Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A12 |
Aplicar les tècniques de planificació i organització integral de la comunicació d'una empresa o institució, així com dels seus instruments i suports organitzatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A12 |
Presenta una visió global i actual de la planificació de Mitjans
Analitza les característiques dels diferents mitjans de comunicació, convencionals i no convencionals
Coneix els diferents processos (compra, gestió, contacte amb el client, etc.) de l'estratègia i la planificació dels mitjans
Dissenya una campanya completa de planificació de mitjans
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.Introducció a la Planificació de Mitjans |
1.1.Mitjans Convencionals i NO Convencionals
1.2.La planificació i funcions del mitjans a Espanya (històrica)
1.3.La planificació de mitjans i el màrqueting
1.4.La planificació de mitjans avui.
1.5.Les Agències de Mitjans
1.6.Coneixements bàsics per poder planificar mitjans. |
2.Paràmetres Bàsics de la Planificació |
2.1. Producte/marca
2.2. Mercat
2.3. Publicitat
2.4. Oferta de mitjans
|
3.CONCEPTES BÀSICS |
3.1. La població o univers
3.2. El target group i el target audience
3.3. Penetració de mitjans
3.4. Audiència
3.5. Perfil d’audiència
3.6. Audiència útil i coeficient d’afinitat
3.7. Rating i Rating Point
3.8. OTS
3.9. Audiència acumulada
3.10. Duplicació d’audiència (fórmula d’Agostini i posteriors)
3.11. Share o quota de pantalla (per a TV)
3.12. Impactes o contactes
3.13. Audiència Neta
3.14. Cobertura
3.15. Gross rating point ( GRP )
3.16. El C/RP i el CPM
3.17. Terminologia básica i conceptes d’Internet (visites, págines vistes, impresions, CTR,
CPC...)
3.18. L’avaluació
3.19. L’optimització
|
4.MITJANS PUBLICITARIS CONVENCIONALS |
4.1. Definició i diferències entre Mitjà i Suport
4.2. Característiques dels mitjans:
4.2.1. Premsa diària
4.2.2. Revistes i suplements
4.2.3. Televisió. El zapping i anti-zapping. Les noves alternatives: el product placement, el bàrtering, les promocions, cortes exclusivos, patrocinis, etc.
4.2.4. Ràdio
4.2.5. Cinema
4.2.6. Mitjà exterior
4.2.7. Internet
|
5.LES FONTS D’INFORMACIÓ |
5.1. L’EGM
5.2. L’OJD
5.3. Kantar Media
5.4. Infoadex
5.5. Documentació sobre tarifes i d’altres informacions sobre els suports:Guìa de Medios Digital, Mecos i altres informacions via digital
5.6. Galileo
5.7. Jerarquias
5.8. Geomex
5.9. ComScore
|
6.SISTEMÀTICA DE TREBALL |
6.1. El briefing de mitjans i la definició d’objectius
6.2. Anàlisi de precedents
6.2.1.L’informe de la competència
6.2.2.La importància extraordinària de la creativitat publicitària
6.3. El contrabriefing
6.4. La definició d’objectius
6.5. Recomanació de mitjans
6.6. Recomanació de períodes d’activitat i intensitat de cada període
6.7. Selecció i recomanació de suports
6.8. Elaboració del calendari d’insercions o òptic estacional
6.9. Avaluació final abans de campanya
6.10. Negociació i compra
6.11. Seguiment del pla, comprovació i reparaments
6.12. L’avaluació final post-campanya
6.13. Anàlisis/seguiment competència
6.14. Sisitemes de remuneració de les Agències de Mitjans.
6.15. Descomptes i rappels.
6.16. Comisió agència i honoraris |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
20 |
60 |
80 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
8 |
10 |
Treballs |
|
2 |
14 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
0 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
30 |
6 |
36 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
L'assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi del Grau amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l'exposició de l'assignatura, la qual cosa no vol dir que s'hagi d'ometre l'exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l'anàlisi de dades d'abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l'afany didàctic de l'assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius,
L’assistència de l’alumnat a classe és obligatòria |
Sessió Magistral |
Temari de l'assignatura |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
És important significar que, durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris i de l’activitat de Publicitat i rrpp.. Llur contingut serà matèria de Treball Especial individual puntuable. Aquestes conferències es faran a la tarda del dia i hora consensuat amb els conferenciants i la presència dels alumnes serà obligatòria i puntuable. |
Treballs |
Treballs diversos i dos Treballs Especials del curs (Briefing i Planificació de MItjans de la Campany) amb presentació i exposició a classe a carrèc de grups de 4 alumnes aprox.
