Murat, "The social impact of Snowden’s revelations on Mexican youngsters", Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 2017
Jorge PELEGRÍN-BORONDO; Emma JUANEDA-AYENSA; Mario Arias-OLIVA; Carlos GONZÁLEZ-MENORCA, Umbrales psicológicos de precios: modelo de valoración de la oferta competitiva, Cuadernos de Estudios Empresariales, 2014
Jorge Pelegr?n-Borondo; Mario Arias-Oliva; Cristina Olarte-Pascual, Emotions, price and quality expectations in hotel services, Journal of Vacation Marketing, 2016
J. C. Yáñez-Luna, M. Arias-Oliva, M-learning : aceptación tecnológica de dispositivos móviles en la formación online, Revista de Tecnología, Ciencia y Educación, 2018
Andrew A. Adams, Mario Arias-Oliva, Ana María Lara Palma, Kiyoshi Murata, "Surveillance following Snowden: a major challenge in Spain", Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 2017

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.