DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) TEORIES DE LA COMUNICACIÓ Codi 12234004
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica jordi.farre@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Professors/es
FARRÉ COMA, JORGE
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant

L'assignatura de Teories de la Comunicació presenta el saber acumulat a partir del desenvolupament teòric i la recerca en l'àmbit de la comunicació i els mitjans. És una assignatura de metateoria, és a dir, parlarem de teories (no farem teoria) i les exposarem seguint una classificació teòrica, això és, centrant-nos en com enfoquen l'explicació del fenomen comunicatiu.

Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i comprèn la presència de la comunicació i la informació en el sistema social
Interpreta les formes bàsiques d’impacte dels mitjans de comunicació sobre els seus públics
Coneix la investigació comunicativa actual i els seus principals mètodes, resultats, teories i escoles
Analitza els elements més rellevants de la comunicació que intervenen en l’activitat dels professionals del sector
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
tema 1 - Teories de la comunicació i recerca comunicativa

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: És real la realitat?

Per donar resposta a aquest interrogant es treballen els usos i efectes de la tecnologia des d'una perspectiva històrica i acumulativa tot incidint d'una banda, en el determinisme i els condicionants de les formes i suports tecnològics i, d'altra banda, en la construcció social de les tecnologies de la informació i la comunicació.

1.1 Principals conceptes i models clàssics del procés comunicatiu
1.2 Perspectiva històrica de les teories de la comunicació
1.3 Teories de la comunicació i dimensions d'anàlisi
1.4. L'Escola de Toronto i les formes tecnològiques, més enllà del determinisme tecnològic: els seus efectes i usos sobre la realitat

tema 2 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament estructuralista

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Llibertat o manipulació?

De forma transversal s'apofundeix en el poder i el context ideològic com a factors configuradors de les escoles clàssiques de pensament comunicatiu i les respostes dominants que s'arbitren per assolir els objectius de persuasió, manipulació, seducció i gratificació.
2.1 Escola de Frankfurt i pensament crític
2.2 Determinisme econòmic i colonització de les consciències
2.3 Funcionalisme i estructuralisme
2.4 Apocalíptics o Integrats: Usos i gratificacions versus falses necessitats
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament subjectivista

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Tot és comunicació o tot és comèdia?

Per donar resposta a aquest interrogant es proposa que es treballin les autorepresentacions i "performances" per tal de configurar les principals motivacions, vocacions, emocions i expectatives generades al voltant d'allò que es vol fer, i allò que no es faria, en el món de la comunicació.

3.1 Identitats, subjectivitats i comunicació
3.2 Constructivisme
3.3 Interaccionisme simbòlic
3.4 Estereotips, llocs comuns i visibilitats transformadores
tema 4 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament dual.

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Cultura o cultures?

Com en el cas de la tecnologia i el context històric, al llarg dels tres temes anteriors es fa un seguiment de la música com a forma de comunicació omnipresent que es culmina en aquest darrer tema tot tractant de donar una resposta comprensiva a aquest fenomen cultural i de consum en termes de cultura popular, apropiació sociocultural i reivindicació generacional. La reflexió ens serveix per eixamplar l'anàlisi a altres formes culturals emergents i en transformació com el cinema, la ràdio, els influencers en les xarxes socials, els videojocs, etcètera.
4.1 Escola de Birmingham
4.2 Estudis culturals i anàlisis de recepció
4.3 Del text al context, de l'estructura a les cultures
4.4 Joves, identitats col·lectives i processos de significació generacional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A2
CT2
30 0 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
CT2
CT5
25 15 40
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
CT2
CT5
0 75 75
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels i de les alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Al llarg del curs es contextualizarà l'assignatura i es plantejarà un recorregut per les diferents teories a través de sessions presencials, plantejament de debats,discussió de textos...
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Durant el curs es programaran diversos debats i activitats d'anàlisi a l'aula.
Atenció personalitzada Tutories i seguiment del treball tant individual com grupal.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

 Per a sol·licitar una tutoria cal escriure a: jordi. farre@urv.cat/juanluis.gonzalo@urv.cat



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A2
CT2
CT5
Al llarg del quadrimestre es realitzaran quatre proves escrites, cadascuna de les quals tindrà un pes a la nota del 25%. 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura en primera convocatòria cal lliurar i aprovar totes les proves de desenvolupament, dins del calendari establert. Es farà mitjana amb totes les notes aprovades i/o si se n'ha suspès una de les proves amb una qualificació mínima de 4.

La segona convocatòria consisteix en la recuperació d'aquelles parts de l'assignatura que no hagin estat superades.

- Qui no hagi superat una o dues proves de desenvolupament les haurà de repetir en segona convocatòria.

- En el cas de tenir 3 o més proves proves suspeses, caldrà fer un examen final del conjunt de l'assignatura.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

Baudrillard, J. (2001), La guerra del Golfo no ha tenido lugar, Barcelona, Anagrama.

Bourdieu, P. (1997), Sobre la televisió, Barcelona, Edicions 62.

Bryant, J. & Zillmann, D. (comps.) (1996), Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías, Barcelona, Paidós.

Castells, M., (1997-1998), La era de la información: economía, sociedad y cultura, 3 vols., Madrid, Alianza.

Dayan, D. (comp.) (1997),  En busca del público, Barcelona, Gedisa. 

Eco, U. (1999), La estrategia de la ilusión, Barcelona, Lumen.

Farré, J. (2005) Invitació a la teoria de la comunicació. Valls, Cossetània.  

Giroux, H. (2003), Cine y entretenimiento, Barcelona, Paidós.

Goffman, E. (1991), Los momentos y sus hombres, Barcelona, Paidós.

Habermas, J. (1987), Teoría de la acción comunicativa, 2 vols., Madrid, Taurus.

Luhmann, N. (2000), La realidad de los medios de masas, Barcelona, Anthropos.

Marcuse, H. (1993), El hombre unidimensional, Barcelona, Planeta-De Agostini.

Mattelart, A. (1998), La mundialización de la comunicación, Barcelona, Paidós.

McLuhan, M. (1996), Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano, Barcelona, Paidós.

Morley, D. (1996), Televisión, audiencias y estudios culturales, Buenos Aires, Amorrortu.

Silverstone, R. (2004), ¿Por qué estudiar los medios?, Buenos Aires, Amorrortu.

Thompson, J.B. (1998), Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós.

Tuchman, G. (1983), La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Barcelona, Gustavo Gili.

Wimmer, R. & Dominick, J. (2001), Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación, México, International Thomson.

Cada tema té associades unes lectures obligatòries que es poden consultar al programa de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent