DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA Código 12234003
Titulación
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
Correo-e jm.gavilan@urv.cat
anabel.folch@urv.cat
blanca.valles@urv.cat
Profesores/as
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
FOLCH MAS, ANA ISABEL
VALLÈS CARRERAS, BLANCA
Web
Descripción general e información relevante

'Introducció a la psicologia' és una via d'entrada per conèixer els principis bàsics que regeixen la psicologia humana i la seva aplicació, des d'un vessant empíric, adaptat als estudis de comunicació. L'assignatura gira al voltant dels processos psicològics bàsics, tals com la percepció, la memòria, la motivació, les emocions, l'aprenentatge... i pretén donar una idea global de les nostres capacitats i limitacions. Les unitats temàtiques es disposen tenint en compte les dimensions intel·lectual, emocional i social. En definitiva, es tracta d'una primera aproximació a què fem, com i per què ho fem.



Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.

 



Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix de quina manera aborda la psicologia l’estudi científic dels processos mentals subjacents al comportament humà, tenint en compte els models teòrics i metodològics d’aquesta disciplina
Comprèn el funcionament bàsic del psiquisme humà, els seus fonaments biològics i la seva dimensió social
Es familiaritza amb els principals conceptes teòrics i procediments d’investigació utilitzats en l’estudi dels processos psicològics bàsics
Reconeix la incidència dels factors psicològics i dels seus condicionants biològics i socials en l’àmbit de les ciències de la comunicació
Projecta els coneixements psicològics adquirits en els diversos camps aplicats de les ciències de la comunicació (publicitat, periodisme, comunicació audiovisual)
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Unitat temàtica I. Introducció i conceptes generals. Tema 1. La psicologia com a ciència.
Tema 2. Models psicològics de la conducta humana.
Unitat temàtica II. Bases psicobiològiques de la conducta.
Tema 3. Estructura i funció del sistema nerviós. Filogènia i ontogènia. Herència i ambient.
Unitat temàtica III. Processos psicosocials bàsics. Dimensió cognitiva:
Tema 4. Sensació, percepció i atenció.
Tema 5. Aprenentatge i memòria.
Tema 6. Intel·ligència.
Tema 7. Pensament i Llenguatge
Dimensió emocional:
Tema 8. Motivació i emoció.
Tema 9. Personalitat i trastorns psicològics.
Dimensió social:
Tema 10. Societat i cultura.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
32 40 72
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT5
12 30 42
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
CT5
10 20 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries -Prendre contacte amb els alumnes i copsar el nivell de coneixements que aquests tenen respecte a la matèria a impartir.
-Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts de l'assignatura.
- Visionat de vídeos il·lustratius dels conceptes teòrics exposats.
- Resolució de dubtes i debat crític dels materials.
- Realització de qüestionaris de comprensió de continguts a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Realització d'exercicis teòrics/pràctics i anàlisis de casos particulars.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària - Realització d'experiments i casos pràctics psicològics clàssics a l'aula i posterior discussió.
Atenció personalitzada -Facilitació d'atenció directa i personalitzada a l'alume al llarg del curs per tal que aquest tingui l'oportunitat de plantejar preguntes relacionades amb la matèria impartida a classe i resoldre dubtes.

Atenció personalitzada
descripción

En l'horari d'atenció l'alumne tindrà l'oportunitat de plantejar problemes concrets i discutir els dubtes que puguin sorgir durant el desenvolupament de l'assignatura, en referència tant als continguts teòrics com pràctics. També serà un espai de retroalimentació i comunicació bidireccional del que tant alumnes com professor se'n podran veure beneficiats.


Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

 



Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT5
A través de la realització dels exercicis i resolució de problemes, l'alumne podrà aplicar la teoria apresa durant les sesions magistrals. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
CT5
A través d'aquests suposits pràctics l'alumne podrà resoldre casos relacionats amb la matèria impartida durant les sessions magistrals.
20%
Proves objectives de tipus test
A2
Els continguts donats a teoria seran avaluats mitjançant proves tipus test. 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els coneixements apresos durant el curs s'avaluaran a través de proves objectives d'opció múltiple de resposta (tipus test). La part teòrica tindrà un pes d'un 60% respecte el total de l'assignatura i s'avaluarà mitjançant dues proves. La primera serà a meitat de curs (parcial alliberador) i la segona (examen final 1) a final de curs. Els alumnes que no superin el parcial alliberador aniran a l'examen final 1 amb tota la matèria. Els que l'aprovin s'avaluaran només dels continguts de la segona part del curs (segon parcial). En aquest cas, la nota final de teoria serà la mitja entre el primer i el segon parcial.

La part pràctica tindrà una única avaluació a finals de curs. Aquesta constarà d'un examen tipus test i exercicis pràctics (informes). El pes de les pràctiques a l'assignatura és del 40% (el professor establirà quin percentatge dóna a l'examen i als exercicis). La nota final de l'assignatura serà la nota ponderada dels exàmens teòrics i de la nota final de pràctiques. Per poder fer mitja de teoria i pràctiques, tots els alumnes han de superar la part teòrica amb una puntuació mínima de 5.

Els alumnes que no superin els exàmens de primera convocatòria hauran de presentar-se a la segona convocatòria (examen final 2). Aquesta segona i última convocatòria consistirà en un únic examen final que inclourà preguntes de tots els continguts impartits durant el curs, tant a teoria com a pràctiques. Caldrà superar com a mínim el 50% de les preguntes (una vegades restats els errors) per tal de superar l'assignatura.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Lahey, B., Introducción a la Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Mc Graw-Hill, 2009.
Delgado, M.L., Fundamentos de Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2013.
Díaz, D., Izquierdo, E. y Bajo, M., Psicología de la comunicación, Última edición., Madrid: Centro de Estudios Financieros, 2017.
Morris, C.G., Introducción a la Psicología, Última edición., México: Prentice Hall, 2001.
Myers, D.G., Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2005.

Complementària Goldstein, E.B., Sensación y percepción, Última edición., México: International Thomson Editores, 1999.
LEAHEY, T. H., Historia de la Psicología, Última edición. , Madrid: Prentice-Hall.
Domjan, M. , Principios del aprendizaje y la conducta, Última edición. , México: International Thomson Editores.
Pinker, S., El instinto del lenguaje, Última edición., Madrid: Alianza, 1996.
Feist, J., Feist, G. J., y Roberts, T., Teorías de la personalidad, Última edición, México: McGraw-Hill, 2014
Myers D.G. y Twenge, J.M., Psicología social, Última edición, México: McGraw-Hill, 2019

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.