Igualment existirà un treball individual sobre les conferències impartides indicat anteriorment
|
Resolució de problemes, exercicis |
Segons característiques de cada problemàtica explicades a classe |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada i/o tutories individuals o en grups es realitzarà acordant dia i hora de la setmana amb el professor. La reunió es faria en el despatx 3.36
|
Descripció |
Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). Anterior a la situació excepcional pel Covid-19, l'atenció personalitzada era:
- Acordant dia i hora de la setmana amb el professor. La reunió es faria en el despatx 3.36
- Alguns dies, el professor informará previament que al finalitzar la classe hi hauran tutories voluntáries pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
Conferències: Treball individual sobre les conferències impartides pels professionals. Els alumnes solament podran fer aquest treball sobre les conferències que han assistit.
Actitud: participació a classe, proactivitat, silenci, motivació, assistencia conferències |
2 punt=20% |
Treballs |
|
Treballs: 30 % (3 punts). Equips de quatre alumnes aprox. Els treballs seran:
o Divesos Treballs: 1.50 puntos (Taules Dinàmiques:0.50 punt, Media Review: 0.50 punt, Sketch Out: 0.50 punt)
o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica: 1,50 punt.:
”Brief i plantejament d’un Pla de Mitjans “ (40%)
“Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)
|
3 punts=30% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l’assignatura. L’examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica. L’examen es pot fer en horari de classe. Els alumnes que no han superat un o dos exàmens alliberadors de matèria anteriors es presentarán necessariament a la Segona Convocatòria amb la matèria no superada. |
5 punts=50% |
Altres |
|
Ajuda final per superar l'assignatura |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle). |
Bàsica |
|
www.infoadex.es www.aimc.es www.ojd.es www.cuende.com www.guisdelosmediosdigital.es www.serviciomecos,com www.lazonamedia.com
González Lobo, María Ángeles; Enrique Carrero (5a. edició). "Manual de planificación de medios". Madrid: ESIC . Lectura obligatòria. Perlado Lamo de Espinosa, Marta (2006). Planificación de medios de comunicación de masas. Lectura obligatòria Moliné, Marçal (2000). La fuerza de la publicidad. Madrid: Cuadernos Cinco Días. Pérez Latre, Francisco J (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Barcelona: Ariel. Joaquin Sánches Herrera y Teresa Pintado Blanco. Nuevas tendencias en comunicación. Madrid: Esic 2010 Enrique Bigné. "Promoción Comercial" Madrid. Esic 2003 Antón Álverez Ruis. "La magia del Planner" Esic 2012 Raquel Ayestarán, Celia rasgen y Ana Sebastián. "Planificación estratégica y gestión de la publicidad" Esic 2012 Antón Álvarez "La magia del planner" Esic 2012 PAPÍ GÁLVEZ, Natalia (2006): Investigación y Planificación de Medios
Publicitarios: Cuaderno de Ejercicios. 1ª Edición. ISBN
84-611-3426-5 PAPÍ GÁLVEZ, Natalia (2009): “El Plan de Medios. Principales respuestas a la
eficacia publicitaria”, En Questiones Publicitarias. Revista Internacional de
comunicación y Publicidad, 2009 (artículo) FÜRST, P. (2004): Planificación de medios: conceptos y
funcionamiento de los medios, Ediciones la Montaña, Granada FÜRST, P. (2004): Planificación de medios: Técnicas y procedimientos para
la planificación, Ediciones la
Montaña, Granada FÜRST, P. (2005): Planificación de medios publicitarios (Cuaderno de
ejercicios y autoevaluación), Grupo Stadel-Conzepto Comunicación Creativa |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|