DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL Codi 12234008
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PUIG VALLVERDÚ, GUILLEM
Adreça electrònica guillem.puig@urv.cat
Professors/es
PUIG VALLVERDÚ, GUILLEM
Web
Descripció general i informació rellevant

L’objectiu de l’assignatura és el coneixement de les línies fonamentals de l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permeti entendre els processos que han dut a la societat actual.

Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)  estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permet entendre els processos que han conduït a la societat actual
Analitza la percepció d’aquesta evolució històrica per part dels contemporanis dels fets, així com la interpretació i la reconstrucció posterior per part dels intermediaris culturals i polítics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Dr. Arnabat (matí): El curt segle XX Característiques generals del segle XX
Àmbit cronològic
Dr. Arnabat (matí): L'imperialisme i la Primera Guerra Mundial Causes i conseqüències de l'Imperialisme
Causes i conseqüències de la Primera Guerra Mundial
Dr. Arnabat (matí): La revolució soviètica La revolució soviètica
El naixement de la URSS
Dr. Arnabat (matí): Entreguerres (1920-1940) Els feliços anys vint
El crak del 1929
La crisi mundial
Dr. Arnabat (matí): Els feixismes i la Segona Guerra Mundial Feixisme italià
Nazisme
Segona Guerra Mundial
Dr. Arnabat (matí): La Guerra Freda Guerra Freda
Descolonització
Tercer Món
Crisi del petroli
Dr. Arnabat (matí): La Unió Europea Formació de la UE
Evolució de la UE
Dr. Arnabat (matí): El món després de la caiguda del mur de Berlín La caiguda del mur i l'esfondrament de la URSS
D'un món bipolar a un món multipolarç
La globalització
Les desigualtats
Dr. Moreno (tarda): Tema 1: Antecedents i aspectes definitoris del segle XX
Dr. Moreno (tarda): Tema 2: La Primera Guerra Mundial, 1914-1918
Dr. Moreno (tarda): Tema 3: Els disturbis russos de 1905 i les dues Revolucions de 1917
Dr. Moreno (tarda): Tema 4: El Període d'Entreguerres, 1918-1939
Dr. Moreno (tarda): Tema 5: La Segona Guerra Mundial, 1939-1945
Dr. Moreno (tarda): Tema 6: El món de després de la Segona Guerra Mundial, 1945-1991
Dr. Moreno (tarda): Tema 7: La gènesi del present, 1991-2000

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A1
CT5
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
CT5
10 15 25
Sessió Magistral
A1
32 53 85
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
4 7 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats fora de l'aula per part de l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura dins l'aula.
Sessió Magistral Explicacions del professor a classe
Atenció personalitzada Entrevistes individuals del professor amb els alumnes per plantejar el seguiment de l'assignatura i la orientació del treball de recerca.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
CT5
DR. RAMON ARNABAT (GRUP MATÍ): Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats relacionades amb la temàtica de l'assignatura, fora de l'aula per part de l'estudiant. . 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
CT5
DR. RAMON ARNABAT (GRUP MATÍ): Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
En un context presencial, virtual o semipresencial

10%
Proves mixtes
A1
DR. RAMON ARNABAT (GRUP MATÍ): Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PAUTES D'AVALUACIÓ DEL DR. XAVIER MORENO (GRUP DE LA TARDA):

Els alumnes seguiran el mètode d'avaluació continuada i per a superar l'assignatura hauran d'obtenir una qualificació mínima de 5 punts.

En primera convocatoria (competències A1 i CT5) es farà un Examen Parcial amb l'estructura següent: - APARTAT TEÒRIC (75% de la nota): 3 preguntes de desenvolupament sobre aspectes tractats en el temari. - APARTAT PRÀCTIC (25% de la nota): preguntes de resposta concisa a partir d'un o dos textos extrets dels pràctics treballats a classe. El valor de la nota de l'examen, a efectes de la convocatòria, és alliberador de temari i té un valor del 50 per cent de la nota. Els alumnes que hagin aprovat aquest Examen Parcial s'hauran de presentar a l'Examen Final, en què s'avaluarà de la resta del temari amb un valor del 50 per cent restant de la nota; mentre que els hagin suspès o no s'hagin presentat a l'Examen Parcial, s'hauran d'examinar de tots els continguts de l'assignatura amb un valor del 100 per cent de la nota.

En segona convocatoria (també competències A1 i CT5) es farà un Examen de Recuperació als alumnes suspesos (menys de 5 punts) o no presentats a la primera, amb la mateixa estructura dels exàmens de la primera convocatòria (apartat teòric, 75% de la nota; apartat pràctic, 25% de la nota). El valor de la nota de l'examen, a efectes de la convocatòria, serà igualment del 100 per cent.

APUNT DEL DR. RAMÓN ARNABAT (GRUP DEL MATÍ):

Els alumnes segueixen l'avaluació continuada, i la qualificació final serà la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en les activitats i proves plantejades. Els alumnes que no superin la qualificació de 5, podran examinar-se de tot el temari de l'assignatura en una segona convocatòria.

AVÍS: Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Ebrey, et al, A History of World Societies (vol. C): 1775 to the Present, Bedford, 2015

Castells, Manuel: Redes de indignación y Esperanza, Alianza Editorial, Madrid, 2012

Fontana, Josep: Por el bien del Imperio. Una historia del Mundo desde 1945, Pasado y presente, Barcelona, 2011.

Fuentes, Juan Francisco i La Parra, Emilio: Historia universal del siglo XX, Síntesis, Madrid, 2008.

Hobsbawm, Eric: Historia del siglo XX: 1914-1991, Crítica, Barcelona, 2008.

Keylor, William R.: A World of Nations, Oxford University Press, New York - Oxford, 2009.

Judt, Tony: Postguerra: una historia de Europa desde 1945, Taurus, Barcelona, 2006.

Judt, Tony: Pensar el siglo XX, Taurus, Barcelona, 2012.

Procacci, Giuliano: Historia general del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001.

Ucelay Da Cal, Enric i Veiga, Francesc, La fi del segon mileni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelkona: 1994, Planeta.

Watson, Peter, Historia intelectual del siglo XX, Barcelona: Crítica, 2002.

Complementària Piketty, Thomas, El capital al segle XXI, RBA, 2014
Eley, Geof, Un mundo que ganar, Crítica, 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent