DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) PATROCINI I MECENATGE Código 12224215
Titulación
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RIBERA FERNÁNDEZ, XAVIER
Correo-e concepcion.esteve@urv.cat
xavier.ribera@urv.cat
Profesores/as
ESTEVE CABANES, CONCEPCION
RIBERA FERNÁNDEZ, XAVIER
Web
Descripción general e información relevante

Aquesta assignatura està dissenyada per a que l'estudiant reconegui les estratègies que les empreses i organitzacions tenen per millorar i/o consolidar la seva imatge fent especial incidència en les accions de RSC com el patrocini/ mecenatge/esponsorització/ col·laboració. L'objectiu global de l'assignatura és que els alumnes coneguin les opcions, tendències i possibilitats de interactuar amb els seus stakeholders per tal de obtenir un retorn beneficiós per l'empresa/organisme.


Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A12 Aplicar les tècniques de planificació i organització integral de la comunicació d'una empresa o institució, així com dels seus instruments i suports organitzatius.
 A18 Identificar, valorar, gestionar i protegir els actius intangibles de l’empresa o institució, afegint valor als seus productes i serveis i reforçant la seva reputació.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A12 Coneix els conceptes bàsics del patrocini i del mecenatge com a alternativa a la publicitat tradicional
 A18 Domina les principals tècniques de planificació i gestió de patrocini i mecenatge
És capaç d'elaborar un pla de patrocini o de mecenatge
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Els conceptes de patrocini i mecenatge. Significat i abast dels termes.

Història i actualitat.
2. El patrocini i el mecenatge com a fons de finançament.


El contracte de patrocini.

El conveni de col·laboració.
3. Responsabilitat Social Corporativa o d'empresa: actualitat i legislació. Organitzacions internacionals que treballen per la implementació de la RSC.

Imatge i reputació: Llibre Blanc de la RSC.

Pacte Mundial de la ONU per la RSC.
4. El patrocini esportiu. Casos pràctics.
5. El patrocini i el mecenatge en l’àmbit humanitari, social i cultural. Aspectes diferencials de les organitzacions de caire no lucratiu. La empresa tradicional com a contraposició a l'empresa del s.XXI.

Caraterístiques comunes i diferències.
6. Les fundacions.
La culminació del mecenatge.

Característiques i tipus de fundacions.
7. La fiscalitat del patrocini i el mecenatge. Alguns apunts bàsics.
Elaboració d'un projecte de patrocini
Guió bàsic de treball

Casos pràctics

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
22 38 60
Sessió Magistral
A18
20 12 32
Pràctiques de camp/sortides
A12
6 20 26
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A18
8 20 28
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària S'analitzaran casos de patrocini i mecenatge dins el context empresarial de la Responsabilitat Social Corporativa.
S'analitzaran aspectes de la comunicació empresarial
Sessió Magistral Explicacions de la teoria de la Responsabilitat Social Corporativa, de la comunicació empresarial, gestió d'intangibles, patrocini, mecenatge, esponsorització.
Pràctiques de camp/sortides Sortida per visitar una multinacional petroquímica de l'àrea, per conèixer de primera mà la seva política de patrocini, mecenatge i altres práctiques de comunicació empresarial
Atenció personalitzada Tutories individualitzada amb els alumnes

Atenció personalitzada
descripción

Es preveu fer tutories a petició dels alumnes per preparar el treball final.


Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A12
Pràctiques a classe, anàlisi de projectes de patrocini i mecenatge 30%
Pràctiques de camp/sortides
A12
Es demanarà una valoració crítica i propostes de millora de la visita a la empresa multinacional. 10%
Proves pràctiques
A18
Presentació a plató d'un projecte de patrocini o mecenatge 50%
Otros  

Assistència, participació i actitud

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'assistència a classe, a les conferències i els exercicis i participació a l'aula representen el 50% de la nota final.

El treball de grup representa el 50% de la nota final.

L'examen final és obligatori per a tots aquell@s que no assoleixen aquests mínims.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia Bàsica

   Comunicación Total, Angel Luis Cervera Santoni Ed. ESIC

ü       La gestión professional de la imagencorporativa, Justo Villafañe, Ed. Piramide

ü       Responsabilidad Social Corporativa., Jordi Morros Ribera, Ed. FC Editorial

ü       Comunicacion Estratègica, Fco. Javier Garrido, Ed. Gestión 20

ü       Manuel Palencia-Lefler, L'activitat professional de cercar recursos, Pleniluni, 2003

ü       JL. Martínez y A. Simon y Agüero, La acción social en la empresa: el caso español y latinoamericano, Prentice-Hall Finantial Times - Madrid, 2003

ü       Pere Clotas y Cierco, El patrocini empresarial, Col·lecció Seny i Rauxa. LID Editorial Empresarial. Barcelona, 2008

ü       Parés i Maicas, M.(1994). La nueva filantropía y la comunicación social: mecenazgo, fundación y patrocinio. Col. Comunicación y RP. Barcelona: ESERP/UB.

ü       Amado, J. De Andrés (1996). Mecenazgo y patrocinio: las claves del marketing del s.XXI. Madrid: Editmex.

ü       Guardia, R. Y Renart, L. (1995). Estrategia competitiva y responsabilidad social. Barcelona: IESE.

ü       Altarriba, Francesc Xavier (2001). Guia práctica del mecenazgo. Barcelona: Ediciones Mecalux.

ü       Solano Santos, Luis felipe (2008). Patrocinio y mecenazgo: instrumentos de responsabilidad social corporativa. Madrid: Madrid: Ed. Fragua Comunicación

ü        Navarro Garcia, Fernando (2008) Responsabilidad Social Corporativa Ed ESIC

ü       Szybowicz,A. Y Magistrali, S. (1990). Esponsorización y mecenazgo. Barcelona: Ed. Gestión 2000

ü       Garcia del Junco, Julio, Palacios Florencio, Beatriz y Espasandin Bustelo, Francisco (2014) Ed. Piramide

____________________________________________________________

ü    

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.