DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL Código 12234001
Titulación
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formació bàsica Primer 1Q
Impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BÖCKER , RAFAEL
Correo-e rafael.bocker@urv.cat
samsonsegun.fashola@urv.cat
Profesores/as
BÖCKER , RAFAEL
FASHOLA , SAMSON SEGUN
Web
Descripción general e información relevante

Aquesta assignaturas’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de lesautoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes lesactivitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al Campus Virtual (Moodle)de l’assignatura.

L'assignatura proporciona als alumnes les nocions bàsiques d'estructura i canvi social, analitzant les transformacions que van donar lloc al pas de la societat industrial a la societat postindustrial.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els factors estructurants de les societats avançades des d'una perspectiva analítica sociològica
Analitza els debats teòrics actuals sobre l’explicació de les transformacions de la societat avançada
Treballa una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i els emmarca en el seu procés de construcció social
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. La noció d'estructura social 1. El concepte d’estructura social.
2. L’estructura social com a xarxa de relacions.
3. El canvi social en el segle XX: De la societat industrial a la societat postindustrial.

Tema 2. Pautas demogràfiques en les societats avançades. 4. Estructura demogràfica i societat.
5. Canvis migratoris.
Tema 3. Les transformacions en la família. 6. La vigencia de la societat patriarcal.
7. Noves formes familiars.
Tema 4. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. 8. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
9. Els factors de la desigualtat social.
Tema 5. Les transformacions en el treball. 10. Revisió crítica del concepte de treball.
11. Canvis en l’organització del treball.
Tema 6. Política i estructura social. 12. Estructures de poder polític i estructura social.
13. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política.
Tema 7. Estructura cultural i estructura social. 14. Les transformacions dels valors en les societats avançades.
15. La (re)producció cultural en la societat.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
12 0 12
Sessió Magistral
A1
21 25 46
Presentacions / exposicions
A1
14 20 34
Treballs
A1
8 39 47
Resolució de problemes, exercicis
A1
7 0 7
Atenció personalitzada
A1
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicacions sobre les qüestions introductòries de la matèria
Sessió Magistral Exposicions per part del professor dels continguts del temari amb la utilització de mitjans tècnics adequats
Presentacions / exposicions Exposicions orals sobre determinats temes inclosos al programa de l'assignatura i sobre les lectures complementàries
Treballs 1) Elaboració d'un treball pràctic
2) Realització d'un treball d'investigació sobre un dels subtemes de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes sobre la teoria
Atenció personalitzada Tutories personalitzades, individuals o grupals, en funció de les necessitats dels alumnes

Atenció personalitzada
descripción

Durant el curs2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal deresoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades ambl’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curss’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenciópersonalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

El professor / a guiarà als alumnes de forma individual i grupal a la realització de les activitats de l'assignatura, i en els treballs en els següents aspectes: 1. L'elecció del tema escollit a desenvolupar. 2. La metodologia a desenvolupar. 3. L'anàlisi de les dades a realitzar. 4. La presentació final. Es reunirà amb el grup al llarg del curs per tractar els aspectes puntuals que vagin sorgint al voltant del treball.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A1
Presentacions orals / visuals de treballs en grup sobre els continguts del temari 20%
Treballs
A1
1) L'elaboració d'un treball pràctic
2) La realització d'un treball d'investigació sobre un dels subtemes de l'assignatura
50%
Proves de desenvolupament
A1
Una prova de desenvolupament a respondre el dia de l'examen 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Si l'evolució de lasituació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluacióperquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin elsorganismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum denotícies del Campus Virtual (Moodle).

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., Desarrollo, industria y empresa, Tecnos, Madrid
Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., Capitalismo global: aspectos sociológicos, Grupo 5, Madrid
Brunet, I.; Böcker Zavaro, R. et al., Formación Profesional e Innovación en Cataluña, Edicions Bellaterra, Barcelona
Crompton, R., Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales., Tecnos, Madrid
Giddens, A., Sociologia, Alianza Editorial, Madrid
Lucas Marin, A. (coord.), Estructura social. La realidad de las sociedades avanzadas, Pearson Prentice Hall, Madrid

Altres referències bibliogràfiques:

 

Aguilar, S. (2001): Ordre i desordre. Manual d’estructura i canvi de les societats. Ed. Hacer. Barcelona.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós. Barcelona.

Beltrán. M. (2004): La estructura social. Ariel Sociología. Barcelona.

Caravana, J., De Francisco, A. (comp.) (1993): Teorías contemporáneas de las clases sociales. Ed. Pablo Iglesias. Madrid.

De Francisco, A. (1997). Sociología y cambio social. Ariel. Barcelona.

Giddens, A. (1991): La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Alianza. Madrid.

Heller, A. (2002): Sociología de la vida cotidiana. Ed. Península. Barcelona.

Inglehart, R. (1990): El cambio cultural en las sociedades avanzadas. CIS. Madrid.

Kerbo, H. R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y comparada. McGraw-Hill. Madrid.

Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània. Proa-UAB.  Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.